(Приета с решение № 512 по Протокол № 43/29.01.2010 год. на Общински съвет Балчик)
ГОДИШНА ПРОГРАМА
ЗА РАЗВИТИЕ НА ТУРИЗМА В ОБЩИНА БАЛЧИК ЗА 2010 г.
Годишната Програма за развитие на туризма в Община Балчик за 2010 година е съобразена с настоящите тенденции в областта на туризма в световен мащаб, както и с условията на световната икономическа и финансова криза. Програмата систематизира целите, мерките и проектите, чиято реализация ще води до утвърждаване на устойчиви схеми за развитие и управление на туристическите дейности в община Балчик.
Община Балчик добива все по-голяма популярност като туристически обект за културни програми в региона и страната. Независимо, че туристи от Черноморското крайбрежие включват в своите програми посещение на Двореца, Текето, храмовете и църквите в гр.Балчик, Художествената галерия, Историческия музей, Етнографския музей, Взаимното училище тези обекти имат огромен потенциал за развитие.
Дейностите
по развитието, които имат най-голямо значение за бъдещото туристическо развитие на Община Балчик са:
- По-добра инфраструктура;
- Реставрация на културно-исторически паметници;
- Реклама на туристическия продукт;
- Опазване и поддържане на околната среда;
- По-голямо разнообразие на туристически стоки и услуги и подобряване на качеството им.
Ключ към успеха на туристическия продукт на община Балчик в условията на криза би могло да бъде развитието както на на традиционния морски ваканционен туризъм, така и на продукти, които се радват на сериозен интерес на туристите и имат потенциал за развитие. Към тях можем да отнесем:
- културно и историческо наследство;
- голф туризъм;
- ловен туризъм;
- конкресен туризъм;
- различни форми на културен туризъм-фолклорен, фестивален, етноложки и др.
- религиозен/поклонически туризъм;
- селски и екотуризъм;
- сватбен туризъм;
- балнеолечение, калолечение и оздравителен туризъм.
Основната стратегическа цел за развитието на Община Балчик е постигане на конкурентен модел на развитие на туризъм.
И през настоящата година морският туризъм ще продължи да има доминираща роля в структурата на туристическия продукт на Община Балчик.
МЕРКИ ЗА РАЗВИТИЕ НА МОРСКИЯ ТУРИЗЪМ:
- стимулиране търсенето на ваканционен туризъм, както на международния, така и на вътрешния туристически пазар;
- разширяване предлагането на допълнителни туристически услуги;
- внедряване на иновации в хотелиерството;
- привличане на чуждестранни и български инвестиции в инфраструктурни проекти, не само за изграждане на хотели;
- повишаване качеството на туристическите услуги;
- повишаване квалификацията на туристическите кадри;
- реализиране на серия от мерки за целогодишно използване на материалната база за балнеология и поддържане на добрата физическа форма.
МЕРКИ ЗА РАЗВИТИЕ НА КУЛТУРНИЯ ТУРИЗЪМ:
- извършване на оценка и препоръки за превръщане на паметниците на културата в завършен туристически продукт;
- извършване на оценка и осъществяване на промени (осъвременяване) на музейните експозиции с цел увеличаване на атрактивността им;
- използване на културните ресурси - паметници на културата, музеи, фестивали, етнографски комплекси и т.н. - за активизиране на туристическата индустрия;
- организиране на обучение и преквалификация на кадри за работа в сферата на културния туризъм: организатори, аниматори, мениджъри, уредници др.;
- извършване на регулярни маркетингови проучвания на туристите и специфичните им туристически интереси и нужди при посещение в обекти на културно-историческото наследство;
МЕРКИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ЗДРАВНИЯ ТУРИЗЪМ
(БАЛНЕОЛОГИЯ,
КАЛОЛЕЧЕНИЕ, СПА, УЕЛНЕС):
- създаване на възможности за многофункционално целогодишно използване на курортните територии с комплексно включване на ресурсите им;
- развитие на висококачествен туристически продукт в областта на балнеолечението, калолечението, СПА и уелнес туризма;
- повишаване квалификацията на кадрите;
- разширяване диапазона на допълнителните услуги в пакет с основните;
- предлагане на здравни програми като част от цялостната туристическа развлекателна програма;
МЕРКИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ЕКОТУРИЗЪМ:
- изработване на механизмите за генериране на приходи за опазване на биологичното разнообразие и паметниците на културата;
- подобряване капацитета на предприемачите за извършване на бизнес и обучение на местните общности, предоставящи туристическите услуги;
- насочване развитието на екотуризма към вътрешния пазар и разширяване на целевите сегменти на международни паза
I. МАРКЕТИНГ НА ТУРИСТИЧЕСКА ДЕСТИНАЦИЯ БАЛЧИК
Маркетингът на туристическата дестинация се реализира на две нива:
І-во ниво: маркетинг на дестинацията като цяло и нейните продукти - отговорност на местните органи на власт и местната туристическа организация;
ІІ-ро ниво: маркетингови дейности на отделните туристически фирми.
