публикувано 13.11.2024 г.
ОБЯВЛЕНИЕ
по чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове
за предложение за Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Балчик приета с Решение № 29 по Протокол № 7/ 31.01.2008 г., на общински съвет - Балчик и влиза в сила от 01.01.2008 година; изм. и доп. с Решение 220 по Протокол № 26/22.01.2009 година; изм. и доп. с Решение 504 по Протокол № 43 от 29.01.2010 година; изм. и доп. с Решение 732 по Протокол № 58 от 31.01.2011 година; изм. с Решение 27 по Протокол № 4 от 15.12.2011 г.; изм. с Решение 265 по Протокол № 20 от 20.12.2012 г.; изм. и доп. с Решение 503 по Протокол № 34 от 19.12.2013 г. ; изм. и доп. с Решение 189, по Протокол № 15 от 26.07.2016 г.; изм. и допълнена с Решение № 30 по Протокол № 5 от 22.12.2016 г.; изм. и доп. с Решение № 503 по Протокол № 34 от 29.01.2019 г., върната за ново разглеждане от Областен управител на област Добрич, със Заповед № АдК-04-7 от 11.02.2019 г. и повторно приети изм. и доп. с Решение № 516 по Протокол № 35 от 21.02.2019 г.; изм. с Решение № 194 от 7 май 2019 г. Административен съд Добрич отменя Решение № 503 по Протокол № 34 от 29.01.2019 г. и Решение № 516 по Протокол № 35 от 21.02.2019 г.; изм. и доп. с Решение № 29 по Протокол № 4 от 19.12.2019 г.; изм. с Решение № 152 от 22 юни 2020 г. Административен съд Добрич.
ОТНОСНО: Провеждане на обществена консултация относно Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик, приета с Решение № 29 по Протокол № 7/31.01.2008 г.
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
С настоящото уведомяваме гражданите и заинтересованите страни, че ще бъдат проведени обществени консултации под формата на „Писмени консултации" с предмет:
Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик, приета с Решение № 29 по Протокол № 7/ 31.01.2008 г.
1. Становища, мнения и коментари могат да бъдат изпращани, както следва:
На хартиен носител:
- Адрес: гр. Балчик, пл. „21-септември" № 6, информационен център
- На вниманието на: Николай Ангелов - кмет на Община Балчик
Относно: Обществени консултации по Приемане на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик, приета с Решение № 29 по Протокол № 7/ 31.01.2008 г.
По електронен път:
- На ел. поща: mayor@balchik.bg
Относно: Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик, приета с Решение № 29 по Протокол № 7/ 31.01.2008 г.
2. Форма на обществената консултация - писмени консултации
3. Период на консултацията: 30 (тридесет) дни - от 14.11.2024 г. до 16.12.2024 г. вкл.
4. Съдържание на документацията:
Наредба за изменение и допълнение на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик, приета с Решение № 29 по Протокол № 7/ 31.01.2008 г.
5. Координати за връзка:
- Магдалена Георгиева - директор дирекция МДТХСД и БФС
- ел. поща: mayor@balchik.bg
6. Място на публикуване на отговори:
На уеб сайта на Община Балчик, където е публикувано настоящото съобщение. Всички граждани, граждански групи и организации могат да изпращат на посочения в съобщението пощенски/електронен адрес своите писмени становища и коментари, които ще бъдат публикувани във вида, в който са постъпили.
ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ГРАД БАЛЧИК
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
От Николай Ангелов
Кмет на Община Балчик
Относно: Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик е приета с Решение № 29 по Протокол № 7/ 31.01.2008 г. година на Общински съвет - град Балчик. От влизане в сила на Наредбата до настоящия момент, същата е претърпяла промени, които включват, както промени в размера на местните данъци, така и промяна на текстове, наложени от изменения в Закона за местните данъци и такси.
1. Причини и мотиви, които налагат приемане на Наредбата, са следните:
Местните данъци формират една значителна част от бюджета на общината за местни дейности. Този значителен дял означава, че събирането в пълен размер и в срок на задълженията на данъкоплатците е от изключителна важност за стабилността на местния бюджет, правилното и безпроблемно функциониране на общината. На основание чл. 1, ал. 2 от Закона за местни данъци и такси /ЗМДТ/, Общинският съвет определя с наредба размера на местните данъци при условията, по реда и в границите, определени в закона. Правомощието на органа на местното самоуправление - Общинският съвет, да определя местните данъци, е предоставено със Закон за изменение и допълнение на закона за местни данъци и такси ДВ. бр. 110/21.12.2007 г., в сила от 01.01.2008 г.. С така направената промяна, законодателят е предоставил на общинските съвети сами да определят собствените си приходи, което е част от процеса по финансова децентрализация на общините. Установяването, обезпечаването и събирането на местните приходи се осъществява от служители на общинска администрация, които имат правомощия на органи по приходите.
