• Размер на текста:
  • Намали размера на текста
  • Увеличи размера на текста

Решение 5 Протокол 3 от 13.12.2019 г.


По първа точка от дневния ред: Докладна за изменение на действащия Правилник за организацията и дейността на общински съвет - Балчик, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация.

Вносител: Сияна Фудулова - общински съветник

В залата присъстват 21 общински съветници

Гласували със „ЗА" - 21; „ПРОТИВ" - 0; „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ" - 0         

РЕШЕНИЕ № 5: 1. На основание чл. 21, ал. 3  от ЗМСМА, Общински съвет - Балчик, приема Правилника за организацията и дейността на общински съвет Балчик, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация  (ПОДОбСНКВОбА),  в съответствие с представеният за обсъждане проект от временната комисия, създадена с Решение № 3 Протокол № 2 от 07.11.2019 г. неразделна част от настоящото решение, с изключение предложените текстовете на чл.14 ал.1, т.8 „упражнява контрол върху изразходването на средствата, предвидени за издръжка на общинския съвет" и чл.53,ал.3, изречение 2-ро „Размерът на възнаграждението /на външни лица привлечени като консултанти или експерти/ се определя от общинския съвет, в зависимост от обема на извършената работа и се изплаща въз основа на договор, подписан от Председателя на Общинския съвет.", които следва да отпаднат.

2. След влизане в сила на решението по т. 1, приетият правилник да се обнародва, чрез публикуване на интернет страницата на община Балчик.

3. Неразделна част от настоящото решение е Проект на Правилник за организацията и дейността на общински съвет - Балчик, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация (ПОДОбСНКВОбА), съобразен с решението по т.1 и доклада на временната комисия, създадена с Решение № 3 по Протокол № 2 от  07.11.2019 г. на общински съвет - Балчик.


П Р А В И Л Н И К

за организацията и дейността на общински съвет - Балчик, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация (ПОДОбСНКВОбА)

приет с Решение № 5, Протокол № 3 от 13.12.2019 г.



ГЛАВА ПЪРВА

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл.1. Този правилник определя основните дейности, функции, правата, задълженията и организацията на работа на Общинския съвет, неговите органи и комисии, взаимодействието му с общинската администрация, гражданите и юридическите лица, международните връзки и условията за сдружаване.

Чл.2. Организацията и дейността на Общинския съвет се определят и осъществяват въз основа на Конституцията на Република България, Европейската харта за местно самоуправление, Закона за местното самоуправление и местната администрация, останалото действащо законодателство и разпоредбите на този правилник.

Чл.3. Настоящият правилник има задължителен характер за общинските съветници и за служителите на общинската администрация във взаимоотношенията им с Общинския съвет.


ГЛАВА ВТОРА

ОБЩИНСКИ СЪВЕТ. КОНСТИТУИРАНЕ

 Чл.4./1/ Общинският съвет е орган на местното самоуправление и се избира от населението на община Балчик при условия и ред, определени от Изборния Кодекс.

/2/ Общинският съвет на Община Балчик се състои от избраните 21 общински съветници.

/3/ Общинският съвет осъществява единна политика за развитие на общината, съобразно законите на страната.

/4/ В своята дейност Общинският съвет се ръководи от следните принципи: законност; самостоятелност по отношение на държавните органи при вземане на решения; гарантиране и закрила интересите на населението на Община Балчик; откритост; публичност при вземане на решения и тяхното изпълнение; колегиалност.

Чл.5./1/ Общинският съвет, в рамките на предоставената му компетентност, определя политиката на Общината по въпросите, свързани с:

1. общинското имущество, общинските предприятия, общинските финанси, данъци и такси, общинската администрация;

2. устройството и развитието на територията на общината;

3. образованието и науката;

4. младежта и младежките дейности;

5. здравеопазването;

6. културата;

7. благоустрояването и комуналните дейности;

8. социалните услуги;

9. опазването на околната среда, рационално използване на природните ресурси;

 10. развитието на спорта, отдиха и туризма;

 11. опазването и поддържането на исторически, културни и архитектурни паметници и тяхното валоризиране;

 12. международното сътрудничество и развитието на гражданското общество;
13. проблеми на граждани в неравностойно положение;

 14. проблеми на религиозните общности.

