Заседания на ОС / 2016 г.
- 31.10
- 24.09
- 01.08
- 04.07
- 30.05
- 24.05
- 25.04
- 28.03
- 22.02
- 08.02
- 31.01
- 21.12
- 30.11
- 20.11
- 10.11
- 06.11
- 02.10
- 05.09
- 27.07
- 29.06
- 24.05
- 27.04
- 23.03
- 23.02
- 26.01
- 22.12
- 29.11
- 20.10
- 23.09
- 28.07
- 30.06
- 24.05
- 28.04
- 07.04
- 24.02
- 21.01
- 22.12
- 25.11
- 28.10
- 14.09
- 29.07
- 02.07
- 03.06
- 24.05
- 29.04
- 08.04
- 25.02
- 28.01
- 22.12
- 25.11
- 29.10
- 30.09
- 10.09
- 30.07
- 25.06
- 22.05
- 23.04
- 27.02
- 30.01
- 22.01
- 19.12
- 13.12
- 07.11
- 05.11
- 30.09
- 12.09
- 18.07
- 13.06
- 24.05
- 09.05
- 18.04
- 09.04
- 29.03
- 12.03
- 21.02
- 29.01
- 18.12
- 29.11
- 02.11
- 18.10
- 18.10
- 13.09
- 26.07
- 28.06
- 24.05
- 26.04
- 29.03
- 22.02
- 25.01
- 11.01
- 14.12
- 16.11
- 19.10
- 20.09
- 27.07
- 29.06
- 01.06
- 24.05
- 25.04
- 30.03
- 28.02
- 26.01
- 22.12
- 17.11
- 02.11
- 11.10
- 11.10
- 20.09
- 26.07
- 30.06
- 24.05
- 16.05
- 09.05
- 31.03
- 07.03
- 25.02
- 28.01
- 17.12
- 30.11
- 25.11
- 04.11
- 04.11
- 15.10
- 17.09
- 03.09
- 30.07
- 25.06
- 28.05
- 24.05
- 28.04
- 26.03
- 13.02
- 18.12
- 27.11
- 30.10
- 25.09
- 31.07
- 26.06
- 29.05
- 24.05
- 24.04
- 27.03
- 27.02
- 13.02
- 30.01
- 19.12
- 05.12
- 31.10
- 26.09
- 22.08
- 25.07
- 10.07
- 27.06
- 30.05
- 24.05
- 25.04
- 28.03
- 21.02
- 31.01
- 20.12
- 29.11
- 30.10
- 27.09
- 16.08
- 17.07
- 28.06
- 24.05
- 17.05
- 26.04
- 26.03
- 09.03
- 17.02
- 26.01
- 28.12
- 15.12
- 08.12
- 15.11
- 04.11
- 14.10
- 20.09
- 30.08
- 27.07
- 19.07
- 07.06
- 24.05
- 28.04
- 31.03
- 09.03
- 17.02
- 31.01
- 17.12
- 30.11
- 26.10
- 14.10
- 30.09
- 15.09
- 17.08
- 30.06
- 28.05
- 24.05
- 17.05
- 30.04
- 31.03
- 26.02
- 29.01
- 21.01
- 21.12
- 16.12
- 12.11
- 30.10
- 09.10
- 24.09
- 22.07
- 14.07
- 24.05
- 18.05
- 15.05
- 06.04
- 31.03
- 12.03
- 27.02
- 22.01
- 30.06
- 24.06
- 12.06
- 24.05
- 12.05
- 16.04
- 16.04
- 28.03
- 11.03
- 29.02
- 31.01
- 15.01
Решение 69 Протокол 7 от 25.02.2016 г.
По четиринадесета точка от дневния ред: Приемане на Общински анализ на ситуацията и оценка на потребностите от социални услуги в община Балчик, 2015 година.
Вносител: Николай Ангелов - кмет на общината
РЕШЕНИЕ 69: На основание чл. 21, ал. 1, т. 12 и ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 36а, ал. 3 от ППЗСП, общински съвет - Балчик
1. Приема Анализ на ситуацията и оценка на потребностите от социални услуги в община Балчик 2015 година, във връзка със създаване на стратегия за развитие на социалните услуги в област Добрич за периода 2016-2020 година.
2. Упълномощава кмета на община Балчик да предприеме всички последващи правни и фактически действия по изпълнение на настоящото решение.
