• Размер на текста:
  • Намали размера на текста
  • Увеличи размера на текста

Решение 87 Протокол 7 от 28.02.2017 г.


По шестнадесета точка от дневния ред: Приемане на Анализ на потребностите за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в община Балчик.

Вносител: Николай Ангелов - кмет на общината

РЕШЕНИЕ № 87: На основание чл. 21, ал. 1 т. 23 и ал. ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 17, ал. 1, т. 3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 196, ал. 3 от Закона за предучилищното и училищното образование, Общински съвет - Балчик:

1. Приема Анализ на потребностите от подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в Община Балчик.

2. Задължава кмета на Община Балчик да предприеме всички правни и фактически действия за изпълнение на настоящото решение.

ГЛАСУВАНЕ,  в залата присъстват - 18 общински съветници

18 „ЗА", 0 „ПРОТИВ", 0 „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ"


О Б Щ И Н А    Б А Л Ч И К

 

А Н А Л И З

 

на потребностите за подкрепа

 

за личностно развитие на децата и учениците

 

в Община Балчик

 

     2017 година

СЪДЪРЖАНИЕ:

 

I.                   Въведение ........................................................................................... 3

 

II.                Демографска характеристика на населението ........................................... 4

 

III.             Състояние на образователната система .................................................... 6

1.    Детски градини ....................................................................................   6

2.    Училища ..................   ......................................................................... 9

3.    Център за подкрепа на личностно развитие .................................................12

4.    Прогнозен брой деца и ученици в Община Балчик за периода 2017 - 2020 година.14


IV.             Обща подкрепа на личностно развитие ................................................... 14

1.      Работа в образователните институции ....................................................... 15

2.      Кариерно ориентиране ...........................................................................16

3.      Занимания по интереси ...........................................................................17

4.      Дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение .20

5.      Ранно оценяване на потребностите и превенция на обучителните затруднения .... 21


V.                Допълнителна подкрепа за личностно развитие ........................................22

1.      Деца и ученици със специални образователни потребности, деца в риск, деца с изявени дарби ...................................................................................... 22

2.      Помощно училище интернат „Акад. Тодор Самодумов" с. Кранево....................24

3.      Мрежа от социални услуги за деца, осигуряване на допълнителна подкрепа за личностно развитие в Община Балчик.........................................................26

4.      Работа по конкретен случай, осигуряване на среда......................................... 26


VI.             SWOT анализ .................................................................................... 27

 

VII.          Изводи ............................................................................................. 30

 

VIII.  Заключение .........................................................................................31


I.ВЪВЕДЕНИЕ

Анализът на потребностите за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в Община Балчик е разработен в съответствие с чл. 196, ал.1 на Закона за предучилищно и училищно образование и отчита състоянието на образователната структура в Община Балчик, доставчиците на социални услуги, неправителствените организации, работещи с деца и ученици, потребностите, дефицитите и предизвикателствата за подкрепящо образование.

На децата и учениците в системата на предучилищното и училищното образование се предоставя обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие. Подкрепата за личностно развитие осигурява подходяща физическа, психологическа и социална среда за развитие на способностите и уменията на децата и учениците. Подкрепата за личностно развитие се предоставя в съответствие с индивидуалните образователни потребности на всяко дете и на всеки ученик. Общата и допълнителната подкрепа за личностно развитие се осигуряват там, където са децата или учениците - в детските градини, в училищата, в Центъра за подкрепа за личностно развитие-Общински детски комплекс /ЦПЛР-ОДК/ и в Център за обществена подкрепа /ЦОП/. За реализиране на общата и допълнителната подкрепа за личностно развитие в детските  градини и училищата е необходимо да работят психолог или педагогически съветник, логопед, социален работник и ресурсни учители. В детската градина и училището може да работят и други специалисти в зависимост от оценката на индивидуалните потребности на детето или ученика от екипа за подкрепа за личностно развитие. Общата подкрепа за личностно развитие се предоставя от учителите, от специалистите или от специалистите в центъра за подкрепа за личностно развитие.  Допълнителната подкрепа за личностно развитие се предоставя в зависимост от плана за подкрепа на детето или ученика. Подкрепата за личностно развитие на децата и учениците се организира и осигурява в съответствие с разработените областни стратегии за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците въз основа на анализ на потребностите от обща и допълнителна подкрепа във всяка община на територията на областта.

