публикувано на 13.11.2024 г.
ОБЯВЛЕНИЕ
по чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове
за предложение за Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на такси и цени на услуги на територията на Община Балчик, приета с Решение № 31 по Протокол № 5/22.12.2016 г., на общински съвет - Балчик и влиза в сила от 01.01.2017 година; изм. с Решение № 264 от 13.06.2017 г. по адм. дело № 150 от 2017 г. на Административен съд Добрич - отм. чл. 29, ал. 1; чл. 33, ал. 1 и ал. 2 и чл. 43, т. 10, публикувано на 17.07.2017 г.; изм. и доп. с Решение 222 по Протокол № 15 от 19.10.2017 г.; изм. и доп. с Решение № 353 по Протокол № 23 от 26.04.2018 г; доп. с Решение № 531 по Протокол № 37 от 29.03.2019 г.; отменя чл. 48, ал. 2, т. 1, т. 2 и т. 3 по Решение № 486 от 26.11.2019 г. по Адм. дело № 536/2019 г. на Административен съд - Добрич; доп. нов § 6 с Решение № 91 по Протокол № 8 от 23.04.2020 г. на ОбС Балчик); доп. нов § 7 с Решение № 186 по Протокол № 14 от 29.10.2020 г. на ОбС Балчик; изм. доп. нов Чл. 57 и Чл. 58 с Решение № 268 по Протокол № 18 от 25.02.2021 г. на ОбС Балчик; изм. доп. с Решение № 462 по Протокол № 29/21.01.2022 г.) изм. доп. с Решение №699 по Протокол № 41/23.02.2023 г. на ОбС Балчик; по адм. дело № 740 /2020 г. Решение № 86/27.02.2023г. на Административен съд Добрич - отм. в чл. 17, ал. 1; в частта : "и не са тяхно основно жилище"), изм. чл.27 ал.9 с Решение № 39 от Протокол № 5/21.12.2023 г. на ОбС Балчик).
ОТНОСНО: Провеждане на обществена консултация относно Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на такси и цени на услуги на територията на Община Балчик, приета с Решение № 31 по Протокол № 5/22.12.2016 г.
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
С настоящото уведомяваме гражданите и заинтересованите страни, че ще бъдат проведени обществени консултации под формата на „Писмени консултации" с предмет:
Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на такси и цени на услуги на територията на Община Балчик, приета с Решение № 31 по Протокол № 5/22.12.2016 г.
1. Становища, мнения и коментари могат да бъдат изпращани, както следва:
На хартиен носител:
- Адрес: гр. Балчик, пл. „21-септември" № 6, информационен център
- На вниманието на: Николай Ангелов - кмет на Община Балчик
Относно: Обществени консултации по Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на такси и цени на услуги на територията на Община Балчик, приета с Решение № 31 по Протокол № 5/22.12.2016 г.
По електронен път:
- На ел. поща: mayor@balchik.bg
Относно: Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на такси и цени на услуги на територията на Община Балчик, приета с Решение № 31 по Протокол № 5/22.12.2016 г.
2. Форма на обществената консултация - писмени консултации
3. Период на консултацията: 30 (тридесет) дни - от 14.11.2024 г. до 16.12.2024 г. вкл.
4. Съдържание на документацията:
Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на такси и цени на услуги на територията на Община Балчик, приета с Решение № 31 по Протокол № 5/22.12.2016 г.
5. Координати за връзка:
- Магдалена Георгиева - директор дирекция МДТХСД и БФС
- ел. поща: mayor@balchik.bg
6. Място на публикуване на отговори:
На уеб сайта на Община Балчик, където е публикувано настоящото съобщение. Всички граждани, граждански групи и организации могат да изпращат на посочения в съобщението пощенски/електронен адрес своите писмени становища и коментари, които ще бъдат публикувани във вида, в който са постъпили.
ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ГРАД БАЛЧИК
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
От
Николай
Ангелов
Кмет на
Община Балчик
Относно: Приемане на Наредба за изменение и допълнение Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Балчик, приета с Решение № 31 по Протокол № 5/22.12.2016 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Балчик е приета с Решение № 31 по Протокол № 5/22.12.2016 г. Същата е претърпяла промени, които включват, както промени в размера на местните такси и цени, така и промяна на текстове, наложени от изменения в Закона за местните данъци и такси.
1. Причини и мотиви, които налагат приемане на Наредбата, са следните:
Местните такси формират една значителна част от бюджета на общината за местни дейности. Този значителен дял означава, че събирането в пълен размер и в срок на задълженията на данъкоплатците е от изключителна важност за стабилността на местния бюджет, правилното и безпроблемно функциониране на общината. Съгласно чл. 9 от Закона за местни данъци и такси /ЗМДТ/ Общинският съвет приема наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги.
Местните такси се определят въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата На основание чл. 8, ал. 1 от Закона за местни данъци и такси /ЗМДТ/, Общинският съвет определя размера на местните такси при спазване на следните принципи:
1. възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата;
2. създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество;
3. постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси.
Размерът на таксата може и да не възстановява пълните разходи на общината по предоставянето на определена услуга, когато общинският съвет реши, че това се налага за защита на обществения интерес. В случаите, когато размерът на таксите не възстановява пълния размер на разходите по предоставянето на услугата, разликата между разходите и размера на таксата е за сметка на общинските приходи. В случаите на освобождаване от такси по решение на общинския съвет, разходите по предоставяне на услугата са за сметка на общинските приходи.
Установяването, обезпечаването и събирането на местните приходи се осъществява от служители на общинска администрация, които имат правомощия на органи по приходите.
Общината като основна административно-териториална единица със своя собственост и бюджет има отговорността, и задължението да се грижи за развитието, и благосъстоянието на градската среда и повишаване качеството на живот в нея. За тази цел тя трябва да разполага с необходимите финансови средства, като на първо място да осъществи дейностите по осигуряване на чистотата, събиране на отпадъците и тяхното депониране, които са с най- голям финансов дял от всички такси, чрез Такса за битови отпадъци /ТБО/. Община Балчик не е променяла размера на промилите за ТБО от 2017 г.
Съгласно чл.62 от Закона за местни данъци и такси /ЗМДТ/, ТБО се заплаща за извършваните от общината услуги по:
1. събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране;
2. третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации;
3. поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината.
ТБО се заплаща за изброените извършвани от общината услуги за имотите на територията на общината. Данъчно задължени лица са собствениците на имоти, облагаеми с данък недвижими имоти.
Съгласно чл.66 от ЗМДТ дейностите по предоставяне на услугите по чл. 62 включват:
1. събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по Закона за управление на отпадъците - за услугата по чл. 62, т. 1;
2. третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци - за услугата по чл. 62, т. 2;
3. поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания
Всички относими за календарната година разходи на общината за извършване на дейности по предоставяне на услугите по чл. 62 от ЗМДТ се включват в план-сметка за годината, за всяка от услугите по чл. 62 и по източници на финансиране.
План-сметката за годината се изготвя по образец и ред, определени с наредба на Министерския съвет. Общият размер на начислените задължения за текущата година на задължените лица следва да е не по-голям от разходите за сметка на таксата за битови отпадъци от план-сметката.
В продължение на години Община Балчик следва фискална политика на запазване размера на ТБО с фокус към повишаване на събираемостта му. Направеният анализ на събраните приходи спрямо отчетените разходи за ТБО показва траен резултат на дофинансиране от местни приходи за периода 2019 г. до 2023 г. -1 711 310 лв. В дългосрочен план този подход създава диспропорции спрямо очакванията на населението за нормалното функциониране на общинските служби, пряко насочени към дейности, от които се очаква адекватни решения - обществените ангажименти на общината за местна дейност свързана с поддържане на чистотата и обслужване на битовите и останалите видове отпадъци по ЗУО в т.ч. почистване на градска среда, тротоари, своевременно извозване на битови отпадъци, почистване на нерегламентирани сметища, и др.