Общината като основна административно-териториална единица със своя собственост и бюджет има отговорността, и задължението да се грижи за развитието, и благосъстоянието на градската среда и повишаване качеството на живот в нея. За тази цел тя трябва да разполага с необходимите финансови средства. Основният източник на финансиране на местните дейности са имуществените данъци. Местните данъци по своя характер представляват имуществени данъци. С оглед защита на обществения интерес, тези правомощия на общинския съвет се лимитират от минимални и максимални граници, установени от законодателя за всеки вид местен данък. В продължение на години Община Балчик следва фискална политика на запазване данъчната тежест на данъка върху недвижимите имоти с фокус към повишаване на събираемостта му. В дългосрочен план обаче този подход създава диспропорции спрямо очакванията на населението за нормалното функциониране на общинските служби, пряко насочени към дейности, от които се очаква адекватни решения - обществените ангажименти на общината за местните дейности, в т.ч. ремонти на улична и пътна мрежа, поддръжка на социални, и комунални дейности, и др. Анализът на събираемостта през годините показва, че Община Балчик е достигнала едно трайно ниво на събираемост, което не може да бъде значително повлияно чрез допълнителни административни процедури. Просрочените задължения за 5-годишния давностен период (2019 г.-2023 г.), в който могат да бъдат установявани и събирани принудително задължения са незначителна стойност от общия облог за същия период. За голяма част от тези просрочени вземания, общинска администрация е предприела мерки за принудително събиране. За периода от 01.01.2024 г. - 31.10.2024 г., са издадени 443 акта за установяване на просрочени задължения в размер на 886 712.00 лева, внесени общо 483 843.00 лв. и са образувани 223 изпълнителни дела пред Частни съдебни изпълнители и Държавен съдебен изпълнител за събиране на парични суми около 367 491.00 лева, по данъчни преписки. От практиката, която имаме досега се установи, че въпреки предприетите принудителни мерки, просрочените задължения за местни данъци и такси са трудно събираеми или несъбираеми. Много от длъжниците по изпълнителни дела, нямат секвестируемо имущество и доходи върху които да се насочи изпълнение. Голяма част длъжници са в чужбина и не могат да бъдат открити за връчване или нямат регистрирано имущество върху което да се предприеме изпълнение. С оглед на това, бюджетът на Община Балчик в частта на собствените приходи от местни данъци /нецелеви/, не може да разчита основно на мерки по увеличаване на събираемостта за продължаване на нормалното финансиране на многократно увеличените разходи в различните дейности и ангажименти на общината и следва да се вземат решения в посока промяна на данъчната политика.
Повишените разходи, изисквания и отговорности пред общината да администрира местни дейности като: - осветление на улици и площади, изграждане, ремонт и поддържане на уличната мрежа и инфраструктура, други дейности по жилищното строителство, благоустройството и регионалното развитие, озеленяване и други, налагат необходимостта от промяна в данъчните ставки не толкова като необходимост за набиране на по-голям ресурс, а като актуализация на приходите съобразена с инфлационните процеси в страната дотолкова, че минимума от досега изпълняваните дейности и ангажименти да могат да се финансират в една достатъчна степен. Общоизвестни са данните за увеличение на цените на суровините, материалите и работна ръка. Официално измерената годишна инфлация в страната за периода 31.12.2016 г. - 31.10.2023 г., по данни на НСИ е 43,8 %. За този период от време, минималната работна заплата от 460 лв. през 2017 г. нараства до 933 лв. за 2024 г., а за 2025 година е 1077 лв.
Предвид гореизложеното, предлагаме увеличение на размера на данък при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин, данък върху недвижимите имоти и данък върху превозните средства съгласно проекта на Наредба.
В дирекция „Местни данъци и такси, хуманитарни и стопански дейности и БФС" на Община гр. Балчик има общо декларирани имоти с данъчна оценка 1 422 710 289 лева. От тях декларираните жилищни недвижими имоти са с данъчна оценка 264 379 251 лева. Декларираните нежилищни имоти са с данъчна оценка 1 158 331 038 лева. Постъпленията от този вид данък ако бъдат събрани на 100 % за 2024 г., са в размер на 2 328 380 лева. Към 31.10.2024 г., изпълнението от този вид данък е в размер на 1 776 130 лева, или 78.54 % е вече изпълнено. Определените размери за Данък върху недвижимите имоти в Закона за местни данъци и такси, са в граници от 0,1 до 4,5 на хиляда върху данъчната оценка на имота. Към настоящият момент, в Община Балчик размерът на данъка върху недвижимите имоти е 1.8 на хиляда върху данъчната оценка на имотите. Този размер на данъка е приет през 2016 г. и до настоящия момент не е променян.