На тази основа маркетингът трябва да се реализира в две направления:
1-во направление: популяризиране на дестинацията чрез създаване и налагане на привлекателен имидж на Община Балчик като цяло и чрез изпращане на послания до потенциалните посетители, необходима основа за маркетинговата дейност на отделните туристически предприятия;
2-ро направление: подкрепа на туристическата индустрия чрез подпомагане създаването и налагането на нови продукти, консултантска дейност, контрол върху качеството на туристическите услуги, информационно осигуряване на посетителите и др.
II. ЦЕЛИ НА ПРОГРАМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА ТУРИЗМА В ОБЩИНА БАЛЧИК
Главна цел:
Създаване на комплексен туристически продукт в община Балчик за български и чуждестранни туристи, увеличаване на броя им и техния престой, при удължен летен туристически сезон и целогодишен за останалите видове туризъм.
Мерки за постигане на главната цел
- Привличане на повече и по-платежоспособни туристи в Община Балчик в съответствие с променената категорийна структура на базата за настаняване и разнообразяване на туристическото предлагане;
- Нарастване на приходите от международен и вътрешен туризъм в Община Балчик;
- Нарастване на посетителите, пътували в Община Балчик с цел балнеолечебен, спа и уелнес и културен туризъм;
- Разширяване позициите на Община Балчик на целевите пазари чрез диверсификация на предлагания продукт (комбинирани пътувания и специализиран туризъм) и привличане на нови потребителски сегменти;
- По-продължително използване на туристическите ресурси на общината на базата на разнообразието на предлаганите продукти.
Специфични цели:
1. Устойчиво развитие
на интегриран туристически продукт на база разнообразието от природни и
антропогенни дадености на община Балчик и подобряване на неговото качество;
2. Ефективна маркетингова политика на дестинацията за популяризиране и налагане на продукта на туристическия пазар;
3. Подобряване на състоянието на местната среда за развитие на туризма в община Балчик;
4. Създаване и укрепване на институционалната рамка за развитието на туризма в общината;
Мерки за изпълнение на заложените специфични цели:
1. Устойчиво развитие на интегриран туристически продукт на база разнообразието от природни и антропогенни дадености на община Балчик и подобряване на неговото качество
Мярка 1.1. Развитието на нови туристически продукти като се спазва принципа на поетапното разработване и тяхното взаимно допълване и интегриране към традиционно предлаганите в общината.
Развитието на туристическия продукт трябва да е изцяло съобразено с динамичните промени във вкусовете и предпочитанията на туристите, за да е продаваем. Засиленият интерес към културното наследство ще подпомогне предлагането на тематични културни турове. Стремежът към здравословен живот стимулира развитието на здравен и балнео, спа и уелнес туризъм. А отношението към обкръжаващата среда и природата стимулира интереса към екотуризма. Ясно изразената тенденция на избор на кратки почивки в сравнение с дълги ваканции също улеснява развитието на специализирани туристически продукти. За целта е необходимо провеждане на подходящи мероприятия за квалификация на кандидатите за развитие на алтернативни форми за туризъм;
Мярка 1.2. Развитие на специализираната туристическа инфраструктура - създаване на развлекателен център и спортни съоръжения.