 /2/ Общинският съвет решава и проблеми от местно значение, които не са от изключителна компетентност на други държавни и специализирани органи.


Чл.6. /1/ Общинският съвет:

1. създава постоянни и временни комисии и избира техните членове с мнозинство от 11 общински съветници;

2. одобрява общата численост и структурата на общинската администрация по предложение на кмета на общината с мнозинство от 11 общински съветници;

3. избира и освобождава председателя на общинския съвет с мнозинство от 11 общински съветници;

4. определя размера на трудовите възнаграждения на кметовете в рамките на действащата нормативна уредба и средствата за работна заплата на персонала от общинския бюджет по предложение на кмета на общината с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници;

5. приема и изменя годишния бюджет на общината, осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му с мнозинство от 11 общински съветници, с поименно гласуване;

6. определя размера на местните такси и цените на услуги с мнозинство от 11 общински съветници, с поименно гласуване;

7. приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на кметства с необходимото мнозинство съгласно разпоредбите на ЗМСМА и Закона за общинската собственост.

8. приема решения за създаване, преобразуване и прекратяване на търговски дружества с общинско имущество и определя представителите на общината в тях с мнозинство от 11 общински съветници, с поименно гласуване;

9. приема решения за ползване на банкови кредити, за предоставяне на безлихвени заеми и за емитиране на облигации при условия и по ред, определени със закон, с мнозинство от 11 общински съветници, с поименно гласуване;

10. приема решения за създаване и одобряване на устройствени планове и техни изменения за територията на общината или за части от нея при условията и по реда на Закона за устройство на територията с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници;

 11. приема стратегии, прогнози, програми и планове за развитие на общината с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници;

 12. определя изисквания за дейността на физическите и юридическите лица на територията на общината, които произтичат от екологичните, историческите, социалните и другите особености на населените места, както и от състоянието на инженерната и социалната инфраструктура с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници;

 13. приема решения за създаване и за прекратяване на общински фондации и за управлението на дарено имущество с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници, с поименно гласуване;

 14. приема решения за участие на общината в сдружения на местни власти в страната и в чужбина, както и в други юридически лица с нестопанска цел и определя представителите на общината в тях с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници, с поименно гласуване;

15. създава кметства при условия и по ред, определени със закон, с мнозинство от 11 съветници;

16. прави предложения за административно-териториални промени, засягащи територията и границите на общината с мнозинство от 11 общински съветници;

 17. приема решения за именуване и преименуване на улици, площади, паркове, инженерни съоръжения, вилни зони, курорти и курортни местности и други обекти с общинско значение с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници;

 18. обсъжда и приема решения по предложения на кметове на кметства по въпроси от своята компетентност с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници;

19. приема решения за произвеждане на референдуми и общи събрания на населението по въпроси от своята компетентност с мнозинство от 11 общински съветници;

20. одобрява символ и печат на общината с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници;

21. удостоява с почетно гражданство български и чуждестранни граждани с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници;

22. взема решение за предсрочно прекратяване пълномощията на председателя на общинския съвет при трайна невъзможност или системно неизпълнение на задълженията за повече от три месеца с мнозинство от 11 общински съветници;

23. решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен на територията на общината, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници;

24. определя условията и реда за пътуване по маршрутите на обществения градски транспорт с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници;

25. упражнява текущ и последващ контрол върху изпълнението на приетите от него актове.

/2/ Общинският съвет може да избере обществен посредник с мнозинство от 14 общински съветници;

/3/ В случаите по ал.2 общинският съвет приема правилник за организацията и дейността на обществения посредник с мнозинство от 11 общински съветници;

/4/ В изпълнение на своите правомощия общинският съвет приема правилници, наредби, решения и инструкции по въпроси от местно значение.