Анализът на събираемостта през годините показва, че Община Балчик е достигнала едно трайно ниво на събираемост, което не може да бъде значително повлияно чрез допълнителни административни процедури. Просрочените задължения за 5-годишния давностен период (2019 г.-2023 г.), в който могат да бъдат установявани и събирани принудително задължения са незначителна стойност от общия облог за същия период. За голяма част от тези просрочени вземания, общинска администрация е предприела мерки за принудително събиране. За периода от 01.01.2024 г. - 31.10.2024 г., са издадени 443 акта за установяване на просрочени задължения в размер на 886 712.00 лева, внесени общо 483 843.00 лв. и са образувани 223 изпълнителни дела пред Частни съдебни изпълнители и Държавен съдебен изпълнител за събиране на парични суми около 367 491.00 лева, по данъчни преписки в това число и такса битови отпадъци. От практиката, която имаме досега се установи, че въпреки предприетите принудителни мерки, просрочените задължения за местни данъци и такси са трудно събираеми или несъбираеми. Много от длъжниците по изпълнителни дела, нямат секвестируемо имущество и доходи върху които да се насочи изпълнение. Голяма част длъжници са в чужбина и не могат да бъдат открити за връчване или нямат регистрирано имущество върху което да се предприеме изпълнение. С оглед на това, бюджетът на Община Балчик в частта на приходи от ТБО, не може да разчита основно на мерки по увеличаване на събираемостта за продължаване на нормалното финансиране на многократно увеличените разходи в различните дейности по събиране и транспортиране на отпадъци, третирането на битови отпадъци в съоръжения и инсталации, поддържане на чистота на териториите за обществено ползване ва населените места и селищните образувания в общината, и следва да се вземат решения в посока промяна на данъчната политика.
В проекта на план-сметката за 2025 г. разходите изчислени на база отчетените разходи за 2024 г. са в размер на общо трите компонента 5 918 005 лв. Постъпленията от ТБО ако бъдат събрани на 100% за 2024 г. са 3 890 956 лв. Към 31.10.2024 г. събрани приходи за ТБО е 2 765 295лв. или 72.79 % е изпълнението.
При извършен анализ за 2023 г. на приходите и разходите за ТБО, при гласувана план-сметка с общо разходи 5 698 179 лв. са отчетени приходи в размер на 3 803 783 лв., отчетени разходи в размер на 4 684 637 лв. с дофинансиране от местни приходи 880 854 лв. За предходните години резултатите са аналогични, като се извежда основния извод, че общината не достига поставените параметри в план-сметките, дофинансира разходите за обслужване на битови отпадъци за сметка на местни приходи.
В същото време за този осемгодишен годишен период разходите, които прави Общината, свързани с обслужването на битовите отпадъци се завишиха многократно. Като основни примери могат да бъдат посочени: повишени разходи за електроенергия, вода, горива за отопление и МПС, повишени разходи за издръжка на персонала зает в ОбКС. Ако през 2021 г. разходът за наемане на персонал, примерно на заети 10 работника на минимална работна заплата е бил около 104 700 лв., а през 2024 г. е два пъти повече. Общоизвестни са данните за увеличение на цените на суровините, материалите и работна ръка. Официално измерената годишна инфлация в страната за периода 31.12.2016 г. - 31.10.2023 г., по данни на НСИ е 43,8 %. За този период от време, минималната работна заплата от 460 лв. през 2017 г. нараства до 933 лв. за 2024 г., а за 2025 година е 1077 лв.
Към настоящият момент, в Община Балчик размерът на такса за битови отпадъци за отделните дейности е:
1. събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране от 1.05 до 2.25 промила за различните населени места;
2. третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации 1.5 промила за всички населени места;
3. поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината от 0.69 до 1.49 промила за различните населени места.
Този размер на таксата е приет през 2016 г. и до настоящия момент не е променян.