В същото време за този осемгодишен годишен период разходите, които прави Общината, свързани с предоставянето на вменените й публични услуги, във всички сфери се завишиха многократно. Като основни примери могат да бъдат посочени: повишени разходи за електроенергия, вода, горива за отопление и МПС, повишени разходи за издръжка на персонала зает в местните дейности. Ако през 2021 г. разходът за наемане на персонал, примерно на заети 10 работника на минимална работна заплата е бил около 104 700 лв., а през 2024 г. е два пъти повече. Съпоставката на единичните цени на отделните енергоносители също показва значителното увеличение.
Основна част от инвестициите направени до настоящия момент в общината са от външно финансиране, но за следващите отчетни периоди това финансиране ще бъде ограничено и недостатъчно, за постигане на мащабни инвестиции, както и се увеличава процента на собственото финансиране до 50 % в проекти с привлечени средства, които са от собствени приходи. Изискванията от граждани и фирми, относно местни инфраструктурни и други проблеми в града, се увеличава в пъти повече от това, което общината може да си позволи с досега определените собствени приходи. Трябва да се отчете, че съществуват законодателни облекчения и освобождаване от заплащане на данък върху недвижим имот, на определена категория лица и обекти, които не са от компетенцията на Общински съвет да определя, но в същото време са една голяма сума от собствени приходи, които не постъпват в бюджета на общината.
В тази връзка, при предвидени в закона размери от 0.1 на хиляда до 4,5 на хиляда, след внимателен анализ от общинска администрация, предлагаме увеличаване на ставката на Данък върху недвижимите имоти, за всички данъчно задължени лица, от 1,8 на хиляда на 2,5 на хиляда върху данъчната оценка. С така предложената ставка, размерът на облога върху всички недвижими имоти на територията на цялата община, ще достигне 3 203 260 лева. Ако бъде прието направеното предложение, облога на Данък върху недвижимите имоти за 2025 ще се увеличи с около 874 880 лева.
Към момента, данъчната ставка на ДНИ в други общини е както следва: - В община гр. Добрич - 2.5 промила, в Община Созопол - 3 промила, Община Поморие - 3 промила.
Както се вижда, ако бъде прието предлаганото увеличение, Община Балчик ще бъде с данъчна ставка около средните размери на общините подобни на Община Балчик.
Друг основен приходоизточник в бюджета на Общината е Данъкът върху превозните средства. С изменение на Закона за местни данъци и такси с ДВ., бр. 98 от 27.11.2018 г., в сила от 01.01.2019 г., изцяло се промени концепцията за определяне на данъка, по формула включваща два компонента: имуществен и екологичен.
В Община Балчик се направиха необходимите корекции по новата формула за определяне на данъка, включваща двата компонента. В правомощията на Общинския съвет е да определи имуществения компонент в едната част - стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя и екологичния компонент. В Община Балчик бяха приети минималните ставки за страната. Втората част от имуществения компонент - коефициент за годината на производство, е определен от законодателя, без право на общинските съвети да гласуват неговия размер.
Предложението за промяна в стойността на Данък върху превозни средства в зависимост от мощността на двигателя, касае леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т с мощност на двигателя от 0 kW до над 245 kW. Към момента в Община Балчик има регистрирани 8 502 автомобила. Предложението ни е за отделните групи автомобили данъчната ставка да се увеличи средно с 25 %, както следва:
а) до 55 kW включително - от 0,34 на 0,43 за 1 kW;
б) над 55 kW до 74 kW включително - от 0,54 на 0,68 за 1 kW;
в) над 74 kW до 110 kW включително - от 1,10 на 1.38 за 1 kW;
г) над 110 kW до 150 kW включително - от 1,23 на 1,54 за 1 kW;
д) над 150 kW до 245 kW включително - от 1,60 на 2,00 за 1 kW;
е) над 245 kW - от 2,10 на 2,63 за 1 kW.
