ОБЩИНСКА СТРАТЕГИЯ ЗА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ
В ОБЩИНА БАЛЧИК
(2017 - 2019 г.)
СЪДЪРЖАНИЕ
СПИСЪК СЪС СЪКРАЩЕНИЯТА.
РЕЗЮМЕ НА ОБЩИНСКАТА СТРАТЕГИЯ.
I. ВЪВЕДЕНИЕ.
1. Нормативни изисквания и подходи за разработката.
2. Общи условия за процеса на подкрепа за личностно развитие в контекста на Закона за предучилищното и училищното образование и Наредбата за приобщаващо образование.
II. ПРЕДПОСТАВКИ ЗА РАЗРАБОТКАТА И ПРЕДИЗИВИКАТЕЛСТВА.
III. РЕЗЮМЕ НА АНАЛИЗА НА СЪСТОЯНИЕТО НА ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ И ГОТОВНОСТТА НА ОБЩИНАТА ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ.
1. Тенденции и изводи от анализа на осигурената обща и допълнителна подкрепа за личностното развитие на децата и учениците в образователните институции на територията на община Балчик.
2. Общинска политика за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците, специфични условия, обективни и субективни трудности, рискове, възможни решения.
IV. ВИЗИЯ И СТРАТЕГИЧЕСКИ ЦЕЛИ НА ОБЩИНСКАТА СТРАТЕГИЯ.
1. Визия на Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие (2017г. - 2019 г.);
2. Стратегически цели на Общинската стратегия.
V. ДЕЙНОСТИ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА СТРАТЕГИЧЕСКИТЕ ЦЕЛИ.
VI. ОЦЕНКА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА СТРАТЕГИЯТА.
1. Предмет на оценката;
2. Критерии за оценка изпълнението на Стратегията.
VII. КООРДИНИРАНЕ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ОБЩИНСКАТА СТРАТЕГИЯ.
СПИСЪК СЪС СЪКРАЩЕНИЯТА
ДГ |
Детска градина |
Д"СП" |
Дирекция за социално подпомагане |
ДПЛР |
Допълнителна подкрепа за личностно развитие |
ЕПЛР |
Екип за подкрепа за личностно развитие |
ЗПУО |
Закон за предучилищното и училищното образование |
МОН |
Министерство на образованието и науката |
МС |
Министерски съвет |
МКБППМН |
Местна комисия за борба с противообществени прояви на малолетни и непълнолетни |
НПО |
Неправителствена организация |
НЕИСПУО |
Национална електронна информационна система за предучилищно и училищно образование |
ОЗД |
Отдел „Закрила на детето" |
ОПЛР |
Обща подкрепа за личностно развитие |
ОУ |
Основно училище |
РДСП |
Регионална дирекция за социално подпомагане |
РЕПЛРДУСОП |
Регионален екип за подкрепа за личностно развитие на деца и ученици със специални образователни потребности |
РУО |
Регионално управление на образованието |
РЦПППО |
Регионален център за подкрепа процеса на приобщаващото образование |
СОП |
Специални образователни потребности |
СУ |
Средно училище |
ЦОП |
Център за обществена подкрепа |
ЦОУД |
Целодневна организация на учебния ден |
ЦПЛР |
Център за подкрепа за личностното развитие |
ЦСОП |
Център за специална образователна подкрепа |
РЕЗЮМЕ НА ОБЩИНСКАТА СТРАТЕГИЯ
Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците на Община Балчик се приема съгласно изискванията на националната политика в областта на приобщаващото образование. Стратегическата част се разработва в съответствие с Областната стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в област Добрич, утвърдена през месец април 2017 година. Целите и приоритетите на Общинската стратегия са съобразени с нормативните документи за приобщаващо образование в българските образователни институции за осигуряване на всяко дете достъп до подкрепа за личностно развитие в зависимост от неговите индивидуални потребности.
Общинската стратегия е ориентирана към реализиране на политики и мерки, които осигуряват правото на достъп до качествено образование, удовлетворяване на образователните потребности и развитието на способностите на всяко дете и ученик.
Основните принципни постановки, залегнали в настоящата стратегия са:
1. Гарантиране на правото на всяко дете и ученик на достъп до детска градина и училище най-близо до неговото местоживеене и на качествено образование.