Предвид гореизложеното, предлагаме увеличение на размера на такса битови отпадъци в частта за събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране да е 2.25 промила за всички населени места, а за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината в размер на 2.5 промила за всички населени места.
Проекта на план-сметката за относимите за календарната година разходи за извършване на дейности по предоставяне на услуги по чл. 5, ал. 2 (чл. 62 от Закона за местните данъци и такси) за 2025 г. е публикуван на официалния сайт на Община Балчик и приложен към настоящия документ.
Основно завишението на разходите е в извършваната услугата по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината, като в най-голям процент е завишението на разходите за възнаграждения и осигурителни плащания на заетия персонал, както и ползване на съдове и ползване на превозни средства - разхода е съотносим към всички населени места, касае територии за обществено ползване от всички задължени лица, което обяснява изравняването на промила в предложението.
Завишението на промила за дейност събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране е основно за жилищни имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица за всички населени места, което в досегашния вариант на крайно ниски промили за гр. Балчик и вилните зони е не справедливо. За имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица, използвани за производствени и/или търговски цели за тази дейност - промилите не се променят. Основно посочените разходи в приложената план-сметка са за събиране, транспортиране на битови отпадъци, както и ползване и поддържане на транспортни средства и сметосъбирачни машини. Разхода е съотносим към всички населени места.
Сравнителна таблица с предлагания размер и размера съгласно действащата разпоредба на Наредбата:
1. За имоти в Зони І, ІІ и ІІІ на гр. Балчик
За жилищни имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране |
1,05 ‰ |
2,25 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
3 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
0,69 ‰ |
2,50 ‰ |
Общо: |
3,24 ‰ |
6,25 ‰ |
За имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица, използвани за производствени и/или търговски цели:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране |
2,25 ‰ |
2,25 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
3 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
1,49 ‰ |
2,50 ‰ |
Общо: |
5,24 ‰ |
6,25 ‰ |
2. За имоти във вилни зони "Фиш-фиш", "Сборно място", "Белите скали", "Изгрев", "Овчаровски плаж" и ул."Никола Момчилов" гр. Балчик
За жилищни имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка до 2024 г. |
Промил от дан. оценка от 2025 г. |
1 |
За събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране |
1,50 ‰ |
2,25 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
3 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
0,99 ‰ |
2,50 ‰ |
|
Общо: |
3,99 ‰ |
6,25 ‰ |
За имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица, използвани за производствени и/или търговски цели:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране |
2,25‰ |
2,25 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
3 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
1,49 ‰ |
2,50 ‰ |
Общо: |
5,24 ‰ |
6,25 ‰ |
3. За имоти във вилна зона "Момчил", квартал "Момчил", местност „Кулака" и прилежащи райони към гр. Балчик, в това число м. "Сухите лозя" и м. "Двете чешми" гр. Балчик
За жилищни имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
0,69 ‰ |
2,50 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
Общо: |
2,19 ‰ |
4,00 ‰ |
За имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица, използвани за производствени и/или търговски цели:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
1,49 ‰ |
2,50 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
Общо: |
2,99 ‰ |
4,00 ‰ |
4. За имоти в КК Албена, и всички населени места в Община Балчик с организирано сметосъбиране съгласно Заповед на Кмета на Община Балчик
За жилищни имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране |
2,25 ‰ |
2,25 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
3 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
1,49 ‰ |
2,50 ‰ |
|
Общо: |
5,24 ‰ |
6,25 ‰ |
За имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица, използвани за производствени и/или търговски цели:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране |
2,25 ‰ |
2,25 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
3 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
1,49 ‰ |
2,50 ‰ |
|
Общо: |
5,24 ‰ |
6,25 ‰ |
5. За имоти, находящи се в местности в Община Балчик извън определените със Заповед на Кмета на Община Балчик
За жилищни имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1.50 ‰ |
За имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица, използвани за производствени и/или търговски цели:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
6. За имоти, за които има подадени Декларации по чл.17,ал.1 от НОАМТЦУ да се начислява:
За жилищни имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
1,49 ‰ |
2,50 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
Общо |
2,99 ‰ |
4,00 ‰ |
За имоти на граждани, еднолични търговци и юридически лица, използвани за производствени и/или търговски цели:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
1,49 ‰ |
2,50 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
Общо |
2,99 ‰ |
4,00 ‰ |
7. За имоти, за които има подадени Декларации по чл.18, ал.1 от НОАМТЦУ да се начислява:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка 2024 г. |
Промил от дан. оценка 2025 г. |
1 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
1,50 ‰ |
2 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
1,49 ‰ |
2,50 ‰ |
Общо |
4,00 ‰ |
4,00 ‰ |
От приложената справка е видно, че предложеното увеличение на промилите за двете дейности по чл.66 ал.1 от ЗМДТ е само на база отчетени разходи, като в прогнозен отчет за 2024 г. към 31 октомври са платени около 90%.
