Заседания на ОС / 2017 г.
- 31.10
- 24.09
- 01.08
- 04.07
- 30.05
- 24.05
- 25.04
- 28.03
- 22.02
- 08.02
- 31.01
- 21.12
- 30.11
- 20.11
- 10.11
- 06.11
- 02.10
- 05.09
- 27.07
- 29.06
- 24.05
- 27.04
- 23.03
- 23.02
- 26.01
- 22.12
- 29.11
- 20.10
- 23.09
- 28.07
- 30.06
- 24.05
- 28.04
- 07.04
- 24.02
- 21.01
- 22.12
- 25.11
- 28.10
- 14.09
- 29.07
- 02.07
- 03.06
- 24.05
- 29.04
- 08.04
- 25.02
- 28.01
- 22.12
- 25.11
- 29.10
- 30.09
- 10.09
- 30.07
- 25.06
- 22.05
- 23.04
- 27.02
- 30.01
- 22.01
- 19.12
- 13.12
- 07.11
- 05.11
- 30.09
- 12.09
- 18.07
- 13.06
- 24.05
- 09.05
- 18.04
- 09.04
- 29.03
- 12.03
- 21.02
- 29.01
- 18.12
- 29.11
- 02.11
- 18.10
- 18.10
- 13.09
- 26.07
- 28.06
- 24.05
- 26.04
- 29.03
- 22.02
- 25.01
- 11.01
- 14.12
- 16.11
- 19.10
- 20.09
- 27.07
- 29.06
- 01.06
- 24.05
- 25.04
- 30.03
- 28.02
- 26.01
- 22.12
- 17.11
- 02.11
- 11.10
- 11.10
- 20.09
- 26.07
- 30.06
- 24.05
- 16.05
- 09.05
- 31.03
- 07.03
- 25.02
- 28.01
- 17.12
- 30.11
- 25.11
- 04.11
- 04.11
- 15.10
- 17.09
- 03.09
- 30.07
- 25.06
- 28.05
- 24.05
- 28.04
- 26.03
- 13.02
- 18.12
- 27.11
- 30.10
- 25.09
- 31.07
- 26.06
- 29.05
- 24.05
- 24.04
- 27.03
- 27.02
- 13.02
- 30.01
- 19.12
- 05.12
- 31.10
- 26.09
- 22.08
- 25.07
- 10.07
- 27.06
- 30.05
- 24.05
- 25.04
- 28.03
- 21.02
- 31.01
- 20.12
- 29.11
- 30.10
- 27.09
- 16.08
- 17.07
- 28.06
- 24.05
- 17.05
- 26.04
- 26.03
- 09.03
- 17.02
- 26.01
- 28.12
- 15.12
- 08.12
- 15.11
- 04.11
- 14.10
- 20.09
- 30.08
- 27.07
- 19.07
- 07.06
- 24.05
- 28.04
- 31.03
- 09.03
- 17.02
- 31.01
- 17.12
- 30.11
- 26.10
- 14.10
- 30.09
- 15.09
- 17.08
- 30.06
- 28.05
- 24.05
- 17.05
- 30.04
- 31.03
- 26.02
- 29.01
- 21.01
- 21.12
- 16.12
- 12.11
- 30.10
- 09.10
- 24.09
- 22.07
- 14.07
- 24.05
- 18.05
- 15.05
- 06.04
- 31.03
- 12.03
- 27.02
- 22.01
- 30.06
- 24.06
- 12.06
- 24.05
- 12.05
- 16.04
- 16.04
- 28.03
- 11.03
- 29.02
- 31.01
- 15.01
Решение 86 Протокол 7 от 28.02.2017 г.
По петнадесета точка от дневния ред: Приемане на отчет за извършените дейности и предприети мерки в изпълнение на Областната стратегия за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация за периода от 01.01.2016 - 31.12.2016 година.