2. Приемане и зачитане уникалността на всяко дете и ученик и подкрепа на неговото личностно израстване, на които образователните институции трябва да гарантират максимално развитие на неговия потенциал по най-подходящия начин.
3. Професионално развитие и повишаване на педагогическите компетентности на работещите в образователните институции с оглед осигуряване на обща и допълнителна подкрепяща среда на децата и учениците.
4. Сътрудничество на институциите в системата на предучилищното и училищното образование на всички равнища - управление, диалог и екипност, споделяне на добри практики в процеса на приобщаващото образование, ефективно взаимодействие с родителските общности и НПО, осигуряване на обща и допълнителна подкрепяща среда.
Настоящата общинска стратегия обхваща двугодишен период и определя насоките на процесите и дейностите на приобщаващото образование за постигане на осъзнато и пълноценно гарантиране на качествено образование за всяко дете и ученик в общинските образователни институции.
I. ВЪВЕДЕНИЕ.
I. 1. НОРМАТИВНИ ИЗИСКВАНИЯ И ПОДХОДИ ЗА РАЗРАБОТКАТА.
Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците на Община Балчик е разработена в изпълнение на разпоредбата на чл. 197 от Закона за предучилищното и училищното образование (обн. ДВ бр. 79 от 13.10.2015 г.) (ЗПУО), чл. 5 от Наредбата за приобщаващото образование (приета с ПСМ № 286 от 04.11.2016 г.). и Областната стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в област Добрич.
Процесът на разработване на Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците на Община Балчик се основава на приетия от Общински съвет - Балчик Анализ на потребностите за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в Община Балчик.
Основните акценти в стратегията са свързани с четири ключови елемента в приобщаването на децата и учениците и развиване на техните способности:
ü Събиране и оценка на информация от различни източници за планиране и усъвършенстване на политиката и практиката на приобщаването;
ü Процес на постоянно развиване на технологии за по-добро образование, за да се отговори адекватно на разнообразието на обучаваните;
ü Разкриване и отстраняване на бариери и оказване на подкрепа;
ü Присъствие, участие и успех за всички учащи се, както на групите, за които съществува риск от изолиране, изключване от образованието или недостатъчно добри резултати от обучението, така и на учащите с високи резултати и постижения.
В процеса на разработване на визия, цели, дейности на настоящия стратегическия документ са формулирани основните приоритети на проблема в Община Балчик, в съответствие с философията на приобщаващото образование, заложени в нормативните документи.
Проучени са действащи стратегически документи на европейско, национално, регионално и местно ниво, различни секторни стратегии и програми:
ü Закон за закрила на детето;
ü Национална стратегия за детето 2008 - 2018 г.
ü Стратегия за намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система 2013 - 2020 г.;
ü Стратегия за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2015 - 2020 г.
ü Рамка за действие „Образование 2030": Към приобщаващо и равноправно качествено образование и учене през целия живот за всички.
ü Конвенция на ООН за правата на детето (1989) и др.
I. 2. ОБЩИ УСЛОВИЯ ЗА ПРОЦЕСА НА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ В КОНТЕКСТА НА ЗАКОНА ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНО И УЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ И НАРЕДБАТА ЗА ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ.
Подкрепа за личностно развитие на децата и учениците се осигурява от институциите в системата на предучилищното и училищното образование съвместно с държавните и местните органи и структури и доставчиците на социални услуги съгласно чл. 174 ал. 1 от ЗПУО.
Подкрепата за личностно развитие се осигурява на всички деца и ученици, в съответствие с индивидуалните им потребности и има за цел да осигури подходяща физическа, психологическа и социална среда за развиване на способностите и уменията им съгласно чл. 176, ал. 1 от ЗПУО и чл. 4, ал. 2 от Наредбата за приобщаващото образование.
Наредбата за приобщаващото образование определя държавният образователен стандарт за приобщаващо образование, както и редът за предоставяне на обща и допълнителна подкрепа.
Децата и учениците имат право да получат обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие съгласно чл. 171, ал. 1, т. 7 от ЗПУО.
Общата и допълнителната подкрепа за личностно развитие се осигурява там, където са детето и ученикът - чл. 177 ал. 2 от ЗПУО.
