публикувано на 26.08.2024 г.
На основание чл. 26 от Закон за нормативните актове, във връзка с чл. 77 от Административнопроцесуалния кодекс,
Община Балчик представя на вниманието на обществеността за провеждане на обществени консултации с гражданите и юридическите лица проект на Наредба за изменение на Наредбата за реда и условията за платено паркиране на пътните моторни превозни средства на територията на Община Балчик, ведно с мотивите за необходимостта от нейното приемане.
Провеждането на обществените консултации ще се осъществява под формата на „Писмени консултации"
На заинтересованите лица се предоставя 30- дневен срок от публикуване на настоящото обявление на интернет страница на Община Балчик за даване на предложения, становища и възражения относно проекта на наредбата, които могат да бъдат депозирани в деловодството на Общинска администрация на адрес: гр. Балчик, пл."21-ви септември" №6, в рамките на работното време от 08.00ч. до 16:30ч., или чрез: Факс: 0579/74118, Интернет страница: www.balchik.bg; Електронна поща: mayor@balchik.bg
В изпълнение на законовите разпоредби, предлагаме на вниманието на всички граждани, заинтересовани организации и юридически лица, както и на компетентния за одобрението му орган, следния доклад с
МОТИВИ
За приемане на Наредба за изменение на Наредбата за реда и условията за платено паркиране на пътните моторни превозни средства на територията на Община Балчик (приета с Решение 517 по Протокол №32/28.04.2022г. на Общински съвет Балчик; изм. и доп. с Решение №725 от Протокол № 42/23.03.2023г. изм. и доп. с Решение №741от Протокол № 43/ 27.04.2023г. на ОбС-Балчик):
1. Причини, които налагат приемането на наредбата:
С докладна записка наш вх. №24-БЧ-08640/15.08.2024 г., изпълнителният директор на еднолично общинско дружество „КИБЕЛА 2014" ЕАД прави предложение за промяна в режима на работа на паркинг „Площад Рибарски" и паркинг „Морска гара" (паркинга на площад „Капитан Георги Радков"). През периода от 01 октомври до 31 март дружеството не генерира приходи, защото зоната за платено паркиране не функционира. Промяната се аргументира от изпълнителния директор на общинското дружество с възможността за някакви постъпления и през неактивния сезон, които да обезпечат финансово минимума на функционирането на дружеството. Освен промяна в календарния период на функциониране и прилагане платено почасово паркиране за тези два паркинга през цялата календарна година, се прави предложение и в часовия диапазон на работа, а именно - 24-часов. Така няма да е необходимо и съоръженията на паркингите да се демонтират в края на сезона и монтират отново в началото на следващия, както се практикува в момента. Изпълнителният директор на общинското дружество счита, че при осигуряването на повече постъпления от промяната, ще се избегне и ползването на безлихвен заем, отпускан от общината на всеки следващ сезон, или респ. при продължаваща нужда от такъв, то ще бъде намален неговият размер. Дружеството обичайно, при досегашния режим на функциониране на платено паркиране, не разполага със средства да стартира нормално дейността на зоната за платено паркиране и не може да обезпечи само финансово функционирането й през първите месеци на активния сезон при настоящо реализираните приходи и съответно текущи разходи, налага се и сезонно освобождаване на служителите на длъжност „контрольор", чрез прекратяване трудовите им правоотношения извън сезона на работа на зоните за платено паркиране, което е предпоставка за „непривлекателност" на длъжността и непредпочитането й, респ. затруднения при набирането на кадри. Извършват се също консервационни мероприятия на техниката, демонтиране на вертикална сигнализация и др., което може да се избегне при целогодишното функциониране в съответните зони от предложението.