Вносител: Николай Ангелов - кмет на общината
РЕШЕНИЕ № 86: На основание чл. 21, ал. 1, т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 17, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, Общински съвет - Балчик
1. Приема Отчет на Община Балчик за извършените дейности и предприети мерки в изпълнение на Областната стратегия за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация за периода 01.01.2016 - 31.12.2016 година.
2. Задължава кмета на Община Балчик да предприеме всички правни и фактически действия за изпълнение на настоящото решение.
ГЛАСУВАНЕ, в залата присъстват - 18 общински съветници
18 „ЗА", 0 „ПРОТИВ", 0 „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ"
ОТЧЕТ
За извършените дейности и предприети мерки в Община Балчик
в изпълнение на Областната стратегия
за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация
за периода 01.01.2016 - 31.12.2016 година
В изпълнение и в съответствие на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите (2012-2020) и Областна стратегия за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация на Област Добрич (2012-2020), е разработена Стратегия за социално включване на етническите малцинства на Община Балчик за периода 2016 -2020 година, приета с Решение № 72 по Протокол № 7 от 25.02.2016 г. на Общински съвет Балчик. Общинска стратегия е документ, задаващ насоките за изпълнение на политиката за социална интеграция на ромите на общинско ниво и прилага целенасочен интегриран подход към гражданите в уязвимо положение.
Стратегията за социално включване на етнически малцинства включва 6 приоритета:
Приоритет 1. Повишаване на образователното ниво на представителите на етническите малцинства, гаранция за успешна и устойчива интеграция, с 5 специфични цели и 29 мерки.
Приоритет 2. Достъп до здравеопазване и социална интеграция на уязвимите групи от етническите малцинства, с 4 специфични цели и 26 мерки.
Приоритет 3. Жилищни условия и благоустрояване на териториите, компактно населени с етнически малцинства, с 3 специфични цели и 18 мерки.
Приоритет 4. Повишаване на заетостта и равнопоставено участие на пазара на труда на представителите на етническите групи, с 3 специфични цели и 18 мерки.
Приоритет 5. Върховенство на закона и недискриминация, с 5 специфични цели и 25 мерки.
Приоритет 6. Култура и медии, с 3 специфични цели и 17 мерки.
Образование.
В Община Балчик са създадени необходимите условия за гарантиране на равен достъп до качествено образование на всички деца и ученици, независимо от тяхната етническа принадлежност. Приемът на децата от ромски произход и на тези в уязвимо социално положение в училищата и детските градини се извършва на многоетнически принцип. В населените места с етническо смесено население не се допуска сегрегация в паралелки и групи. Системата на предучилищното и училищното обучение в Община Балчик за учебната 2016/2017 година включва 7 училища с 1556 ученици дневна форма на обучение и 13 детски градини с 33 групи и 600 деца, от които 16 в яслена група. Само за една учебна година децата в детските градини са намалели с 27, а учениците в училище - с 29, което основно се дължи на отрицателния естествен прираст. Към началото на учебната година не се отчитат необхванати деца в задължителна училищна възраст.През учебната година голямото движение на деца и ученици, в това число и отпадането от училище, се дължи на честа миграция в различни населени места на страната или пътувания зад граница. Обучението на 5 и 6 годишните деца в ПДГ все още не се възприема като задължително от всички родителите, особено от тези, които не получават детски надбавки.
Във всички училища, с изключение на ПУИ „Акад. Тодор Самодумов" с. Кранево, е въведена целодневна организация на учебния процес за учениците от І до VІІІ клас, която включва пълния образователен цикъл (задължителна подготовка, задължително-избираема подготовка, свободно-избираема подготовка, самоподготовка, отдих и игри, хранене) за постигане на общодостъпно, базисно знание, основано на принципите на справедливост, толерантност и перспективност. За осигуряване на оптималните условия за столово хранене в тези училища община Балчик финансира изцяло училищните столове - 18 души персонал, издръжка и пр., като разходите от местни приходи за тази дейност през 2016 година са в размер на 298181 лева. , в това число ремонти и ново кухненско оборудване в ОУ „Антим I" и СУ Оброчище, ОУ „Св.св. Кирил и Методий".