Общата подкрепа за личностно развитие е насочена към развитие на потенциала на всяко дете и ученик и включва:
1. екипна работа между учителите и други педагогически специалисти;
2. допълнително обучение по учебни предмети при условията на ЗПУО;
3. допълнителни модули за деца, които не владеят български език (само за детските градини);
4. допълнителни консултации по учебни предмети, които се провеждат извън редовните учебни часове;
5. консултации по учебни предмети;
6. кариерно ориентиране на учениците;
7. занимания по интереси;
8. библиотечно-информационно обслужване;
9. грижа за здравето;
10. осигуряване на общежитие;
11. поощряване с морални и материални награди;
12. дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение;
13. ранно оценяване на потребностите и превенция на обучителните затруднения;
14. логопедична работа;
Допълнителната подкрепа за личностно развитие се предоставя въз основа на оценка на индивидуалните потребности на деца и ученици.
Допълнителна подкрепа за личностно развитие се предоставя на деца и ученици със СОП, деца в риск, деца с хронични заболявания и деца с изявени дарби. Тя включва:
1. работа с дете и ученик по конкретен случай;
2. психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания;
3. осигуряване на достъпна архитектурна, обща и специализирана подкрепяща среда, технически средства, специализирано оборудване, дидактически материали, методики и специалисти;
4. предоставяне на обучение по специалните учебни предмети за учениците със сензорни увреждания;
5. ресурсно подпомагане.
Съгласно чл. 81 от Наредба за приобщаващо образование, допълнителната подкрепа е:
- краткосрочна (минимум 1 учебна година, максимум - до края на етап на обучение);
- дългосрочна - повече от един етап или степен на обучение или за целия период на обучение.
II. ПРЕДПОСТАВКИ ЗА РАЗРАБОТКАТА И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА.
За успешно прилагане в практиката на организацията, принципите и процедурите, изисквани от Закона за предучилищното и училищно образование и Наредбата за приобщаващото образование се поставят следните предизвикателства:
II.1. Преобразуване на институции в системата на предучилищното и училищното образование. Новата законодателна рамка поставя нови изисквания към детските градини и училищата. Активно и действено взаимодействие между държавни, общински органи и структури, включително доставчици на социални услуги за осигуряване на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.
За Община Балчик най - голямото предизвикателство е свързано с преобразуването на Помощното училище-интернат „Академик Тодор Самодумов" в Център за специална образователна подкрепа с дейности, определени в чл. 49, ал. 2 от ЗПУО.
II.2. Философията на приобщаващото образование поставя пред педагогическите специалисти необходимостта за придобиване на компетентности, свързани с новите нормативни промени, както и осмисляне на собствения си педагогически опит с родители, добрите си практики, възможностите за развитие на тези практики и обогатяването им с нови идеи. Като основен подход за реализиране на приобщаващото образование се изисква разширяване на кръга от педагогически специалисти в екипна работа - включване на психолози, логопеди, медицински специалисти, социални педагози и социални работници работници и др.
II.3.Организацията и съдържанието на предучилищното и училищно образование е свързана с промени във финансирането на дейностите за обща и допълнителна подкрепа на децата и учениците, което на този етап е все още недостатъчно.
II.4. За осъществяване на процеса на приобщаващото образование е необходимо фокусиране върху всички участници в процеса на образование - деца, родители, педагогически специалисти. Ключов момент е формирането на нетърпимост към дискриминиращите нагласи и поведение и подготовка на децата и учениците за живот в приобщаващо общество.
III. РЕЗЮМЕ НА АНАЛИЗА НА СЪСТОЯНИЕТО НА ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ И ГОТОВНОСТТА НА ОБЩИНАТА ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ
III.1. ТЕНДЕНЦИИ И ИЗВОДИ ОТ АНАЛИЗА ЗА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ В ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА БАЛЧИК.
Анализът на потребностите за личностно развитие на децата и учениците в Община Балчик е приет от Общински съвет - Балчик с решение № 87, протокол № 7 от 28.02.2017 г. В анализа е извършен преглед и оценка на следните аспекти на подкрепата за личностно развитие на децата и учениците в община Балчик:
1. Актуалната ситуация на образователната система в общината;
2. Осигурената подкрепа на интелектуалното, емоционално, духовно, нравствено и
физическо развитие в съответствие с възрастта, потребностите, способностите и
интересите, както и за съхраняване и утвърждаване на националната идентичност,
човешките права и свободи, принципите на демокрация и отговорно гражданско поведение;
3. Осъществени дейности за насърчаване, развитие и реализация на заложбите и
способностите;
4. Утвърдени училищни политики и практики за формиране на толерантност и уважение към личността и обществото;
5. Осъществени дейности за познаване на националните, европейските и световни
културни традиции и ценности.
