О Б Я В Л Е Н И Е

ПО РЕДА НА ЧЛ.26, АЛ.3 ОТ ЗАКОНА ЗА НОРМАТИВНИТЕ АКТОВЕ НА ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА ОБЩЕСТВЕНИЯ РЕД НА ОБЩИНА БАЛЧИК

В изпълнение на разпоредбата на  чл. 26, ал. 4, изр. второ ЗНА, във връзка с чл.77 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ и с оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност са предприети съответните законосъобразни действия относно публикуване на официалната интернет страница на Община Балчик на проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за обществения ред на територията на Община Балчик

На основание чл.26, ал.4 във вр. с ал.3 от Закона за нормативните актове в 14 - дневен срок от публикуване на настоящото обявление на проекта на официалната интернет страница на Община Балчик за обществено обсъждане под форма на писмени консултации. Предложения и становища от обществеността - всички заинтересовани лица - граждани и юридически лица по проекта на Наредбата, могат да бъдат депозирани в посочения срок в деловодството на Община Балчик, на адрес: гр. Балчик 9600, пл. „21-ви септември" №6, „Информационен център", както и на интернет адрес: mayor@balchik.bg

Предоставеният срок е краткият предвиден в чл.26, ал.4 от ЗНА, поради необходимостта от въвеждане на нормативна уредба, регулираща обществения ред в летния туристически сезон, лятната ваканция на учащите, и зачестилите случаи на инциденти и нарушения, предизвикани от неправилно движение и/или използване на ИЕПС. По този начин ще се осигури възможност Община Балчик да предприеме необходимите навременни мерки за осигуряване обществения ред, спокойствието, сигурността на гражданите и безопасността на движение на територията на Община Балчик.

 

 

МОТИВИ

към Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за обществения ред на територията на Община Балчик /приета с Решение № 77/29.06. 2004 г. по Протокол № 9 на Общински съвет - Балчик; изм. и доп. с Решение № 407, по Протокол № 44 от 30.06.2006 г.; изм. и доп. с Решение № 312, по Протокол № 31 от 15.05.2009 г.; изм. с Решение 613, Протокол № 50 от 30.06.2010 г.; с Решение № 175 от 18.12.2015 година на Административен съд Добрич обявява нищожността на чл. 40, ал. 5; изм. с Решение № 80 от 29.02.2017 г. по Адм.дело № 609/2016 г. на Административен съд Добрич, отменена т. 4 на чл. 12; отменя чл. 14, чл. 16 и чл. 20 по отношение размера на предвидените санкции, отменя чл. 36, ал. 4, т. 6, чл. 57 и чл. 60 с Решение № 33 от 11.02.2019 г. по Адм. дело № 673/2018 г. на Административен съд Добрич/.

Съгласно изискванията на чл.28 от Закона за нормативните актове

1. Причини, които налагат приемането на изменението и допълнението на наредбата Наредба за обществения ред на територията на Община Балчик

Причините които налагат вземане на решение по настоящия проект за изменение и допълнение на Наредба за обществения ред на територията на Община Балчик е получено писмо от ВПД Началник главен инспектор при РУ - град Балчик за предприемане на незабавни действия от страна на Община Балчик по промяна на Наредбата поради увеличаването на използването на електрически тротинетки в градска среда и липсата на ясна местна уредба за движението, паркирането и контрола върху тяхното ползване създават предпоставки за пътнотранспортни инциденти, хаос в обществените пространства и затруднение за пешеходците и другите участници в движението. Приемането на допълнението в Наредбата за обществения ред на територията на Община Балчик ще гарантира безопасността, реда и съвместното ползване на пътната и пешеходната инфраструктура. С настоящото изменение и допълнение се предлага установяваване на начина на движение на горепосочените участници, както и местата за паркиране. Уреждат се и местата, на които е забранено паркирането на електрически превозни средства. Заложени са и санкции, които да бъдат налагани при неизпълнение на Наредба за обществения ред на територията на Община Балчик от водачите на индивидуални електрически превозни средства. Макар и законодателят да е въвел законови забрани и ограничения за използването на този вид превозни средства, включително и санкции при установяване на съответните нарушения, то те не постигат в достатъчна степен очаквания обществен ефект на превенция и не водят до съществено намаляване на конфликтността между различните участници в движението по пътя. Необходимо е да се осигурят допълнителни гаранции за безопасност при използването на този вид превозни средства на територията общината, като във фокуса на тези гаранции да се поставят на първо място - пешеходците и по - специално децата, като най - уязвимата част от участниците в движението. Въвеждането на административнонаказателни разпоредби и конкретни глоби е необходимо с оглед следното:

- Засилва се контролът върху ползването на ИЕПС и се ограничава рискът от инциденти, особено в зони с пешеходно движение;

- Възпира се неправомерното паркиране и безотговорното управление, включително от лица под допустимата възраст или под въздействие на алкохол и наркотични вещества;

- Осигурява се съразмерност и съответствие с принципа на законност, като част от нарушенията се санкционират по реда на Закона за движение по пътищата и Закона за административните нарушения и наказания;

- Предвидена е отговорност и за непълнолетни и малолетни лица чрез техните родители или настойници, което отговаря на изискванията на чл. 26 от ЗАНН.

Истинската цел на това допълнение на Наредбата е не просто да се налагат наказания/глоби, а да се предотвратят нарушения и най - вече инциденти, както и водачите на този вид превозни средства, в т.ч. малолетни и непълнолетни лица да спазват правилата с оглед на тяхното здраве и безопасност.

2. Цели, които се поставят с приемането на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за обществения ред на територията на Община Балчик

Целите, които се поставят с допълнението на Наредбата са превенция на нарушенията на обществения ред и такива от неправилно движение и/или използване на ИЕПС, както и отговорност и дисциплина от страна на водачите им. С въвеждането на тези правила се цели ефективен контрол и спазването им, както и регламентиране компетенциите на длъжностните лица.

3. Финансови и други средства, необходими за прилагането на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за обществения ред на територията на Община Балчик

Прилагането на Наредбата, няма да е свързано с изразходване на допълнителни финансови средства от бюджета на Общината, както и с ангажиране на допълнителни човешки ресурси.

4. Очаквани резултати от прилагането, включително финансовите.

Настоящият проект на Наредбата има за резултат да се постигне повишаване на дисциплината на водачите на индивидуални електрически превозни средства и осигуряване на гаранции за безопасност на всички участници в движението при спазване на приетите правила. Като резултата от прилагането на Наредбата се очаква да се постигне конкретизиране на отговорностите и по - детайлно регламентиране на нарушенията, както и правата на контролиращите длъжностни лица.

При изработването на проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за обществения ред на територията на Община Балчик са спазени провъзгласените в АПК принципи на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, равенство и последователност.

5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз

Предлаганият проект на Наредба за изменение и допълнение на  Наредба за обществения ред на територията на Община Балчик е подзаконов нормативен акт, поради което съответствието му с правото на Европейския съюз е предопределено от разпоредбите на Европейската харта за местно самоуправление.


                                               ПРОЕКТ!


ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА ЗА ОБЩЕСТВЕНИЯ РЕД НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА БАЛЧИК /приета с Решение № 77/29.06. 2004 г. по Протокол № 9 на Общински съвет - Балчик; изм. и доп. с Решение № 407, по Протокол № 44 от 30.06.2006 г.; изм. и доп. с Решение № 312, по Протокол № 31 от 15.05.2009 г.; изм. с Решение 613, Протокол № 50 от 30.06.2010 г.; с Решение № 175 от 18.12.2015 година на Административен съд Добрич обявява нищожността на чл. 40, ал. 5; изм. с Решение № 80 от 29.02.2017 г. по Адм.дело № 609/2016 г. на Административен съд Добрич, отменена т. 4 на чл. 12; отменя чл. 14, чл. 16 и чл. 20 по отношение размера на предвидените санкции, отменя чл. 36, ал. 4, т. 6, чл. 57 и чл. 60 с Решение № 33 от 11.02.2019 г. по Адм. дело № 673/2018 г. на Административен съд Добрич


 Създава се нов Раздел V А


ПРАВИЛА ЗА ДВИЖЕНИЕТО НА ИНДИВИДУАЛНИ ЕЛЕКТРИЧЕСКИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА

Чл. 13а. (1) Индивидуални електрически превозни средства (ИЕПС) на територията на община Балчик могат да бъдат управлявани при спазване на изискванията и ограниченията, регламентирани със Закона за движението по пътищата и настоящата Наредба.                         

(2) Лица под 14 - годишна възраст нямат право да управляват ИЕПС.

(3) Лица на възраст от 14 до 16 години могат да управляват ИЕПС само по велосипедната инфраструктура.