Видове разходи |
Отчет 2024 г. прогноза |
План-сметка 2025 г. |
1. Събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделеното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането им на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени по ЗУО - за услугата по чл.62, т.1 |
1 644 782 |
1 608 550 |
2. Третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяването и/или обезвреждане на битови отпадъци - за услугата по чл.62, т.2 |
1 023 187 |
1 423 258 |
3. Поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образования в общината, предназначени за обществено ползване - за услугата по чл.62, т.3 |
2 527 162 |
2 886 197 |
Всичко |
5 195 131 |
5 918 005 |
Забележка:
- т.1 включва разходи за възнаграждения и осигурителни
плащания на заетия персонал, разходи за външни услуги, като тук са
разходите за събиране и транспортиране на битови отпадъци от
селата Кранево, Оброчище, Рогачево и Църква, което се извършва от
външна фирма и също така тук са разходите за закупуване на съдове
за смет като материали и капиталови разходи и сметосъбираща
техника;
- т.2 включва разходите за приемане и обезвреждане на битови
отпадъци в Претоварна станция и разходите за депониране и
компостиране на отпадъците в регионалното депо в с. Стожер;
- т.3 включва разходи за възнаграждения и осигурителни
плащания на персонала по почистването, разходи за горива на
транспортната техника и техниката по почистване на пространствата
за обществено ползване, също разходи за стопански инвентар, като
косачки, събирачки, резачки и т.н.
Повишените разходи, изисквания и отговорности пред общината да администрира местни дейности като: - дейности по събиране и транспортиране на отпадъци, третирането на битови отпадъци в съоръжения и инсталации, поддържане на чистота на териториите за обществено ползване ва населените места и селищните образувания в общината, налагат необходимостта от промяна в размера на ТБО като актуализация на приходите съобразена с инфлационните процеси в страната дотолкова, че минимума от досега изпълняваните дейности и ангажименти да могат да се финансират в една достатъчна степен.
Задължение Сметосъбиране |
Задължение |
Задължение |
Главница |
|
1 343 547 |
1 123 258 |
2 883 197 |
5 350 002 |
Приходи след увеличението |
1 608 550 |
1 423 258 |
2 886 197 |
5 918 005 |
Разходи план-сметка 2025 г. |
265 003 |
300 000 |
3000 |
568 004 |
Дофинансиране плюс отчисление |
Видно от горната справка и след предложеното увеличение разходите за обслужване на битови отпадъци ще продължават да бъдат дофинансирани от други местни приходи. С така предложените размери, размерът на облога за ТБО, ще достигне 5 350 001 лева, при облог за 2024 г. - 3 890 956 лв. Ако бъде прието направеното предложение, приходите от ТБО за 2025 ще се увеличи с около 1 459 045 лева., при средна събираемост за последните три години 75% реално ще бъдат събрани около 1 000 000 лв., което ще увеличи дофинансирането.
Основна част от инвестициите направени до настоящия момент в общината са от собствено финансиране, изградени са подземни контейнери за битови отпадъци, както и специализирана техника за тяхното обслужване.