До шестте средищни училища и с училищни автобуси или специализиран транспорт се извозват учениците от населените места, в които няма училище, в това число и ученици навършили 16-годишна възраст. Училищните автобуси се ползват и от учениците в град Балчик за пътуване от спирки по местоживеене до съответните училища, като през зимния сезон специално един училищен автобус вози ученици от ромската махала в кв. Балик до училище „Антим I". С училищните автобуси се возят и деца от селата до приемащи детски градини. Специализиран транспорт, нает от общината, обслужва децата от закрита преди две години детска градина в с. Църква. С решение на ОбС Балчик от 2008 година със средства от местни приходи се заплащат карти на ученици от селата в общината, които пътуват до средно училище в Балчик и това са деца от социално слаби семейства от селата Сенокос и Соколово.
От учебната 2016/2017 г. всички седем общински училища работят по проект с конкретен бенефициент МОН, BG05M2OP001-2.004-0004 „Развитие на способностите на учениците и повишаване мотивацията им за учене чрез дейности, развиващи специфични знания, умения и компетентности" по ОП НОИР. Разработване и изпълнение на училищни програми „ТВОЯТ ЧАС", включващи: училищен механизъм за идентифициране на индивидуалните интереси и обучителни затруднения на учениците; дейности за преодоляване на обучителни затруднения; дейности по интереси за развитие на творческите способности на учениците; участие в междуучилищни дейности; работа с родители и настойници и организиране и провеждане на публични изяви на учениците.
За осигуряване на максимален обхват и ранна адаптация в предучилищното обучение община Балчик е бенефициент по проект „Заедно можем" по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж", процедура BG05М20Р001-3.001 „Подкрепа за предучилищното възпитание и подготовка на деца в неравностойно положение" с финансиране в размер на 437 893,80 лв. за целева група от 368 деца, 151 от които са от етнически малцинства и срок две години. Дейностите по проекта са насочени към повишаване на качеството на обучението в детските градини и включват допълнителни занимания с деца, за които българският език не е майчин за овладяване на официалния език преди постъпване в първи клас; транспорт за 42 деца от ромския квартал „Младост" с. Оброчище до ДГ „Първи юни"; насърчаване общуването и съвместните изяви на децата от различни етноси чрез организиране на общи чествания и конкурси, подготовка за писане и стимулиране на детското въображение и креативност, включване на родителите във възпитателния процес чрез различни форми на педагогическо взаимодействие и др.
Община Балчик развива политика за запазване на училищата извън град Балчик, където и населението е по-малобройно и е с различен етнически произход. Ежегодно с решение на Общинския съвет - Балчик се одобряват паралелки с брой на учениците по-малък от минималния по нормативни изисквания и осигуряване на допълнително финансиране. За учебната 2016/2017 година са одобрени 21 маломерни паралелки и 2 слети паралелки в училищата в с. Сенокос и с. Соколово.
В съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование в началото на учебната година беше преобразуван Общинския детски комплекс в Център за подкрепа за личностно развитие за развитие на интересите, способностите, компетентностите и изявата на децата и учениците в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта гражданското и здравно образование. Извънучилищната дейност в ЦПЛР-ОДК Балчик и извънкласната дейност в училищата изцяло се основава на принципите на свободния избор и доброволното участие на всички деца и ученици без разлика на пол, вероизповедание, етническа принадлежност, социално състояние и др. През учебната 2015/16 година във формите за работа на ОДК/школи,клубове,състави/ са участвали - 802 деца и ученици от 6-18 годишна възраст, в 51 постоянни групи. За учебната 2016/17 год. са изградени 55 постоянни групи за работа с 851 участници при условия на равнопоставеност и недопускане на дискриминация. Траен е интересът към клубовете „Компютър", „Екология", Изобразително изкуство", „Приложно изкуство", „Театрално студио", „Мажоретен състав" и др. Деца от ромски произход са основни участници в групите на „Приказен свят", „Макраме" „Приложно изкуство" и др. Близо половината от съставите на ученическите съвети и общинския ученически парламент са ученици от етническите малцинства, избрани от своите връстници по свободен и демократичен начин. В училищата и детските градини извънкласните и допълнителните дейности са в областта на изкуствата и спорта - вокални групи, рецитаторски кръжоци, спортни секции, танцови формации и др. За възпитаване в дух на хуманизъм и толерантност и приобщаване на всяко дете и ученик допринасят традиционните общински конкурси и изяви за деца и ученици - „Моята България", „Великденска работилница", „Скаутски празник", „Весела Коледа" и др., участието в регионални и национални фестивали, състезания и конкурси.