Присъстващи в залата - 21 общински съветници, гласували
21 „ЗА", 0 „ПРОТИВ", 0 „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ"
Общински анализ на ситуацията и оценка на потребностите от социални услуги в
Община БАЛЧИК, 2015 година
Доклад
приет с Решение № 69 по Протокол № 7 от 25.02.2016 г. на Общински съвет Балчик
Месец януари 2016
Съдържание
1. Въведение
2. Методология
3. Описание на ситуацията в община Балчик
4. Анализ на групите в риск /целевите групи/ в община Балчик
5. Състояние на мрежата от социални и интегрирани услуги в общината
6. Оценка на ресурсите за развитие на социални услуги в общината
7. Заключения и препоръки
1. Въведение
Ситуационният анализ и оценката на потребностите на рисковите групи в Община Балчик е етап от процеса на стратегическо планиране на социалните услуги на областно ниво и разработване на Стратегия за развитие на социалните услуги в Област Добрич за периода 2016-2020 г.
Общинското планиране се осъществява с прякото участие на всички заинтересовани страни - Общинска администрация - Балчик, кметства, Общински съвет, Дирекция „Социално подпомагане" - Балчик, Дирекция „Бюро по труда"-Добрич, филиал Балчик, РПУ Балчик, МКБППМН, училища, представители на целевите общности и рисковите групи.
Аналитичният доклад е продукт на съвместните усилия на работна група за община Балчик и обобщава резултатите от проучването и оценката на потребностите от социални услуги в община Балчик, проведено през месеците декември 2015 - януари 2016 година. Проучването е извършено с активното участие и приноса на представители на всички заинтересувани страни в общината.
Анализът е съобразен с приоритетите, заложени в Общинския план за развитие, Общинската стратегия за закрила на детето, Програмата за закрила на детето. Обобщените изводи от анализа на социално-икономическата ситуация, в която живеят рисковите групи и уязвимите общности, оценка на техните потребности и възможности за развитие са обсъждани с Кмета на общината, с ръководителите на социалните услуги на територията на общината, с представители на Дирекция „Социално подпомагане".
Считаме, че този анализ ще допринесе за установяване на реалните потребности и подобряване качеството на живот на населението на община Балчик.
2.1. Цели и обхват на проучването
Проучването на ситуацията в Община Балчик е фокусирано върху нуждите от социални услуги, разглеждани в общия контекст на социално-икономическите проблеми, политики и мерки за социално включване на уязвимите общности и групи от населението в общината.
Оценката на потребностите е основа за планирането - тя е необходима, за да може планирането да отговори на реалните нужди от социални услуги за рисковите групи, да съответства на реалните възможности и капацитет на местните партньори за осигуряване на необходимите услуги и в по-широк план - да съответства на дългосрочните тенденции в развитието на Община Балчик.
В настоящия анализ се сравняват тенденциите и процесите, изведени от данните за периода 2011 - 2015 година, както и изводите и препоръките от предходния анализ през 2010 година, за да се очертаят по-ясно приоритетите на общинската социална политика за следващия период.
Целите на проучването са:
Ø Да се очертае общата социо-демографска и икономическа картина на населението в община Балчик - проблематика, настояща ситуация и тенденции в развитието;
Ø Да се анализират факторите, които създават рискове пред индивиди/общности/ групи по отношение на тяхната социална интеграция и социалната кохезия;
Ø Да се определи кои са индивидите и групите в риск - какви са техните характеристики, брой и териториално разположение; какво е отражението на рисковите фактори върху тях;
Ø Да се оценят възможностите на наличните ресурси, както за подкрепа на идентифицираните групи в риск чрез развитие на социалните услуги, мерки за преодоляване на създадените проблеми, така и за превенция на риска.
Обхватът на темите на проучването включва широк кръг социо-икономически проблеми, демографски тенденции, общо състояние на сектора социални услуги в община Балчик, като осигурени човешки ресурси, достъп, капацитет и качество на наличните услуги. Потърсена е обратна връзка и за нагласите и очакванията на заинтересованите страни - териториални структури на АСП, граждански организации, доставчици и потребители на социални услуги. В географско отношение обхватът на проучването обхваща територията на община Балчик, като се обръща специално внимание на малките населени места, където живеят малобройни рискови групи.
Териториален и времеви обхват.
Анализът обхваща всички населени места на територията на Община Балчик за периода 2011 - юни 2015 г. В контекста на стратегическото планиране на социалните услуги се очертават и практическите ползи от ситуационния анализ. Обобщените резултати от проучването и заключенията в аналитичния доклад ще осигурят:
ü Обосновка за избора на приоритети и стратегически направления в Областната стратегия и план за развитие на социалните услуги в област Добрич;
ü Профил и характеристика на отделните рискови групи и подгрупи, необходими за дизайна на услугите и мерките, включени в областната стратегия, които да съответстват на специфичните потребности на всяка група;
ü Детайлна информация за броя на индивидите и групите в риск, които да бъдат обхванати от социални услуги и/или от съпътстващи мерки за социално включване, както и разположението им в населените места в общините на областта.
Обобщените изводи от анализа на ситуацията и събраните конкретни данни са важни за адекватното планиране на капацитета на предвижданите социални услуги и за избора на тяхната форма.