Изискванията от граждани и фирми, относно дейностите по обслужване на битови отпадъци, се увеличава в пъти повече от това, което общината може да си позволи с досега определените собствени приходи. Трябва да се отчете, че Община Балчик е туристическа дестинация и поддържането на чистотата е от първостепенно значение за развитието и подобряването на туристическите услуги.
Ако приходите на Община Балчик за Такса битови отпадъци останат без изменение в новата бюджетна година, ще има недостиг на разходите за обслужване на битовите отпадъци, което ще доведе до липса на възможност за осигуряване на дейностите по почистване, събиране и транспортиране на битовите отпадъци, а и до ограничаване на нормално изпълнение на местните дейности, поради необходимост от дофинансиране.
1. Цели, които се поставят с приемане на наредбата:
С предложените промени на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Балчик, съгласно чл. 9 от ЗМДТ се цели повишаване на собствените приходи в бюджета на Община Балчик и постигане на очакваните резултати посочени в настоящите мотиви. Целта на приемане на настоящата промяна е при запазване на процента на събираемост, да се повишат реалните приходи, което ще се отрази в положителна посока в приходната част от бюджета на общината. Измененията са свързани и с непрекъснато нарастващата потребност на гражданите за подобряване качеството на извършваните услуги по отделните дейности свързани с битовите отпадъци.
По - голяма яснота, коректност, публичност, обективност и справедливост при определянето на общинската такса, която се събира от общината. Спазване принципите за откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, конкретно при определяне размера, реда и начина на събиране и освобождаване от заплащане на местна такса на територията на общината.
2. Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба.
За прилагането на новите текстове от наредбата, не са необходими допълнителни финансови или други средства на Община Балчик.
3. Очаквани резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива.
Очакваните резултати след приемането на проекта за изменение на Наредбата е да се увеличат приходите по бюджет 2025 г., в резултат на увеличение на облога на Такса битови отпадъци с около 1 459 045 лева. По този начин ще се даде възможност Община Балчик да работи по - активно за удовлетворяване очакванията на граждани и бизнес за:
- Достигане на по - голяма яснота, коректност, справедливост и публичност при определяне размера на местните такси на територията на общината;
- Законосъобразност при определяне на размера на местните такси;
- Повишаване качеството на услугата предоставяна на населението и по - добра информираност на местната общност;
- Повишаване качеството на останалите местни услуги и дейности, при по нисък процент на дофинансиране;
- Осъществяване на граждански контрол върху работата на администрацията;
- С приемане на направеното предложение за увеличаване размера на такса битови отпадъци на база изразходвани средства в различна степен за отделните задължени лица, цели постигане на справедливост и избягване на поемане на задължение от едни за сметка на други, ще се засегнат всички лица притежаващи имоти с размер съобразен с нарастването на доходите 2017 г.- 2024 г.
5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и правото на Реп. България:
Предлаганият проект за приемане на Наредба за изменение и допълнение на наредбата е разработен в съответствие с Европейското законодателство - Европейска харта за местно самоуправление, Европейска харта за регионално развитие, както и с директиви на Европейската общност, свързани с тази материя, предвид съответствието на основните нормативни актове ЗМСМА и ЗМДТ с тях. Европейското законодателство е изградено върху водещи принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с предлаганите текстове в Наредбата.
На основание чл.26, ал.2 от Закона за нормативните актове, проектът за изменение и допълнение е публикуван на интернет страницата на Община Балчик.
На основание чл.77 от Административно-процесуалния кодекс, във връзка с чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове, Община Балчик е уведомила всички заинтересовани лица, че открива производство по издаване на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик. Заинтересованите лица и организации могат да се запознаят с проекта на интернет страницата на Община Балчик. Формата за участие в производството по издаване на посочения акт от страна на заинтересованите лица и организации са писмени предложения, становища и възражения, които могат да бъдат депозирани в деловодството на Община Балчик и на Интернет сайта на общината на e-mail: mayor@balchik.bg.