Мярка 1.3. Подобряване на квалификацията и уменията на заетите в туризма - обучение и информационни срещи относно:
- Екскурзоводското обслужване от страна на местни екскурзоводи;
- Специфични умения и знания - аниматори, сомелиери и др.;
- Подобряване на чуждоезиковата подготовка;
- Подобряване на компютърните умения на заетите в обслужването.
2. Ефективна маркетингова политика на дестинацията за популяризиране и налагане на продукта на туристическия пазар
Мярка 2.1. Проучване на посетителите на община Балчик
- Извършване на проучване относно удовлетвореност на туристите от туристическото предлагане в община Балчик през 2010 г
Мярка 2.2. Провеждане на комуникационна кампания за представяне и позициониране на община Балчик на целеви пазари, включително на българския пазар.
- Изработване рекламни материали - рекламен филм на общината, каталог, карти, брошури, проспекти и др.;
- Иницииране за провеждане на семинари, изложби, презентации по въпросите на туризма;
- Участие в туристически изложения и борси.
Мярка 2.3. Събиране и поддържане на актуална информация относно туристическото предлагане в България
- Създаване на база данни и информационен пакет за туристическото предлагане в България;
Мярка 2.4. Събиране и поддържане на актуална информация относно туристическото предлагане в чужбина
- Създаване на база данни и информационен пакет за туристическото предлагане в чужбина.
Мярка 2.5. Уеб маркетинг
- Създаване на уеб страница на община Балчик като туристическа дестинация;
- Актуализиране на информацията в Интернет за туристическото предлагане в Община Балчик.
Мярка 2.6. Подобряване на информационното обслужване на туристите чрез обмена на туристическа информация предлагана от ТИЦ.
Мярка 2.7. Информационно осигуряване на туристически обекти - изработване на табла, указателни и информационни табели, билбордове.
3. Подобряване на състоянието на местната среда за развитие на туризма в община Балчик
Мярка 3.1. Стимулиране на местната инициатива и предприемачество.
- Информационни и образователни кампании;
- Консултантска дейност.
Мярка 3.2. Публична кампания за промяна на нагласата сред жителите на общината за опазване на околната среда - информационни кампании и срещи относно:
- Законовата рамка за опазване на околната среда;Опазване на биологичното разнообразие и възможности за икономически растеж;
- Ежеседмичен контрол за състоянието на плажовете на територията на общината.
Мярка 3.3. Развитие на общата инфраструктура.
- Осъществяване на ремонт и реконструкция на съществуващата инфраструктура;
- Оказване на съдействие при изграждане на нови туристически обекти и доразвиване на съществуващите;
- Разработване на проекто-предложения за включване в програми за развитие на инфраструктурата, обслужваща туризма на територията на общината;
- Разработване на предложение за развиване на услуги, съдействащи обслужването на туристите и гостите на Община Балчик;
Мярка 3.4. Създаване на ефективна организация по управление на отпадъците: сметосъбиране, сметоизвозване, рециклиране на отпадъци.
Мярка 3.5. Опазване, поддържане и развитие на зелените площи.
- Озеленяване и поддържане на алея "Дамба" и входно-изходните артерии на града;
- Организиране на лекции, беседи с цел провеждане на ефективна природозащитна дейност сред жителите и гостите на града и района
4. Създаване и укрепване на институционалната рамка за развитието на туризма в общината
Мярка 4.1. Укрепване на Консултативния съвет за развитие на туризма в община Балчик.
Мярка 4.2. Учебни посещения в други райони на България и силно развити туристически региони в Европа.
Мярка 4.3. Създаване на работна група за разработване на проекти в областта на туризма.
Мярка 4.4. Укрепване на местния капацитет.
- Провеждане на демонстрационни мероприятия за трайни партньорства - кръгли маси, форуми;
- Общински информационни кампании за обществеността.
III. Дейности в Програмата за развитие на туризма за 2010 г.,
финансирани
от Община Балчик
Съгласно чл. 10. от Закона за туризъм в Република България Общинският съвет приема Програма за развитие на туризма на територията на съответната община в съответствие с приоритетите на националната стратегия и съобразно местните туристически ресурси и потребности. Програмата за развитие на туризма предвижда мероприятия, по приложение 1 за:
1. изграждане и поддържане на инфраструктурата, обслужваща туризма на територията на общината, включително местните пътища, свързващи курортите с аерогари, жп гари и автогари, както и с паметниците на културата и на историческото наследство;
2. опазване, поддържане и развитие на зелените площи;
3. изграждане на информационни туристически центрове и организация на информационното обслужване на туристите;
4. реклама в страната и в чужбина на туристическите обекти, намиращи се на територията на общината.