През 2016 година Община Балчик продължи целенасочено и последователно своята политика за подобряване на училищната среда за осигуряване на качествено обучение и възпитание в етнически смесени групи и класове. Основно са ремонтирани и новообзаведени ДГ „Първи юни" с. Оброчище, ДГ „Пролет" с. Безводица, подменен е отоплителния котел на ДГ № 2 „Знаме на мира". Продължават ремонтите на ДГ № 2 „Знаме на мира" и ДГ с. Ляхово, с чието завършване материалната база на детските градини в общината изцяло ще бъде обновена и модернизирана, което е предпоставка за съвременно обучение, възпитание и социализация на децата. Беше осигурено допълнително финансиране от местни приходи за основни и текущи ремонти оборудване в училищата в размер на 298970 лева, в т.ч. пожароизвестителни системи в две училища, основен ремонт на санитарни възли за две училища, климатици и водогреен котел в три училища, физкултурни салони в две училища, дворни съоръжения в едно училище и др..
Здравеопазване.
През 2016 година беше поставен акцент върху повишаване информираността на лица от ромската общност за здравноосигурителните им права и задължения и за правата им като пациенти и стимулиране на здравното осигуряване чрез провеждане на мотивационни разяснителни кампании сред населението. За съжаление и през изминалата година не успяхме да осъществим намерението си за назначаване на здравен медиатор поради липса на подходящи кандидати. Това обстоятелство, заедно с факта, че в община Балчик няма неправителствена организация, която да работи пряко с ромите, създава затруднения в комуникацията с уязвимите групи и пречи за постигане на трайни резултати, дейността си остава с капаниен характер и временен ефект. В населени места и квартали с предимно ромско население бяха организирани консултации по въпросите на сексуалното и репродуктивното здраве, семейно планиране, начините на предпазване от сексуално предавани инфекции. В двете ромски махали в гр. Балчик се проведоха срещи с бременни жени и млади майки на
Съвместно с РЗИ в град Балчик с мобилни кабинети се осъществиха профилактични прегледи и диагностика на ХИВ.
През учебната година медицинските специалисти в училищата периодично се срещат с учениците по класове за разясняване и консултиране по въпросите на сексуалното и репродуктивното здраве, семейно планиране, начините на предпазване от сексуално предавани инфекции.
Жилищни условия.
В Община Балчик продължиха дейностите по подобряване на водоснабдителната и канализационната мрежа на кварталите в града и селата, обитавани от компактно население на етнически малцинства. През 2016 за благоустройство, реконструкция, рехабилитация на общинска пътна и улична мрежа и междублокови пространства са отчетени 569666 лева, за рехабилитация на водопроводна и канализационна мрежа в с. Оброчище - 20160 лева. Обновени са детските площадки в Сенокос, Стражица, Гурково и др. Изцяло с финансиране от местни приходи се поддържат материалната база на 19 клуба на пенсионерите. Финансира се участието на пенсионерските самодейни състави в регионални и национални фестивали, срещи и др. Ежегодно за всички пенсионери в общината се организира „Събор надпяване на хората от третата възраст" и общо честване Деня на възрастните хора - 1 октомври. Построен е нов клуб в село Ляхово. Социалната инфраструктура е в много добро състояние. Завишен е капацитетът на ЦОП Балчик. Изграден е нов „Център за почасово предоставяне на услуги за социално включване в общността или в домашна среда". Сградите на читалищата в общината се ремонтират периодично при нужда със средства от общинския бюджет и са достъпни за всички жители на града и селата. Колкото и да е трудно осигуряването на жилища, са подработени реални критерии за оценка и подбор на нуждаещите се лица от социални жилища, като си остава недорешен въпроса със стопанисването при предоставяне на право на ползване на недвижим имот.