Предвид на гореизложеното, предлагам Общински съвет Балчик да приеме следното
проект!
РЕШЕНИЕ:
Общински съвет град Балчик, на основание Чл. 75, ал. 1 вр. с и чл. 79 Административнопроцесуален кодекс, вр. с чл. 11, ал. 3 Закон за нормативните актове, чл. 21, ал. 1, т. 7, ал. 2 и чл. 22, ал. 1 Закон за местното самоуправление и местната администрация, чл. 9 Закон за местните данъци и такси вр. с чл. 8 и чл. 6, ал. 1, б. „а" Закон за местните данъци и такси, приема Наредба за изменение и допълнение на Наредба за изменение и допълнение Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Балчик, както следва:
§1 Чл. 15 се изменя по следния начин:
1.1. За имоти с организирано сметосъбиране съгласно Заповед на кмета на Община Балчик:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка |
1 |
За събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране |
2,25 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
3 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
2,50 ‰ |
Общо: |
6,25 ‰ |
1.2. За имоти без организирано сметосъбиране съгласно Заповед на кмета на Община Балчик:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка |
1 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
2 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
2,50 ‰ |
Общо: |
4,00 ‰ |
1.3. За имоти, находящи се в местности в Община Балчик извън определените със Заповед на Кмета на Община Балчик
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка |
1 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1.50 ‰ |
1.4. За имоти, за които има подадени Декларации по чл.17, ал.1 от НОАМТЦУ да се начислява:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка |
1 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
2,50 ‰ |
2 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
Общо |
4,00 ‰ |
1.5. За имоти, за които има подадени Декларации по чл.18, ал.1 от НОАМТЦУ да се начислява:
№ по ред |
Вид на разхода |
Промил от дан. оценка |
1 |
За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации |
1,50 ‰ |
2 |
За поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината |
2,50 ‰ |
Общо |
4,00 ‰ |
§2 В преходните и заключителни разпоредби на наредбата се създава §1 със следния текст:
§1 Наредбата за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Балчик е приета с Решение №.................... на Общински съвет Балчик влиза в сила от датата на публикуването й в печата.
ВНАСЯ:
Николай Ангелов
Кмет на Община Балчик
ПРЕДВАРИТЕЛНА ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕ
ИНСТИТУЦИЯ: ОБЩИНА ГР. БАЛЧИК
НОРМАТИВЕН АКТ: Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на такси и цени на услуги на територията на Община Балчик.
Оценката на въздействието е инструмент за по-добро вземане на решения и гарантиране качеството и устойчивостта на публичните политики. Тя е свързана с идентифицирането, предвиждането и оценката на възможните резултати, както положителни така и отрицателни от прилагането на политиките, нормативните актове и въобще една или друга инициатива на изпълнителната власт. Насочена е към елиминиране или свеждане до минимум на негативните и оптимизиране на позитивните последствия от тях. Оценката на въздействие е много важна за постигане на пълна осведоменост на лицата, вземащи решения, а и на широката общественост относно евентуални резултати от прилагането на публичните политики. Оценката на въздействието се дефинира като процес на систематичен анализ на вероятните икономически, финансови, социални, екологични и други последствия от провежданите от компетентните органи политики.
І. Цели:
В продължение на години Община Балчик следва устойчива политика за запазване размера на ТБО с фокус към събираемостта й. В дългосрочен план обаче, финансовите анализи сочат траен и нарастващ размер на дофинансиране от местните приходи спрямо отчетените разходи за предлаганите насрещни услуги по ТБО. Този подход сочи за нарастваща диспропорция спрямо очакванията на населениието за нормалното функциониране на общинските служби и тяхната дейност, пряко насочени към ефективността, качеството и целесъобразността в дейностите по сметопочистване, сметоизвозване, поддържане чистотата на териториите в населените места и селищните образувания в общината, от които се очаква адекватни решения и ниво на качество в предлаганите услуги - обществените ангажименти на общината, при наличие на вече натрупан през годините сериозен финансов дефицит, в усилието за запазване, неувеличаване финансовата тежест в резултат на това неувеличаване.