(4) Лица с навършена 16 - годишна възраст могат да управляват ИЕПС по велосипедната инфраструктура и по уличната мрежа, на която за всички превозни средства е разрешена максимална скорост до 50 км/час, като максимално разрешената скорост за тях е 25 км/час.

(5) Всички водачи на ИЕПС до 18 - годишна възраст са длъжни да използват предпазна каска.

Чл. 13б. Максимално допустимата скорост за движение на  ИЕПС на територията на община Балчик е 25 км/час.

Чл. 13в. Всяко  ИЕПС трябва да е оборудвано с изправни:

1. спирачки;

2. механичен или електронен звънец, като не се използва друга звукова сигнализация;

3. устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина  отпред;

4. устройство за излъчване на червена светлина отзад;

5. отразителни елементи

Чл. 13г. Водачите на ИЕПС са длъжни:

1. да се движат по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава - най - близо до дясната граница на платното за движение;

2. в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управляват ИЕПС с включени светлини, както и да ползват светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъдат лесно забелязани;

3. да се движат с изправна спирачна система на управляваното ИЕПС;

4. да спазват останалите изисквания за управление на ИЕПС, регламентирани със Закона за движението по пътищата.

Чл. 13д. На водачите на ИЕПС се  забранява:

1. да управляват ИЕПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози;

2. да се движат по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение за всички превозни средства е над 50 км/ч.

3. да се движат в зони и улици, обозначени с пътни знаци В9 - „Забранено е влизането на велосипеди",  и  Г13 - „Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии";

4. да превозват други лица;

5. да се движат успоредно до друго ИЕПС или двуколесно пътно превозно средство;

6. да управляват превозното средство, без да държат кормилото с ръка;

7. да се движат в непосредствена близост до друго ППС или да се държат за него;

8. да превозват, теглят или тласкат предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;

9. да използват мобилен телефон при управлението на ИЕПС.

Чл. 13е. Движението с индивидуално електрическо превозно средство в паркове. градини, площади, детски площадки, площи предназначени само за пешеходци е забранено. Ограничението не се прилага за пешеходци при движение чрез бутане на индивидуално електрическо превозно средство.

Чл. 13ж Забранява се:

1. Паркиране пред входове, рампи, спирки;

2. Оставяне на тротинетки върху цветни площи, фонтани, паметници и др.

 Чл.13з Операторите на споделени услуги /шеринг/ трябва да имат:

1. Разрешение от Община Балчик;

2. План за паркиране и зареждане;

3. Поддръжка на техническа изправност;

4. Контрол върху неправомерното паркиране;

 Чл.13и Актовете за установяване на административни нарушения по този раздел се съставят от Пътна полиция /КАТ/ или от длъжностни лица, определени от Кмета на общината на основание чл.167, ал.2, т.1 от Закона за движение по пътищата.

 Чл.13й При нарушения се налагат глоби както следва:

1. Неправомерно паркиране - от 50 до 200 лв.

2. Управление от лице под 16 години - 50 лв.

3. Управление с повече от един човек - 50 лв.

4. Употреба на алкохол/наркотици - по реда на ЗДвП

5.За нарушение на чл.13б и чл.13е на раздел V А - 50 лв.

 Чл.13к За нарушения на раздел V А, извън случаите по предходната алинея, се налагат предвидените в Закона за движение по пътищата административни наказания.

 Чл.13л (1) Административно - наказателна отговорност по този раздел носят и непълнолетните лица, навършили 16-годишна възраст, когато са могли да разбират свойството и значението на извършеното и да ръководят постъпките си, съгласно чл. 26, ал. 2 от ЗАНН.

      (2)За нарушения, извършени от малолетни лица, непълнолетни на възраст от 14 до 16 години и поставени под пълно запрещение, отговарят съответно родителите, попечителите или настойниците, когато съзнателно са допуснали извършването им, съгласно чл. 26, ал. 3 от ЗАНН.

Заключителни разпоредби

§6. Наредба за изменение и допълнение на Наредба за обществения ред на територията на община Балчик е приета с Решение № _________ по Протокол № __________ на дата _______ на Общински съвет - Балчик и подлежи на публикуване на интернет сайта на Община Балчик.


§7. Настоящата Наредба влиза в сила от деня на обнародването и чрез разгласяването и в местно печатно издание.