2.2. Методи и инструменти за събиране на информация и анализ
Работната група работи на доброволен принцип, мотивирана от убеждението за необходимостта от адекватна работеща общинска стратегия и план за развитие на социалните услуги, която да допринесе за решаване на острите социални проблеми сред населението в Община Балчик. В процеса на събиране на информация се включиха представители на всички заинтересовани страни от Общината.
Използваните методи за събиране на информация включват:
- Документално проучване на анализи, доклади, стратегически документи на национално, областно и местно ниво и от РДСП (като стратегии, дългосрочни програми и планове за развитие);
- Систематизиране и обобщаване на статистически данни, редовно събирани и актуализирани от:
- институциите на общинско ниво - като РДСП, РИО Добрич, РЗИ, РЗОК, ДБТ;
- общинска администрация - ГРАО и отделите, отговорни за социални, образователни и хуманитарни дейности и др.,
- Д «СП» и отделите „Социална закрила" в общините;
- Местни комисии за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни, РУ на МВР и др.;
- Данни, документация и експертиза на доставчиците на услуги за действащите социални услуги в общините
- Училища, лични лекари и пр., които разполагат с информация за състоянието на свързаните сектори със социалните услуги.
- Събиране на допълнителна статистическа информация за разпределението на ключови рискови групи по населени места чрез включване на „ресурсни хора" по места (като кметове и кметски наместници на прилежащите към общината села) ;
- Посещения на място, срещи и дискусии със служители в община Балчик, с представители на областната администрация, местните структури на АСП, видовете услуги, НПО, целеви общности и групи в риск.
3. Описание на ситуацията в община Балчик
3.1. Обща характеристика на общината.
Община
Балчик е разположена в най-източната част на Дунавската равнина и заема
югоизточната част на област Добрич. На север тя граничи с община Генерал
Тошево, на изток с гр. Каварна, на югозапад с Аксаково, на запад с община
Добричка и на юг с Черно море. Общата й площ е 524,2 кв. км.
На територията на Община Балчик има 22
населени места, като по броя на населението си, повечето села са от категориите
"много малки" и "малки". Изключение правят следните села с
над 500 жители: Оброчище (2369 д.), Соколово (1043 д.) и
Кранево (676 д.). С постоянно население под 100 души са селата Карвуна - 1
ж., Брястово - 10 ж. В общината е разположен курортен комплекс „Албена" -
селищно образувание с национално значение.
Фактор с особено значение за съвременното социално-икономическо състояние на община Балчик са географските му дадености - транспортно-географското му положение и съчетанието на природните ресурси, използвани по подходящ начин. В равнинната част от територията на общината се намират едни от най - плодородните полета на Добруджа,с традиционно добре развито земеделие и богата реколта от селскостопанска продукция. Черноморското крайбрежието на общината, разнообразието от форми на релефа, на климата, водните ресурси и др., днес се използва за целите на туристическата функция, която е водеща в общинската икономика. Община Балчик се утвърждава като конкурентна туристическа дестинация, в която са налице ресурси и условия за практикуване на различни видове туризъм - летен морски туризъм, голф туризъм, спа туризъм, балнеология, спортен туризъм и пр. Това се определя от природните дадености и модерната инфраструктура - пристанище, Яхтено пристанище, курортна зона „Тузлата" с лечебна кал, морските плажове по крайбрежната ивица, голф игрищата „BlackSeaRama&Villas" и „Лайтхаус голф енд спа ризорт", минералните извори. Културно - историческите забележителности на древния град, съвременните фестивали и международни събития в град Балчик и общината определят днес достойно място на съвременния културен туризъм в развитието на общината.
В резултат на установилите се през последните години неблагоприятни тенденции в развитието на демографските процеси, броят на населението продължава да намалява и това оказва много силно влияние върху икономическите и социалните условия.
3.2. Население - демографска характеристика
Постоянното население на община Балчик към 01.02.2015 г. наброява 22151 д., като в град Балчик е съсредоточено 61,2% (13565 д.) от населението на общината и бележи нарастване на населението в града за сметка на това в селата в сравнение с предходния период (60.5% през 2010 година).
3.2.1 Тенденции в броя на населението
По данни от ГРАО трайна е тенденцията към намаляване на населението в общината - с 568 души от жителите по постоянен адрес и 397 от жителите по настоящ адрес за периода 2011 - 2015 г.
Сравнителна таблица на населението по постоянен и по настоящ адрес
Община Балчик
Година |
Жители по постоянен адрес |
Жители по настоящ адрес |
2011 г. |
22689 д. |
22467 д. |
2012 г. |
22552 д. |
22329 д. |
2013 г. |
22425 д. |
22253 д. |
2014 г. |
22279 д. |
22080 д. |
2015 г. |
22151 д. |
22070 д. |
Тенденцията да намалява броят на населението е характерна за всички населени места. Процесът на обезлюдяване, характерен и за страната като цяло, не засяга община Балчик с темповете, които са характерни за преобладаващата част от общините в страната. За периода 2011 -2015 г., общинският център Балчик намалява броя на населението си - със 198 д. Броят на населението в малките населени места в общината като цяло намалява, но с изразена динамика през петте години - леко увеличение през 2012 - 2014 година и спад през 2015 г. .