Мощност |
Бр. на леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т |
Граници на размера на дан. ставка, опреде-лен в ЗМДТ в лв. |
2024 г. |
Предложение 2025 г. |
Разлика облог 2024 - 2025 г. лв. |
||
Дан. ставка в лв. |
Облог в в лв. |
Дан. ставка в лв. |
Облог в лв. |
||||
до 55 kW вкл. |
1879 |
от 0,34 до 1,20 |
0.34 |
34 834 |
0.43 |
44 055 |
9 221 |
над 55 kW до 74 kW вкл. |
2137 |
от 0,54 до 1,62 |
0.54 |
83 235 |
0.68 |
104 814 |
21 579 |
над 74 kW до 110 kW вкл. |
3324 |
от 1,10 до 3,30 |
1.10 |
332 101 |
1.38 |
429 576 |
97 475 |
над 110 kW до 150 kW вкл. |
732 |
от 1,23 до 3,69 |
1.23 |
107 935 |
1.54 |
135 138 |
27 203 |
над 150 kW до 245 kW вкл. |
395 |
от 1,60 до 4,80 |
1.60 |
97 534 |
2.00 |
121 918 |
24 384 |
над 245 kW |
35 |
от 2,10 до 6,30 |
2.10 |
16 860 |
2.63 |
21 115 |
4 255 |
Общо: |
8502 |
|
|
672 499 |
|
856 616 |
184 117 |
Ако бъде прието направеното предложение облога на данък върху превозните средства за 2025 година ще се увеличи с около 184 116 лв.
Друг основен приходоизточник в бюджета на Общината е данък при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин.
При предвидени от ЗМДТ размери на данък при възмездно придобиване на имущество от 0,1 до 3 на сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна - върху оценката на имуществото с по-висока стойност, предлагаме увеличение от досегашния 2.6 % на 3%. Данъкът се заплаща при прехвърлянето на недвижимия имот, ограничените вещни права върху недвижим имот и моторните превозни средства, а за имоти придобити по давност - към момента на издаване на акта, удостоверяващ правото на собственост, който подлежи на вписване. Основна причина за исканото увеличение е занижената стойност на основата за начисляване на данъка, най-често данъчната оценка, което предполага и нисък данък. Размера на данъчната оценка не е променян от 2009г. За превозните средства основата е застрахователната оценка. Данъкът се събира на 100 %, към 31.10.2024 г. прихода е в размер на 2 328 646 лв. С така предложената ставка, размера на данъка за 2025 г. ще се увеличи с около 353 799 лв.
Приходите от предложените размери на данък върху недвижимите имоти, данък при придобиване на имущество имущества по дарение и по възмезден начин и данък върху превозните средства са предвидени за покриване разходите по видове в долната таблица.
Видове разходи |
§ от ЕБК |
за период |
ръст на разходите 2017 г.- 2023 г. |
||
2017 г. |
2023 г. |
в % |
в лева |
||
Възнаграждения на персонала |
01 00 |
7 410 232 |
13 672 209 |
84.50 |
6 261 977 |
Осигурителни плащания |
05 00 |
1 709 754 |
3 306 106 |
93.37 |
1 596 352 |
Издръжка |
10 00 |
7 025 275 |
8 534 966 |
21.49 |
1 509 691 |
в т.ч. материали |
10 15 |
837 877 |
1 397 137 |
66.75 |
559260 |
в т.ч. вода, горива и енергия |
10 16 |
1 752 106 |
2 679 721 |
52.94 |
927615 |
в т.ч. външни услуги |
10 20 |
2 829 556 |
2 866 140 |
1.29 |
36584 |
в д-ст 606 текущ ремонт |
10 30 |
144 127 |
241 341 |
67.45 |
97214 |
|
|
|
|
|
|
Всичко разходи |
|
25 483 560 |
39 937 966 |
56.72 |
14 454 406 |
Видно от таблицата за 7 години общите разходи на Община Балчик са нараснали с 57%, като най-голям е ръста в разходите за персонал - възнаграждения и осигурителни плащания около 90%. Също така и разходите за издръжка са нараснали с повече от 20%, като при някои параграфи, като разходи за материали и за вода, горива и енергия ръста е над 50%.
По отношение на приходите от централния републикански бюджет имаме адекватен ръст спрямо ръста на разходите, но по отношение на общинските приходи положението е различно. За тези 7 години нямаме промяна в ставките за местни данъци, което създава финансови трудности на общината за покриване на ръста на разходите, свързан с обективни причини като ръст на цените на стоките и услугите и ръст на минималната и средната работна заплата.
През 2021 г. Община Балчик влезе в групата на общини с финансови затруднения. Благодарение на мерките предприети от общинската администрация още същата година излязохме от финансовото затруднение най-вече в следствие на повишение на събираемостта на местните приходи. Това даде добър резултат през 2021 г., като и през 2022 г. финансово състояние остана стабилно. През 2023 г. и през 2024 г. обаче поради факта, че разходите се увеличиха значително в следствие на гореспоменатите обективни причини (ръст на стоки, услуги и ръст на минимална и средна работна заплата) общината отново има риск да изпадне в същото финансово затруднение като през 2021 г. Повишаване на събираемостта в случая няма да е решение, защото администрацията при предходното финансово затруднение е предприела всички възможни мерки. От тук нататък единствено решение за ръст на приходите адекватен на непрекъснато повишаващите се разходи е повишаване на ставките на местните данъци.