Пазара на труда.
Продължава добрата практика на изнесени работни места на бюрото по труда или консултативни приемни в малките населени маста, с помощта на кметовете и кметските наместници.
За насърчаване на заетостта основен подход е включването на безработните лица от етнически малцинства в програми и мерки финансирани по Закона за насърчаване на заетостта и оперативните програми.
През 2016 година по Проект BG05M90PO01-1.005-0001 „Обучения и заетост за младите хора", финансиран от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд и Инициативата за младежка заетост, извършен подбор и назначени 14 младежи на възраст до 29 години на длъжност "озеленител" за период от 15 март до 15 септември 2016 г., от които 12 са от ромски произход.
От м. май 2016 година в общината се изпълнява проект „Подобряване достъпа до заетост в Община Балчик". 80 младежи с неуспешна реализация на пазара на труда ще преминат мотивационно обучение и ще бъдат насочени за регистрация в Дирекция „Бюро по труда", 60 от тях ще се включат в обучение за придобиване на професионална квалификация, а 45 ще бъдат наети в общинската предприятие „БКС"
Върховенство на закона и недискиминация.
Два пъти през годината , по специално определен график, в училищата от общината представители на РУП Балчик провеждат семинари, лектории и срещи с учителите и учениците за повишаване на осведомеността по въпросите за агресията сред подрастващите, наркоманията, тютюнопушенето, употреба на алкохол, домашното насилие и др. Органите на реда влизат във всеки клас и в достъпна форма разясняват на учениците правните и законови норми по тези болни за обществото ни проблеми. Стремежът ни е още от училищна възраст да се възпитават ромските девойки и младежи за спазване правата на ромските жени в следствие на традиционни ромски практики за съжителство на съпружески начала с непълнолетни и злоупотреба с родителската власт. Самите ученици в гимназиален етап са инициатори на събития по тази тема - организирани са презентации и дискусии по системата „връстници обучават връстници" в СУ „Христо Ботев" Балчик и СУ „Христо Смирненски" Оброчище.
Срещи, семинари и консултации за превенция по наболелите проблеми за правата на ромската жена - ранните бракове и ранната раждаемост, изоставянето на децата в домовете за отглеждане, проституция и др., са проведени през 2016 година в ЦНСТ Балчик, ПУИ Кранево, двата ромски квартала в Балчик.
Ученици от общинските училища посещават Ден на отворените врати в Районен съд Балчик, където се запознават с дейността на институцията. В Община Балчик през месец май посрещаме ученици от всички училища и им представяме работата на администрацията - по дирекции и отдели. Общинският ученически парламент провежда през годината едно съвместно заседание с Общински съвет - Балчик.
Култура и медии.
Жителите на Община Балчик, независимо от пол, възраст, вероизповедание, етнически произход, имат равен достъп до обществения и културния живот в града и селата. Всичките 10 читалища в общината работят като съвременни центрове за развитие на местната общност, включително ромската, в условията на смесено по етнически състав население. Служителите са опитни и притежават необходимите умения за привличане на различни по произход участници, доброволци, потребители и съмишленици във формите на дейност и събитията на читалищата, които са отворени за всички, които искат да работят за постигане целите на читалищната дейност. В любителските колективи се включват самодейци в съответствие с желанията и потребностите и особено в детските и младежки състави има много деца от ромския или други етноси, които продължават местните традиции и обичаи. В програма „Глобални библиотеки" са включени 6 читалищни библиотеки, разположени в двете читалища на град Балчик и селата Соколово, Оброчище, Гурково, Кранево. От услугите, които предоставят, се възползват предимно ученици и младежи от ромски произход, които нямат вкъщи интернет. Наблюденията показват, че интер