Подкрепата за личностно развитие се осигурява на всички деца и ученици и цели да осигури:

-   съответствие с индивидуалните им потребности;

-  подходяща физическа, психологическа и социална среда за развиване на способностите и уменията им;

-  осъществяване на подкрепата за детето и ученика най-близко до мястото, където живее и учи.

Осигуряването на подкрепата за личностно развитие на децата и учениците от институциите в системата на предучилищното и училищното образование се осъществява в партньорство между държавните и местните органи и структури, както и с доставчиците на социални услуги.

Общата и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците която институциите в системата на предучилищното и училищното образование осигуряват, е неразделна част от самостоятелно разработени и прилагани цялостни политики, чиито основни принципи са:

-      изграждане на позитивен организационен климат, което изисква създаване на условия за сътрудничество, ефективна комуникация и отношения на загриженост между всички участници в процеса на образование;

-      утвърждаване на позитивна дисциплина, основана на мерки и подходи, гарантиращи изслушване на детето и ученика, осъзнаване на причините за проблемното му поведение и предоставяне на възможност за усвояване на добри поведенчески модели спрямо себе си и останалите, превенция на обучителните трудности и ранното оценяване на риска от тях;

-      развитие на училищната общност, съгласно идентифицираните предизвикателства, цели и дейности в Областната стратегия за личностно развитие на децата и учениците.

Общата подкрепа за личностно развитие се осигурява от детските градини, училищата, Център за подкрепа за личностно развитие- ОДК и ЦОП и включва:

1. Екипна работа между учителите и другите специалисти;

2. Допълнително обучение по учебни предмети при условията на закона;

3. Допълнителни модули за деца, които не владеят български език;

  4. Допълнителни  консултации по учебни предмети, които се провеждат извън редовните учебни часове;

5. Кариерно ориентиране на учениците;

6. Занимания по интереси;

7. Библиотечно-информационно обслужване;

8. Грижа за здравето;

9. Поощряване с морални и материални награди;

10. Дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение;

11. Ранно оценяване на потребностите и превенция на обучителните затруднения;

12. Логопедична и психологична работа.

            Допълнителната подкрепа за личностно развитие включва:

1. Работа с дете и ученик по конкретен случай;

2. Психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания;

3. Осигуряване на достъпна среда, технически средства, специализирано оборудване, дидактически материали, методики и специалисти;

4. Предоставяне на обучение по специалните учебни предмети за учениците със сензорни увреждания;

5. Ресурсно подпомагане.

            Община Балчик осъществява политики в системата на образованието в съответствие със законово регламентираните правомощия. Подкрепата за личностно развитие на децата и учениците изисква подпомагане и координиране на ниво община в частта,  в която детските градини, училищата, Център за подкрепа личностно развитие- ОДК и ЦОП не могат да се справят самостоятелно.


II. ДЕМОГРАФСКА  ХАРАКТЕРИСТИКА  НА НАСЕЛЕНИЕТО

 

Община Балчик се намира в Североизточна България, област Добрич. Разположена е  в източната част на Дунавската равнина. Заема част от Добруджанското плато и малка част от долината на р. Батова. В състава й влизат 22 населени места с център гр. Балчик. На север тя граничи с община Генерал Тошево, на изток с гр. Каварна, на югозапад с Аксаково, на запад с община Добричка и на юг с Черно море. Общата й площ е 524,2 кв. км. Уникалното й разположение благоприятства икономическото, социалното и екологично развитие на общината.

 

Население - демографска характеристика

          Към 31.12. 2016 г. населението на община Балчик по постоянен адрес е 21980 души, а с настоящ адрес 22 034 души. В таблицата данните са за населението по настоящ адрес, разбити по възраст и пол.

1. Детското население в общината по възраст

Постоянен адрес

Настоящ адрес

1.1. Деца от 0 до 7 навършени г.

1258

1263

1.2. Деца - от 8 до 13 навършени г.

1481

1486

1.3. Деца от 14 до 17 навършени г.

804

808

Общо детско население

3543

3557

2. Пълнолетното население в общината по възраст и пол

Постоянен адрес

Настоящ адрес

2.1. Мъже от 19 до 62 навършени г.

7227

7236

1.11. Жени от 19 до 59 навършени г.

6063

6074

1.12. Мъже над 63 навършени г

2025

2036

1.13. Жени над 60 навършени г.

3122

3131

Общо пълнолетно население

18437

18477

 

Данни за броя на населението, по населени места в Община Балчик

за периода- 2012 -2016 г.