Общината, за да може да отговори на очакванията на гражданите по отношение на поддържане на добро ниво и качество на услугите, които предоставя на населението, както и поддържане на инфраструктурата в населените места при тези нива на цени на стоки услуги и разходи за персонал е възможно само при така планираното завишение на приходите.
Община Балчик е активно развиваща туризъм. Тук идват много хора от цялата страна и от чужбина, което още повече ни задължава да поддържаме добро ниво на услугите и инфраструктурата. Планирания ръст на местните данъци макар и да е под необходимите 50% е една добра възможност да изпълним всички свои ангажименти към гражданите и гостите на общината.
В Държавен вестник, бр. 106 от 22 декември 2023 година бе обнародван Закон за изменение на ЗМДТ, с който се приеха промени в същия, в по - голямата си част технически и редакционни, които налагат да бъде извършено и изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик, с цел синхронизирането й с националното законодателство.
1. Цели, които се поставят с приемане на наредбата:
С предложените промени на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик, съгласно чл. 1, ал. 2 и 3 от ЗМДТ се цели повишаване на собствените приходи в бюджета на Община Балчик и постигане на очакваните резултати посочени в настоящите мотиви. Целта на приемане на настоящата промяна е при запазване на процента на събираемост, да се повишат реалните приходи, което ще се отрази в положителна посока в приходната част от бюджета на общината. Измененията са свързани и с непрекъснато нарастващата потребност на гражданите за подобряване на инфраструктурата, поддръжка на активи, необходимото собствено участие на общината при кандидатстване по европейски програми, образование, сигурност и много други.
Постигане на съответствие и избягване на противоречия на текстовете от наредбата с нормите на Закона за местните данъци и такси. По - голяма яснота, коректност, публичност и обективност при определянето на общинските данъци, които се събират от общината. Спазване принципите за откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, конкретно при определяне размера, реда и начина на събиране и освобождаване от заплащане на местните данъци на територията на общината.
2. Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба.
За прилагането на новите текстове от наредбата, не са необходими допълнителни финансови или други средства на Община Балчик.
3. Очаквани резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива.
Очакваните резултати след приемането на проекта за изменение на Наредбата е да се увеличат приходите по бюджет 2025 г., в резултат на увеличение на облога на данък върху недвижимите имоти, данък при придобиване на имущество имущества по дарение и по възмезден начин и данък върху превозните средства с около 1 412 796 лева. По този начин ще се даде възможност Община Балчик да работи по - активно за удовлетворяване очакванията на граждани и бизнес за:
- Подобряване на инфраструктурата на територията на общината;
- Изпълнение на социалната, културната и образователната политика;
- Финансово подпомагане на обществения транспорт;
- Съфинансиране на проекти по различни програми;
- Синхронизиране на текстовете от наредбата с действащото законодателство в Република България;
- Достигане на по - голяма яснота, коректност и публичност при определяне размера на местните данъци на територията на общината;
- Законосъобразност при определяне на размера на местните данъци;
- Повишаване качеството на обслужване на населението и по - добра информираност на местната общност;
- Осъществяване на граждански контрол върху работата на администрацията;
- С приемане на направеното предложение за увеличение в размера на данъка при придобиване на имущества по възмезден начин на 3 на сто, през 2025 г. ще се разшири базата за формиране на собствени приходи в общинския бюджет от данък при придобиване на имущества по възмезден начин, без да бъдат засегнати интересите на всички данъкоплатци в Община Балчик, а само на определен кръг от тях, извършващи възмездни сделки с имущества;
- С приемане на направеното предложение за увеличаване размера на данък върху превозните средства над минималните прагове с 25% и данък върху недвижимите имоти с 38% ще се засегнат всички лица притежаващи имоти и превозни средства с минимален размер съобразен с нарастването на доходите 2017 г.- 2024 г.
5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и правото на Реп. България:
Предлаганият проект за приемане на Наредба за изменение и допълнение на наредбата е разработен в съответствие с Европейското законодателство - Европейска харта за местно самоуправление, Европейска харта за регионално развитие, както и с директиви на Европейската общност, свързани с тази материя, предвид съответствието на основните нормативни актове /ЗМСМА и ЗМДТ/ с тях. Европейското законодателство е изградено върху водещи принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с предлаганите текстове в Наредбата.
На основание чл.26, ал.2 от Закона за нормативните актове, проектът за изменение и допълнение е публикуван на интернет страницата на Община Балчик.