Динамика в броя на населението, по населени места и постоянен адрес Община Балчик за периода- 2011 -2015 г.
Населено място |
2011 г. |
2012 г. |
2013 г. |
2014 г. |
2015 г. |
гр. Балчик |
13617 |
13725 |
13721 |
13736 |
13565 |
с. Безводица |
346 |
349 |
348 |
349 |
347 |
с. Бобовец |
157 |
156 |
148 |
146 |
161 |
с. Брястово |
9 |
- |
7 |
5 |
10 |
с. Гурково |
487 |
480 |
497 |
517 |
481 |
с. Дропла |
315 |
319 |
330 |
340 |
307 |
с. Дъбрава |
167 |
169 |
174 |
175 |
159 |
с. Змеево |
250 |
268 |
282 |
291 |
244 |
с. Карвуна |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
с. Кранево |
689 |
688 |
700 |
704 |
676 |
с. Кремена |
146 |
137 |
137 |
134 |
151 |
с. Ляхово |
500 |
500 |
499 |
492 |
502 |
с. Оброчище |
2401 |
2430 |
2462 |
2476 |
2369 |
с. Преспа |
203 |
209 |
219 |
221 |
207 |
с. Рогачево |
183 |
189 |
190 |
194 |
178 |
С. Сенокос |
615 |
610 |
625 |
636 |
607 |
с. Соколово |
1054 |
1045 |
1061 |
1083 |
1043 |
с. Стражица |
486 |
477 |
484 |
494 |
487 |
с. Тригорци |
158 |
161 |
156 |
159 |
176 |
с. Храброво |
68 |
68 |
71 |
73 |
66 |
с. Царичино |
123 |
127 |
134 |
150 |
118 |
с. Църква |
304 |
312 |
307 |
308 |
296 |
Има известна териториална диспропорция в степента на населеност на общината, която създава проблем във възможностите за пълноценното усвояване на потенциалите на територията, за нормалното функциониране на обекти за първично обслужване на населението и др.
3.2.2. Ниво на раждаемост, естествен прираст, смъртност
По данни от ГРАО в община Балчик броят на издадените актове за раждания през 2015 г. е 157 д. За анализирания период (2011-2015 г. ) броят на родените се движи между 116 д. (2012 г.), и 174 д. за 2014 г. Най-висок брой родени лица е регистриран в двете най-големи населени места - град Балчик и село Оброчище.
Смъртността (съответно коефициентът на смъртност) на населението бележи тенденция на нарастване като през 2015 г. са издадени 283 акта за умирания и коефициентът на смъртност е 12,78‰. Този коефициент през годините варира от по-ниския 11.35‰ през 2012 година и незначително по-високия за 2013 и 2014 г. - 12.89‰. По естествени причини в малките населени места коефициентът е доста по-висок (за 2013 г. с. Змеево - 44,78‰, с. Гурково - 37.5‰, с. Храброво - 29.41‰, с. Дропла -25.08‰, с. Църква - 22.44‰,).
Естественият прираст на населението (като абсолютен брой) средно за общината през целия период е отрицателен.
Коефициентът на естествен прираст за 2015 г. е отрицателен - 5,6‰.
Сравнителна таблица за събитията по гражданско състояние
Община Балчик
Година |
Брой актове за раждания |
Брой актове за смърт |
2011 г. |
136 |
284 |
2012 г. |
116 |
256 |
2013 г. |
128 |
289 |
2014 г. |
174 |
287 |
2015 г. |
157 |
283 |
3.2.3. Възрастова структура на населението
Половата структура на населението на община Балчик е с пропорции, които са характерни за страната. Преобладава броят на мъжете, които са 11114 д. към 2015 г. и за целия петгодишен период са повече от жените. В териториален аспект, броят на жените преобладава над този на мъжете в селата Гурково, Стражица и Тригорци.
Възрастова структура. Данните от преброяването през 2011 г. сочат, че община Балчик е с проблемна възрастова структура на населението. Специфичните възрастови групи са демографски фактор, отчитан основно при оразмеряване на потребностите от инфраструктура на образованието, на някои дейности от детското здравеопазване, на социалните услуги и др. От общия брой на населението към 2011 г. по настоящ адрес - 22467 д., разпределението им по основни възрастови групи е както следва:
3790 д. са в под трудоспособна възраст, което е 16,87% от общия брой на населението;
14077 д. са в трудоспособна