Населено място

По постоянен адрес

Настоящ адрес

2012 г.

2013 г.

2014 г.

2015 г.

2016 г.

2016 г.

гр. Балчик

13725

13721

13736

13565

13532

12625

с. Безводица

349

348

349

347

340

370

с. Бобовец

156

148

146

161

175

117

с. Брястово

-

7

5

10

9

2

с. Гурково

480

497

517

481

485

540

с. Дропла

319

330

340

307

292

262

с. Дъбрава

169

174

175

159

151

186

с. Змеево

268

282

291

244

229

265

с. Карвуна

1

1

1

1

1

1

с. Кранево

688

700

704

676

672

1307

с. Кремена

137

137

134

151

151

144

с. Ляхово

500

499

492

502

499

423

с. Оброчище

2430

2462

2476

2369

2362

2345

с. Преспа

209

219

221

207

209

250

с. Рогачево

189

190

194

178

183

331

С. Сенокос

610

625

636

607

602

591

с. Соколово

1045

1061

1083

1043

1006

926

с. Стражица

477

484

494

487

480

581

с. Тригорци

161

156

159

176

158

175

с. Храброво

68

71

73

66

57

64

с. Царичино

127

134

150

118

113

138

с. Църква

312

307

308

296

274

336


Етнически състав на населението

Етническа група

Данни 2001 г.

Данни 2011 г.

Българи

69,27%

62,46%

Турци

16,18%

15,17%

Роми

12,31%

10,8%

Други и непоказано

2,24%

9,60%

Не се самоопределям


1,97%


100%

100%


III. СЪСТОЯНИЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА  СИСТЕМА

Образователната система в Община Балчик включва 7 училища, 13 детски градини  и Център за подкрепа на личностно развитие-Общински детски комплекс Балчик. Общият брой на децата и учениците за учебната 2016/2017 година е 2167 - от които 1567 ученици в училищата и 600 деца в детските градини.

Всички училища на територията на Община Балчик са общински и се финансират на принципа на делегираните бюджети. Разпределението на  средствата от държавния бюджет се предоставя на училищата по формула, определена по реда на ЗПУО и ПМС за изпълнение на държавния бюджет. Община Балчик дофинансира  маломерните и слети паралелки в училищата. Детските градини не прилагат системата на делегирани бюджети.


1.      Детски градини:

 

Брой деца в детските градини, разположени на територията на Община Балчик

ДЕТСКА ГРАДИНА

Брой деца

групи

общо

деца

групи

ДГ № 1"Здравец"




66

4

ДГ № 2 „Знаме на мира"

ясла

16

1

164

9

Основна сграда



Ф."Братя Мормареви"



ДГ № 3 „Чайка"

Основна сграда

22

1

115

6

Филиал „Изток"

110

5

ДГ „Първи юни" Оброчище


37

2

89

5

ДГ „Пролет" Безводица




37

2

ДГ „Мир" Сенокос"




21

1

ДГ „Звездица" Соколово




14

1

ДГ „Радост" Стражица




16

1

ДГ Ляхово




12

1

ДГ"Веселите делфинчета" Кранево




23

1

ДГ Пряспа




12

1

ДГ"Добруджанче" Дропла




20

1

ДГ „Дъга" Гурково




19

1

ОБЩО

600

33


Един от основните проблеми в Община Балчик е все по-засилващата се миграция на населението от малките населени места към големите областни центрове и в чужбина. Този проблем се отразява неблагоприятно върху развитието на училищната мрежа и детските заведения.

През последните години пет години се завиши броя на децата, обхванати в подготвителните групи на детските градини. Ниските такси за храна в детските градини, увеличението на единния разходен стандарт /ЕРС/ за издръжка на петгодишните и шестгодишните деца, получаването на средства от държавния бюджет за безплатни учебни материали и подпомагането на храненето мотивира родителите да водят децата си в детските градини. Това е условие и за обхващане на близо 95% от пет и шест годишните деца в задължителна предучилищна подготовка и начин за осигуряване на  качествено образование. Община Балчик осигурява транспорт за децата от населени места в, в които няма детска градина, до приемаща ДГ - например от с. Църква до с. Оброчище, от с. Кремена до с. Дропла, от с. Тригорци до с. Гурково, от с. Дъбрава до с. Сенокос и пр.

През предходните две учебни години броят на записаните деца постоянно намалява: през 2014/ 2015 - 723 деца, в т. ч. 344 деца на 5 и 6 години, през учебната 2015/ 2016