/5/ По въпроси, неуредени в този правилник, общинският съвет приема отделни решения или прилага относимият нормативен документ уреждащ конкретни обществени отношения. 

Чл.7. Първото заседание на новоизбрания общински съвет се свиква от областния управител и се провежда в 14-дневен срок от обявяването на резултатите на изборите.

Чл.8. /1/ Първото заседание на общинския съвет се открива от най-възрастния от присъстващите общински съветници. Той ръководи заседанието до избиране на председател на общинския съвет.

 /2/ Общинските съветници, кметът на общината, кметовете на кметства, полагат предвидената в чл.32, ал.1 от ЗМСМА клетва устно, което се удостоверява, като всеки подписва клетвен лист.

 /3/ Клетвеният лист на всеки общински съветник, кмет на община и кмет на кметство се съхранява в архива на общинския съвет.

Чл.9. Под председателството на най-възрастния общински съветник могат да се проведат само разисквания по избора на председател на общинския съвет.

 Чл.10. На първото си заседание общинският съвет избира от своя състав с тайно гласуване председател на общинския съвет.

 Чл.11. /1/ За произвеждането на тайно гласуване по чл.10 се избира комисия от 5 /пет/  общински съветници, от състава на която се избира Председател, под председателството на който се провежда избор на председател на общинския съвет.

/2/ Комисията утвърждава образец на бюлетина и плик.

Чл.12. Всеки общински съветник, партия, коалиция, представени в общинския съвет, могат  да издигат  кандидатури за председател.

Чл.13.  /1/ Изборът на председател се извършва  с бюлетини по утвърдения образец  с имената на издигнатите кандидати.

  /2/ Всеки съветник гласува, като поставя в плик бюлетина с името на предпочитания от него кандидат и пуска плика в изборната урна.

/3/ Гласът е действителен, ако в плика е намерена една бюлетина или в плика са намерени повече бюлетини, подадени за един и същи кандидат. Когато в плика са поставени две или повече бюлетини за един и същи кандидат, те се смятат за една.


/4/  Недействителни са бюлетините, когато:

1. са намерени в избирателната кутия без плик;

2. в избирателния плик са поставени две или повече бюлетини за различни кандидати;

3. върху тях са дописани думи и знаци;

4. не са по установения образец.

5/ Празните пликове се смятат за недействителни бюлетини.

/6/ За избран се смята кандидатът, получил повече от половината от гласовете от общия брой на съветниците. Ако при първото гласуване не се получи необходимото мнозинство, изборът се повтаря същия ден, като в него участват двамата кандидати, получили най-много гласове. В този случай за избран се смята този, който е получил повече от половината от гласовете на общия брой съветници. Ако и при повторното гласуване нито един от кандидатите  не бъде избран, процедурата по избора започва отначало и се провежда на следващото заседание. 


ГЛАВА ТРЕТА

РЪКОВОДСТВО НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ

Чл.14./1/ Председателят на общинския съвет:

1. свиква и ръководи заседанията на съвета, ръководи подготовката им;

2. координира работата на постоянните комисии и им разпределя работните материали според тяхната компетентност;

3. провежда срещи и консултации с председателите на постоянните комисии, с представители на политически партии, обществени организации и граждани;

4. подпомага съветниците в тяхната дейност;

5. представлява общинския съвет пред външни лица и организации;

6. удостоверява с подписа си съдържанието на приетите от общинския съвет актове;

7. осигурява необходимите условия за работата на комисиите на общинския съвет и на общинските съветници;

8. ..

9. удостоверява с подписа си съдържанието на протоколите от заседанията на общинския съвет заедно с протоколиста;

10. определя местата в заседателната зала за общинските съветници, участващите лица с право на съвещателен глас и  гражданите;

11. следи за довеждане до знанието на гражданите на общината на всички актове, приети от общинския съвет;

12. нарежда нормативните актове, приети от общинския съвет, да бъдат доведени до знанието на гражданите на общината чрез публикуване в местния печат и на официалната Интернет страница на общината;

13. внася на всеки 6 (шест) месеца отчет за дейността на общинския съвет;

14. следи за спазване на този правилник;

15.изпълнява и други функции, възложени му от законите на Република България, общинския съвет и този правилник;

/2/ При участие на председателя на общинския съвет в разискванията по даден проект за решение, заседанието се ръководи от предложен от Председателя общински съветник, до гласуването на проекта. 