На основание чл.77 от Административно-процесуалния кодекс, във връзка с чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове, Община Балчик е уведомила всички заинтересовани лица, че открива производство по издаване на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик. Заинтересованите лица и организации могат да се запознаят с проекта на интернет страницата на Община Балчик. Формата за участие в производството по издаване на посочения акт от страна на заинтересованите лица и организации са писмени предложения, становища и възражения, които могат да бъдат депозирани в деловодството на Община Балчик и на Интернет сайта на общината на e-mail: mayor@balchik.bg.
Предвид на гореизложеното, предлагам Общински съвет Балчик да приеме следното
проект!
РЕШЕНИЕ:
Общински съвет град Балчик, на основание чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 1, ал. 2 от Закона за местните данъци и такси и чл.79 от АПК, приема Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик, както следва:
|
Става |
Било |
§1 |
В чл. 6а се създава нова ал.3 със следния текст: (3) По предложение на Националното сдружение на общините в Република България министърът на финансите, след съгласуване с министъра на електронното управление, одобрява със заповед образци на заявления и документи, издавани от общините за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения във връзка с местните данъци. |
|
§2 |
Чл. 15 се изменя по следния начин: Размерът на данъка върху недвижимите имоти се определя в размер на 2.5 на хиляда /промила/ върху данъчната оценка на недвижимия имот. |
Чл. 15. Размерът на данъка върху недвижимите имоти се определя в размер на 1.8 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот. |
§3 |
В Чл.35, ал.2 се изменя по следния начин: (2) При възмездно придобиване на имущество данъкът е в размер 3.0 на сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна - върху оценката на имуществото с по-висока стойност. |
Чл.35, ал.2 При възмездно придобиване на имущество данъкът е в размер 2.6 на сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна - върху оценката на имуществото с по-висока стойност. |
§4 |
Чл. 38, т. 2 се изменя по следния начин: т.2 корабите, вписани в регистровите книги на малките и на големите кораби от регистъра на корабите, плаващи под българско знаме |
Чл.38., т.2 корабите, вписани в регистрите на българските пристанища; |
§5 |
В чл.40, ал.1 се изменя по следния начин: (1) Размерът на данъка се определя от служител на общинската администрация и се съобщава на данъчно задълженото лице, както следва: 1. за превозните средства, регистрирани за движение по пътната мрежа в Република България - въз основа на данните от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от Министерството на вътрешните работи; 2. за корабите - въз основа на данните от регистъра на корабите, плаващи под българско знаме, поддържан от Изпълнителна агенция "Морска администрация". |
В чл.40, ал.1 Размерът на Данъка върху превозните средства се определя от служител на общинската администрация въз основа на данни от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от Министерството на вътрешните работи, и се съобщава на данъчно задълженото лице. |
§6 |
Чл.40, ал.2 се изменя по следния начин: (2) Данните по ал. 1 се предоставят на общините по реда на чл. 51 от ЗМДТ. |
Чл.40, ал.2 Данните по ал. 1 се предоставят от Министерството на финансите на общината: 1. ежедневно - чрез изградена и функционираща автоматизирана връзка между Министерството на финансите и софтуерния продукт за администриране на местните данъци и такси на съответната община за обмен на данните от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от Министерството на вътрешните работи, или 2. ежемесечно - на електронен носител. |
§7 |
Чл.40, ал.3 се изменя по следния начин: т. 1 превозното средство е придобито по наследство; т. 2 превозното средство е собственост на повече от едно лице; т. 3 собственикът/собствениците на превозното средство няма/нямат постоянен адрес, съответно седалище на територията на страната |
Чл.40, ал.3 1.пътното превозно средство е придобито по наследство; 2. пътното превозно средство е собственост на повече от едно лице; 3.собственикът/собствениците на пътното превозно средство няма/нямат постоянен адрес, съответно седалище на територията на страната; |
§8 |
Чл.40, ал.9 се изменя по следния начин: (9) Когато липсват данни за годината на производство на превозното средство, за такава се приема годината на първата му регистрация. |
Чл.40 ал.9 Когато липсват данни за годината на производство на пътното превозно средство, за такава се приема годината на първата му регистрация. |
§9 |