В комплексен аспект, практиката показва, че след въвеждане на участъци от зони за платено паркиране в населените места се наблюдава значителна регулация и по-висока дисциплинираност при паркирането, както в прилежащите участъци на самата зона поради завишения контрол и налични средства - технически, финансови и човешки, за осъществяване на нужния контрол, така и в останалите в близост райони. Публичните органи са отговорни за провеждането на политика, насочена към устойчивото и екологично развитие. В този смисъл, в различни градове в Европа и България са предвидени различни методи, средства, механизми за ограничаване използването на пътни моторни превозни средства, като например насърчаване използването на електрически такива, ограничаване достъпа до определени зони на населеното място или на определена категория автомобили в тези части, насърчаване използването на обществен транспорт и други с оглед спецификата на населеното място. Чрез въвеждането на определени, обособени зони за платено паркиране в целогодишен и 24-часов режим на работа и функциониране определени се цели именно и ефекта - подобряване на екологичната обстановка в града посредством намаляване на прах и вредни емисии, излъчвани от изгорелите газове на МПС, предизвикани от интензивния трафик, особено засилени през туристическия/летния сезон, но и през цялата година, и повишаване безопасността и комфорта в тази връзка на туристите, отседнали или посетили за разходка курортния ни град, на практика през цялата година, населението, както временно, така и постоянно пребиваващото в града и общината като цяло.
В съвкупност и в кореспонденция с по-долу изложеното, намирам предложението за промяна в текстовете на досегашната Наредба за реда и условията за платено паркиране на пътните моторни превозни средства на територията на Община Балчик за целесъобразно и удачно.
2. Целите, които се поставят с приемането на настоящото изменение в наредбата:
Основната цел, каквато е и на самата Наредба, е въвеждането и съблюдаването на справедливи правила за ползване на ограниченото публично пространство и съчетаването на множеството функции и интереси на територията на Община Балчик, засега в тесния и широкия градски център, както и по пътните платна, чрез целогодишно и денонощно подсигурени и предоставени за ползване - платени паркинг зони в близост до най-атрактивната - крайбрежната част на града.
Предложената мярка е балансирана, като държи сметка за интересите както на живущите в зоните за платено паркиране, така и за тези на гражданите от други райони и населени места, или с друго местно и национално гражданство, посещаващи града.
Предполага се и се очаква, че ще бъде подпомогнато самостоятелното финансово обезпечаване на функционирането на общинското дружество „Кибела 2014" ЕАД, управляващо и стопанисващо зоните за платено паркиране и извън активния сезон в курортния ни град, така че да се избегне отпускането на безлихвен кредит от общинската хазна за стартиране дейността на дружеството в началото на всеки активен сезон или чувствително да се намали размерът на отпускани от общината необходими средства.
Предизвикателството пред общинските власти, в контекста на устойчивото развитие на града е огромно - от една страна съчетаване на икономическото развитие и достъпността, а от друга - подобряване на качеството на живот и защита на околната среда.
Основен приоритет при настоящата промяна, както и при приемането на Наредбата е, да се изгради подходящ режим на паркиране, който да се превърне в достъпна, подредена и удобна услуга за всички жители и гости на града, да се облекчи трафика, който освен през летния туристически сезон, то и целогодишно е най-проявен в централната, крайбрежна градска част, в близост до крайбрежната алея, хотели, заведения за хранене и плажове.
3. Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:
Последващи разходи от промяната не се предвиждат. С оглед уредбата на предложената редакция с въвеждането на двата общински паркинга при целогодишно и 24-часово функциониране на режим за платено паркиране - се предполага определено реално покачване на постъпленията от заплащаните за платено паркиране в съответните зони, при трудно определяем към момента, относителен, хипотетичен размер, с оглед размера на което покачване на приходите ще отпадне необходимостта от ежегодно, налагащо се досега финансиране на дружеството с общински средства (в режим на безлихвени заеми) или ще намалее размерът им. Новите постъпления, произтичащи от промяната в наредбата ще влизат в приход на общинско дружество „Кибела 2014" ЕАД, което ще реализира и бъдещите необходими разходи за поддръжката, рехабилитацията, новирането и благоустрояването на съответните зони, попадащи в режима на платено паркиране - публична общинска собственост. Т.е. очаквано отражение върху финансовата устойчивост на общинската институция ще има и се предвижда да има при резултатите от, „в резултат на" и след прилагането на новите разпоредби, но не и в етапа за прилагането им.