/3/ Председателят на общинския съвет, за времето на отсъствието си, се замества от избран от общинския съвет съветник.

/4/ Председателят не може да участва при вземане на решения, които се отнасят до негови имуществени интереси или до интереси на съпруг и роднини по права линия и по съребрена линия до четвърта степен, включително и по сватовство, до втора степен включително. В този случай заседанието се ръководи от избран общински съветник, предложен от Председателя.

/5/. 1. За подпомагане работата на председателя на ОбС се създава Председателски съвет от 7 /седем/ члена,  в който по право членуват Председателя на съвета и по 1 (един) представител от представените в ОбС политически сили: МЕСТНА КОАЛИЦИЯ ВМРО (ГЕРБ, СДС), БСП ЗА БЪЛГАРИЯ, ДПС, МЕСТНА КОАЛИЦИЯ АБВ (ЗСАС), ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ - ОБЕДИНЕНИЕ,  ВОЛЯ

/6/. На Председателския съвет се обсъждат следните въпроси:

- Подреждане на дневния ред;

- Изготвяне на декларации и обръщения от името на ОбС;

- Включване в дневния ред въпроси, поставени от граждани по обществено значими въпроси.

. Заседанието на Председателския съвет се свиква от Председателя на общинския съвет при необходимост, за обявяване на предварителен дневен ред на поредната сесия.

Чл.15. /1/ Председателят на общинския съвет получава възнаграждение, което се равнява на 80% от брутното месечно възнаграждение на кмета на общината.

/2/ Бюджетът на Общински съвет включва разходи за представителни нужди на Председателя на Общински съвет в размер на 90%,  от утвърдените с бюджета на общината средства за представителни нужди и посрещане на гости на кмета на общината.

Чл.16. /1/ Пълномощията на председателя на общинския съвет се прекратяват предсрочно при:

1. подаване на оставка;

2. трайна невъзможност или системно неизпълнение на задълженията си като председател за повече от три месеца.

3. влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество. 

/2/ В случаите по ал.1, т.1, прекратяването на пълномощията се приема, без да се обсъжда и гласува. То поражда действие от обявяване на изявлението за прекратяване пред общинския съвет.

/3/ В случаите по ал.1, т.2, решението на общинския съвет се взема с явно гласуване с мнозинство от 11 общински съветници. 

/4/ При предсрочно прекратяване на пълномощията на председателя на общинския съвет, нов избор се произвежда веднага след обявяване на оставката  или приемане на решението, или на следващото заседание, по реда на чл. 10-13 от настоящия правилник.

Чл.17. При предсрочно прекратяване на пълномощията на председателя, както и при обсъждане на дейността му, заседанието на съвета се председателства от избран общински съветник.

 

ГЛАВА ЧЕТВЪРТА

ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИК

Чл.18. Пълномощията на общинския съветник възникват от деня на полагане на клетвата по чл.32, ал.1 от ЗМСМА.

Чл.19. (1)  Общинският съветник има право:

1. да бъде избиран в състава на постоянни и  временни комисии на съвета;

2. да предлага включването в дневния ред на заседанията на общинския съвет разглеждането на въпроси от компетентността на съвета и да внася проекти за решения;

3. да участва в обсъждането и решаването на всички въпроси от компетентността на съвета;

4. да отправя питания към кмета, на които се отговаря писмено и устно на следващото заседание на общинския съвет, освен ако самият съвет не реши друго;

5. да получава от държавни органи, службите на общинската администрация, стопански и обществени организации съдействие и информация, свързана с дейността му на съветник, освен когато те съставляват класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна;

6. да ползва неплатен служебен отпуск за