Чл.41, ал.1 от буква а) до буква е) се изменят по следния начин: а) до 55 kW включително - 0,43 за 1 kW; б) над 55 kW до 74 kW включително - 0,68 за 1 kW; в) над 74 kW до 110 kW включително - 1.38 за 1 kW; г) над 110 kW до 150 kW включително - 1,54 за 1 kW; д) над 150 kW до 245 kW включително - 2,00 за 1 kW; е) над 245 kW - 2,63 за 1 kW |
Чл.41, ал.1 а) до 55 kW вкл. - 0,34 за 1 kW; б) над 55 kW до 74 kW вкл. - 0,54 за 1 kW; в) над 74 kW до 110 kW вкл. - 1,10 за 1 kW; г) над 110 kW до 150 kW вкл. - 1,23 за 1 kW; д) над 150 kW до 245 kW вкл. - 1,60 за 1 kW; е) над 245 kW - 2,10 за 1 kW; |
§10 |
Чл. 42 се изменя по следния начин: Данъкът за плавателните средства е в размер, както следва: 1. малките кораби по чл. 34, ал. 2 от Кодекса на търговското корабоплаване, без яхтите, джетовете и другите плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение - в размер от 1.00 лв. за всеки започнат бруто тон; 2. големите кораби по чл. 34, ал. 3 от Кодекса на търговското корабоплаване, без яхтите и другите плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение, влекачите и тласкачите - в размер от 1.00 лв. за всеки започнат бруто тон до 40 бруто тона включително, и в размер от 0,10 лв. за всеки започнат бруто тон над 40 бруто тона; 3. джетовете - в размер от 200.00 лв. за брой; 4. ветроходните и моторните яхти и другите плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение - в размер от 50 лв. за всеки започнат бруто тон; 5. се отменя. 6. влекачите и тласкачите - в размер от 0,20 лв. за киловат; 7. речните несамоходни плавателни съдове - в размер от 0,50 лв. за тон пълна товароподемност (дедуейт). |
Чл. 42. Данъкът за плавателните средства е в размер, както следва: 1. за корабите, вписани в регистрите на малките кораби в българските пристанища и в регистрите на общините за корабите, плаващи по вътрешните води без контакт с Черно море и с река Дунав, без яхтите и скутерите - в размер 1,00 лв. за всеки започнат бруто тон; 2. за корабите, без яхтите, скутерите, влекачите и тласкачите, вписани в регистъра на големите кораби в българските пристанища - в размер 1,00 лв. за всеки започнат бруто тон до 40 бруто тона включително и в размер 0,10 лв. за всеки започнат бруто тон над 40 бруто тона; 3. за един джет - в размер 200,00 лв. 4. за ветроходни и моторни яхти - в размер 50,00 лв. за всеки започнат бруто тон; 5. за скутери - в размер 3,00 лв. за киловат; 6. за влекачи и тласкачи - в размер 0,20 лв. за киловат; 7. за речни несамоходни плавателни съдове - в размер 0,50 лв. за тон максимална товароносимост. |
§11 |
Чл. 48, ал.1, т.1, ал.2 и ал.3 се изменят по следния начин: (1) Физическо лице, включително едноличен търговец, което извършва дейности, посочени в приложение № 1 (патентни дейности), а за дейността по т. 2 от приложение № 1 - и юридическо лице, се облага с годишен патентен данък за доходите от тези дейности, при условие че: 1) оборотът на лицето за предходната година не превишава 100 000 лв., и (2) За извършваната патентна дейност лицата по ал. 1 не се облагат по реда на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, съответно на Закона за корпоративното подоходно облагане. (3) Лицата по ал. 1 прилагат разпоредбите за данъците, удържани при източника, и за облагане на разходите по чл. 204, ал. 1, т. 2 и 4 от Закона за корпоративното подоходно облагане. |
Чл. 48 ал.1 т. Физическо лице, включително едноличен търговец, което извършва дейности, посочени в приложение № 4 към Глава втора, раздел V от Закона за местните данъци и такси (патентни дейности) се облага с годишен патентен данък за доходите от тези дейности, при условие че: 1. оборотът на лицето за предходната година не превишава 50 000 лв., и Чл.48 ал.2 За извършваната патентна дейност лицата по ал.1 не се облагат по реда на Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Чл. 48, ал.3 Лицата по ал.1 прилагат разпоредбите за данъците, удържани при източника, и за облагане на разходите по чл. 204, т. 2 на Закона за корпоративното подоходно облагане. |
§12 |
В чл. 49, ал.1, ал.2, ал.4 и ал.6 се изменят по следния начин: (1) Когато в рамките на 12 последователни месеца едно физическо лице е прекратило патентна дейност и/или е образувало ново предприятие, което извършва патентна дейност, и сумарният оборот на двете предприятия е повече от 100 000 лв. за 12 последователни месеца, за новообразуваното предприятие не се прилага чл. 61з. В този случай за текущата данъчна година новообразуваното предприятие се облага по общия ред на Закона за данъците върху доходите на физическите лица. (2) Когато в рамките на текущата данъчна година оборотът на лицето превиши 100 000 лв. или лицето се регистрира по Закона за данък върху добавената стойност, то се облага по общия ред на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, съответно на Закона за корпоративното подоходно облагане. (4) В случаите по ал. 1 и 2 дължимият, съответно внесеният данък се приспада от годишното данъчно задължение по реда на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, съответно на Закона за корпоративното подоходно облагане. (6) Когато в рамките на текущата данъчна година лицето се дерегистрира по Закона за данък върху добавената стойност, то се облага по общия ред на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, съответно на Закона за корпоративното подоходно облагане за цялата данъчна година. |