С изменение на Наредбата ще се постигне баланс между все повече нарастващите разходи на общината и нуждите и изискванията на гражданите и юридическите лица към общината във връзка с дейностите обслужване на битовите отпадъци.
II. Идентифициране на заинтересованите страни:
1. Община Балчик
2. Граждани и юридически лица на територията на Община Балчик
III. Варианти на действие:
При този нормативен акт не е възможно да бъдат формулирани варианти, различни от вариант „бездействие" и предложеният вариант за приемане на наредбата. По своята същност Наредбата осъществява пряко регулиране на всички заинтересовани субекти и поради тази причина вариантите са само два - Вариант 1 „Бездействие" и Вариант 2 „Приемане на наредбата".
1. Вариант за действие 1 „Бездействие":
За всички заинтересовани страни са следните: няма да се постигне по-голяма справедливост и съразмерност на такса битови отпадъци спрямо и насрещно предлаганите услуги, както и ще се запази съществуващото положение. Финансовите затруднения за нормалното функциониране на местната администрация за изпълнение на вменените й задължения по закон за предоставяне на съответните услуги за чистота, ще се задълбочат, като във времето даже драматично ще продължат да нарастват.
2. Вариант за действие 2 „Приемане на наредбата":
За Община Балчик при Вариант 2 „Приемане на наредбата" няма да настъпят негативни въздействия. За Община Балчик положителното въздействие ще настъпи от увеличаване на приходите, с които ще си покрие част от разходите обслужването на битовите отпадъци. Това положително въздействие би предоставило освен донякъде, частично покриване/не в пълен размер/ на действителните разходи по предоставяне, то и възможности за градация, повишаване качеството на предлаганите срещу ТБО насрещни услуги, адекватен отговор на изискванията и нуждите /които нарастват/ на обществеността в тази връзка.
IV. Потенциални рискове:
Не се предвиждат конкретни рискове при реализирането на Вариант 2 „Приемане на наредбата". Макар в широкия им кръг засегнатите лица, от предложените увеличения, които са необходими, но в максимална степен поносими, справедливи, балансирани в съответствие с финансовата необходимост на общината за предоставянето на насрещните услуги на обществеността не натоварват прекомерно засегнатите лица с финансова тежест, и тези засегнати лица няма да са поставени в невъзможност да я заплатят. С приемане на направеното предложение за увеличаване размера на промили/таксите по посочените компоненти на ТБО ще се засегнат всички лица, длъжни да ги заплащат с обоснован, разумен, балансиран, в реципрочност с нуждите и на Община Балчик, и на гражданите, едноличните търговци, юридически лица по-висок размер, съобразен в нужната взаимна, насрещна пропорционалност престация, както и в пропорционалност и синхрон и с нарастването на доходите на лицата в периода 2017г.- 2024г., съгласно националните статистически данни и информация, в същото време и нарастнал/и растящ инфлационен индекс при неговото отражение във финансовото покачване на разходите за общината за предоставяните услуги.
V. Приемането на нормативния акт произтича ли от правото на Европейския съюз?
Приемането на допълнение на Наредба за определяне и администриране на такси и цени на услуги на територията на Община Балчик е съгласувано с вътрешното законодателство на Република България, както и с Европейската Харта за местно самоуправление
Проектът на наредбата е публикуван на интернет страницата на Община Балчик. Чрез публикацията проектът на наредбата е представен на заинтересованите граждани. Същите могат да се запознаят с проекта на интернет страницата на Община Балчик. Формата за участие в производството по издаване на посочения акт от страна на заинтересованите лица и организации са писмени предложения, становища и възражения, които могат да бъдат депозирани в деловодството на Община Балчик и на Интернет сайта на общината на e-mail: mayor@balchik.bg, в 30 дневен срок от публикуване на проекта
НИКОЛАЙ АНГЕЛОВ
Кмет на Община Балчик