4. Очаквани резултати от прилагането на наредбата, включително финансовите такива:
Ориентировъчни финансови данни на този етап не могат да бъдат представени, тъй като досега съоръженията не са работили през зимния период, те зависят от редица фактори: туристически, природни и т.н. Очакванията са, че дори при минимални приходи ще се покрие наема, който е значително по -нисък от средствата за демонтаж и монтаж на съоръженията.
Доразвиване с растяща ефективност - на стартиралата с приемането на самата Наредба, политика за ограничаване на трафика в най-напрегнатите зони на града, целогодишно. Очаква се повишаване безопасността на движение на автомобили и пешеходци;
Поддържане на въведените вече ефективни и ефикасни механизми за контрол на паркирането на МПС;
Осигуряване на достъпна и по-привлекателна градска среда за всички - чрез обособени места за паркиране и отграждане на пешеходни пътеки, тротоари и алеи с препятстващи паркирането на автомобили, средства.
Подобряване процеса и степента на удовлетворяване нуждите на физически и юридически лица, при основен приоритет изграждането на режим на паркиране, който да се превърне в достъпна, гарантирана и удобна услуга за всички жители и гости на града, при облекчаване трафика, който е най-проявен в централната и крайбрежна части на града и около търговски обекти и институции, където именно е и обхватът на зоната за платено паркиране;
„Кибела 2014" ЕАД е търговско дружество, чийто едноличен собственик на капитала е Община Балчик. От текста на чл. 167, ал. 4, т. 2 ЗДвП следва, че общината осигурява издръжка на органите, осъществяващи дейностите за контрол по закона.
Във финансов аспект, предложената промяна ще доведе до по-висока рентабилност, финансова независимост и паритет, с възможност за самостоятелно покриване разходите по организацията, поддържането и стопанисването на платените паркинг зони, техническите разходи по консумативи и необходимата работна ръка за цялостната дейност в това отношение, т.е. до еквивалентност и баланс между приходен и разходен финансови аспекти за дейността.
5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз:
Наредбата за внасяне на съответните изменения в основната общинска наредба, също е подзаконов нормативен акт с местно значение и текстовете й са съобразени както с действащото законодателство на Република България (ЗМСМА, ЗОС, ЗДвП, ЗХУ и други приложими), така и с това на Европейския съюз.
Тенденциите в местното самоуправление и местната администрация в областта на европейското право са най-концентрирано изразени в Европейската Харта за местното самоуправление и в Европейската Харта за регионално развитие. Те подчертават необходимостта от отчитането в правните актове на всички особености на местните структури, с оглед на задоволяването на потребностите на населението по места чрез ефективно местно самоуправление.
Настоящата наредба е създадена в съответствие с принципите на Европейската харта за регионално развитие, както и с директивите на Европейската общност, свързани с тази материя, предвид съответствието на основния нормативен акт /ЗДвП/ с тях. Предвидените разпоредби целят подобряване на възможностите на местната власт за осигуряване на достъпна, безопасна и екологосъобразна градска среда и на хората с увреждания, в съответствие с чл. 26 от Хартата за основните права. Останалите разпоредби също са съобразени с приложимото право на ЕС и не противоречат на релевантни императивни разпоредби.
Предлагам на вниманието Ви следния
ПРОЕКТ!