Чл. 49 ал.1 Когато в рамките на 12 последователни месеца едно физическо лице е прекратило патентна дейност и/или е образувало ново предприятие, което извършва патентна дейност, и сумарният оборот на двете предприятия е повече от 50 000 лв. за 12 последователни месеца, за новообразуваното предприятие не се прилага чл. 48. В този случай за текущата данъчна година новообразуваното предприятие се облага по общия ред на Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Чл.49, ал.2 Когато в рамките на текущата данъчна година оборотът на лицето превиши 50 000 лв. или лицето се регистрира по Закона за данък върху добавената стойност, лицето се облага по общия ред на Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Чл. 49, ал.4 В случаите по ал.1 и 2 дължимият, съответно внесеният, данък се приспада от годишното данъчно задължение по реда на Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Чл.49, ал.6 Когато в рамките на текущата данъчна година лицето се дерегистрира по Закона за данък върху добавената стойност, то се облага по общия ред на Закона за данъците върху доходите на физическите лица за цялата данъчна година. |
§13 |
В чл. 51, ал.7 и ал. 8 се изменят по следния начин: (7) При прехвърляне на предприятие по чл. 15 от Търговския закон и продължаване на дейността приобретателят дължи данък от тримесечието, следващо тримесечието на прехвърлянето, а прехвърлителят - включително за тримесечието на прехвърлянето, и за дейностите, посочени в т. 1 и 2 на приложение № 1. (8) Доходите от дейности, които не са посочени в приложение № 4 към Глава втора, раздел VІ от Закона за местните данъци и такси, се облагат по общия ред на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, съответно на Закона за корпоративното подоходно облагане. |
Чл. 50 ал.7 При прехвърляне на предприятието на едноличен търговец и продължаване на дейността приобретателят дължи данък от тримесечието, следващо тримесечието на прехвърлянето, а прехвърлителят - включително за тримесечието на прехвърлянето, и за дейностите, посочени в т. 1 и 2 на приложение № 4 Чл. 50, ал.8 Доходите от дейности, които не са посочени в приложение № 4, се облагат по общия ред на Закона за данъците върху доходите на физическите лица |
§14 |
Чл. 53 ал.3 се изменя по следния начин: (3) Лицата подават декларация по ал. 1 за всички промени в обстоятелствата, свързани с определянето на данъка, в 7-дневен срок от настъпването на съответното обстоятелство. При прехвърляне на предприятие по чл. 15 от Търговския закон декларация се подава и от прехвърлителя, и от приобретателя в 7-дневен срок от датата на прехвърлянето. |
Чл. 53 ал.3 Лицата подават декларация по ал. 1 за всички промени в обстоятелствата, свързани с определянето на данъка, в 7-дневен срок от настъпването на съответното обстоятелство. При прехвърляне на предприятието на едноличен търговец декларация се подава и от прехвърлителя, и от преобретателя в 7-дневен срок от датата на прехвърлянето. |
§15 |
В Чл. 57 се създава нова ал.7 със следния текст: (3) Министърът на туризма непосредствено след изтичане на календарния месец, както и след изтичане на текущата година, предоставя на общините необходимите данни от Единната система за туристическа информация по реда на чл. 51, ал. 3 от ЗМДТ. |
|
§16 |
Приложение № 1 към чл.56 т.1 се изменя по следния начин: т.1. Места за настаняване с не повече от 20 стаи - данъкът се определя за стая : 1 и 2 звезди или регистрирани по Закона за туризма - 25.00 лв. |
Приложение № 1 към чл.56 т.1 Хотели и други средства за настаняване с не повече от 20 стаи - за стая 1 и 2 звезди се определя за стая: 1 и 2 звезди - 25.00 лв. |
§17. В преходните и заключителни разпоредби на наредбата се създава §1 със следния текст:
§1. Наредбата за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Балчик е приета с Решение №.................... на Общински съвет Балчик влиза в сила от датата на публикуването й в печата, с изключение на §2, §3, §7, §9, §10 които влизат в сила от 01.01.2025 г., и §11, и §12 от наредбата, които влизат в сила от 01 януари на годината, следваща годината, в която Европейската комисия се е произнесла, че мярката не е държавна помощ или е съвместима държавна помощ.
ВНАСЯ:
Николай Ангелов
Кмет на Община Балчик