Приложение 1 към Програма за развитие на туризма в община Балчик през 2010 година
№ |
Изграждане и поддържане на инфраструктурата на територията на общината |
Стойност |
1.1. |
Асфалтиране на ул."Бяло море" с. Кранево |
240 000,00 лв. |
1.2. |
Ефектно осветяване на църква "Св. Петка" и хълма зад читалището |
30 000,00 лв. |
1.3. |
Възстановяване на осветление по пътя Балчик -Албена и алея Дамба |
60 000,00 лв. |
1.4. |
Реставрация и консервация на движими културни ценности |
30 000,00 лв. |
1.5. |
Археологически разкопки на късноантична крепост "Хоризонт" |
10 000,00 лв. |
1.6. |
Изграждане на билбордове |
10 000,00 лв. |
|
междинен сбор т.1: |
380 000,00 лв. |
|
|
|
№ |
Опазване, поддържане и развитие на околната среда |
Стойност |
2.1. |
Озеленяване и текущо поддържане на тревните площи в гр. Балчик |
50 000,00 лв. |
2.2. |
Озеленяване и текущо поддържане на тревните площи - подход към Албена и пътя Албена Балчик |
20 000,00 лв. |
2.3. |
Озеленяване и текущо поддържане на тревните площи в с. Кранево |
30 000,00 лв. |
2.4. |
Озеленяване и текущо поддържане на тревните площи в Текето и с. Оброчище |
30 000,00 лв. |
|
междинен сбор т.2: |
130 000,00 лв. |
|
|
|
№ |
Поддържане на туристическите информационни центрове и подобряване на информационното обслужване на туристите |
Стойност |
3.1. |
Поддържане на ТИЦ Балчик и Кранево и модернизиране на техническото оборудване |
5 000,00 лв. |
3.2. |
Изработване на изложбени табла пред ТИЦ Балчик и Кранево и по алея "Дамба" |
20 000,00 лв. |
3.3. |
Изработване на светещи пана на входно-изходните артерии на Балчик |
10 000,00 лв. |
3.4. |
Подмяна на указателни табели, пана и информационни табла |
5 000,00 лв. |
3.5. |
Изграждане на места за афиши и обяви |
10 000,00 лв. |
|
междинен сбор т.3: |
50 000,00 лв. |
|
|
|
№ |
Реклама в страната и чужбина на туристическите обекти, намиращи се на територията на общината |
Стойност |
4.1. |
Изработване на тур.справочник за хотели и ресторанти |
10 000,00 лв. |
4.2. |
Изработване на рекламни материали |
50 000,00 лв. |
4.3. |
Издаване на туристическа карта на Кранево в тираж 10 000 броя |
5 000,00 лв. |
4.4. |
Изработване на web-site с видеокамера |
9 000,00 лв. |
4.5. |
Изработване на туристически web-site |
5 000,00 лв. |
4.6. |
Участие в туристически изложения |
50 000,00 лв. |
4.7. |
Участие/публикации в специализирани издания в сферата на туризма: Списание "Bulgaria-Piece of Heaven" по 10 000 тираж за изложенията в София и Москва, Каталог на българския туризъм за румънски туристи в тираж 10 000, Каталог за България "Проекты и застройщики" тираж 5000 |
15 000,00 лв. |
4.8. |
Организиране на културни мероприятия за откриване на туристическия сезон |
1 000,00 лв. |
4.9. |
Изработване на рекламен филм |
5 000,00 лв. |
4.10. |
Web реклама с интернет банер |
10 000,00 лв. |
|
междинен сбор т.4: |
160 000,00лв. |
|
Т.1+Т.2+Т.3+Т.4: |
720 000,00 лв. |
|
резерв 10 % |
72 000,00 лв. |
|
ОБЩО: |
648 000,00 лв. |
|
|
|