Наредба за изменение и допълнение на Наредба за реда и условията за платено паркиране на пътните моторни превозни средства на територията на община Балчик, (приета с Решение 517 по Протокол №32/28.04.2022г. на Общински съвет Балчик; изм. и доп. с Решение №725 от Протокол № 42/23.03.2023г. изм. и доп. с Решение №741от Протокол № 43/ 27.04.2023г. на ОбС-Балчик)
§ 1 - Настоящата Наредба изменя Наредбата за реда и условията за платено паркиране на пътните моторни превозни средства на територията на община Балчик, приета с Решение 517 по Протокол №32/28.04.2022г. на Общински съвет Балчик; изм. и доп. с Решение №725 от Протокол № 42/23.03.2023г. изм. и доп. с Решение №741от Протокол № 43/ 27.04.2023г. на ОбС-Балчик в съответните текстове, както следва:
В Раздел II. - Режим на платено почасово паркиране на моторни превозни средства (МПС) - „Зона за платено паркиране",
ЧЛ. 4 с алинеи от 1 до 4, от досегашен текст:
Чл.4.(1) Зоните за платено почасово паркиране се обозначават с пътна маркировка и неподвижен пътен знак, представляващ информационна табела, в който са посочени условията за паркиране на МПС в зоната, размера на цената за паркиране, начина на заплащане и принудителните мерки, прилагани съгласно ЗДвП, като могат да бъдат оборудвани с камери за видео наблюдение и апарати за фото заснемане.
(2) Режимът на платено почасово паркиране е валиден за всички календарни дни от 01.04. до 30.09 в часовия диапазон от 09.00 ч. до 20.00 ч.,
Чл.4;ал.3 измен. с Решение №725 от Протокол № 42/23.03.2023г.
(3) - Режимът за платено почасово паркиране за паркинг „МБАЛ" е валиден за всички календарни дни през цялата календарна година, при безплатен първоначален престой/паркиране до 2 часа. Следващите часове паркиране се заплащат по цени от тарифата към Наредбата.
Чл.4; нова ал.(4). с Решение №725 от Протокол № 42/23.03.2023г.
(4) При необходимост, режимът на платено паркиране, часовият и времеви диапазон на платеното паркиране, може да бъде променян с решение на Общински съвет.
СЕ ИЗМЕНЯ И ДОПЪЛВА С НОВИ ТЕКСТОВЕ, КАКТО СЛЕДВА:
Чл.4.(1) Зоните за платено почасово паркиране се обозначават с пътна маркировка и неподвижен пътен знак, представляващ информационна табела, в който са посочени условията за паркиране на МПС в зоната, размера на цената за паркиране, начина на заплащане и принудителните мерки, прилагани съгласно ЗДвП, като могат да бъдат оборудвани с камери за видео наблюдение и апарати за фото заснемане.
(2) Режимът на платено почасово паркиране е валиден за всички календарни дни от 01.04. до 30.09 в часовия диапазон от 09.00 ч. до 20.00 ч., в зоните, освен изрично регламентираните календарни и часови режими за зони в ал. 3 и ал. 4 на тази разпоредба.
Чл.4;ал.3 измен. с Решение №725 от Протокол № 42/23.03.2023г.
(3) - Режимът за платено почасово паркиране за паркинг „МБАЛ" е валиден за всички календарни дни през цялата календарна година, при безплатен първоначален престой/паркиране до 2 часа. Следващите часове паркиране се заплащат по цени от тарифата към Наредбата.
НОВА (4) Режимът за платено почасово паркиране за паркинг на площад „Капитан Георги Радков" и паркинг на площад „Рибарски" (в Приложение 2 към чл.1, ал. 2 и чл. 13 ал.1 и съгласно Схема Приложение 1 (стр. 5) към чл. 1, ал. 2 и чл. 13, ал. 1 на Наредбата) е валиден за всички календарни дни и при 24-часов режим на работа, през цялата календарна година и се заплащат по цени от тарифата към Наредбата.
Досегашната ал.(4). приета с Решение №725 от Протокол № 42/23.03.2023г. на Обс Балчик се преномерова и става ал. (5)
(5) При необходимост, режимът на платено паркиране, часовият и времеви диапазон на платеното паркиране, може да бъде променян с решение на Общински съвет.
04.10.2024 г. - Справка по чл. 26, ал.5 от Закон за нормативните актове (PDF)