Системата за предучилищно и училищно образование в Община Балчик обхваща следните установени от ЗПУО институции:
- 13 детски градини, в т. ч.:
- ДГ „Знаме на мира" Балчик - с 9 възрастови групи, от които 5 изнесени групи в друга сграда „Братя Мормареви", в т.ч. една яслена група;
- ДГ „Чайка" Балчик с пет възрастови групи и една разновъзрастова група изнесена в друга сграда „Изток";
- ДГ „Първи юни" с. Оброчище с пет възрастови групи,
- ДГ „Здравец" Балчик с четири възрастови групи;
- 9 ДГ в селата Соколово, Сенокос, Стражица, Гурково, Кранево, Безводица, Пряспа, Дропла, Ляхово - с по една разновъзрастова група,
- Седем училища, в т.ч.:
- четири основни училища - ОУ „Антим I" Балчик, ОУ „Св. св. Кирил и Методий" Балчик, ОУ „Г. С. Раковски" Сенокос, ОУ „В. Левски" Соколово
- две средни училища - СУ „Хр. Ботев" Балчик и СУ „ ХР. Смирненски" с. Оброчище
- едно помощно училище - интернат ПУИ „Акад. Т. Самодумов" с. Кранево до 31.08.2017г., а от 01.09.2017г. - Център за специална образователна подкрепа с общежитие ЦСОП „Акад. Т. Самодумов" Кранево
- Център за подкрепа за личностно развитие - Общински детски комплекс Балчик.
Анализът включва актуална информация за образователните институции, както и организирани към момента дейности, подкрепящи обучението и възпитанието на децата и учениците, дейности за развитие на техните интереси и способности в областта на науката, технологиите, изкуството и спорта, ресурсно подпомагане на деца и ученици със специални образователни потребности, педагогическа и психологическа подкрепа и др., демографски тенденции, настояща ситуация и предизвикателства пред общата и допълнителната подкрепа за личностно развитие.
В община Балчик съществуват разнообразни възможности за подкрепа, както на деца и ученици със СОП, така и на деца и ученици с изявени дарби.
Групата деца и ученици със специални образователни потребности, които се нуждаят от допълнителна подкрепа за личностно развитие, е много разнообразна по своя състав и особености в отделните училища и детски градини, което изисква конкретен подход при планиране на необходимите ресурси и прилагане на институционалните практики към индивидуализирана грижа, както и гъвкави решения на място в сътрудничество с другите институции.
Педагогическите специалисти не се подготвени като цяло, за качествено прилагане на новата нормативна уредба за приобщаващото образование. В училищата и детските градини няма назначени педагогически съветници и психолози. Все още не е достатъчен обхватът и задълбочеността на квалификацията на по-голяма част от учителите и промяна в нагласите им да припознават като свое професионално поле и работата с деца и ученици със СОП.
Поставено е начало на изграждане на материална база в детските градини и училищата, но тя все още не е достатъчна за качествено обучение на деца и ученици със специални образователни потребности. Сегашното състояние е резултат повече от пригаждане на помещения и опити за частично решаване на проблемите, според наличните ограничени финансови ресурси. Архитектурната достъпност е все още пожелание за част от образователни институции. Необходими са концентрирани целеви средства и планирани действия за привеждането на материалните условия в съответствие с нормативните изисквания.
Училищата организират своята работа по предоставяне на кариерно консултиране на децата и учениците (като част от общата подкрепа за личностно развитие), ползвайки налични ресурси. Като цяло няма изградени практики и опитът на училищата не е достатъчен.
Дейностите на институциите, ориентирани към дарбите и интересите на децата и учениците в свободното им време, са разнообразни и имат продължителни традиции. Учениците могат да избират, както между форми, предлагани в училищата, така и между предлагани от ЦПЛР-ОДК, от други организации и институции и по проекти. Значителен ефект върху обхвата и разнообразието на предлаганите форми в периода на стратегията ще окаже проекта на МОН BG05M2ОP001-2.004 - 0004 - „Твоят час" - фаза 1. Законът за предучилищното и училищно образование дава възможности за индивидуална подкрепа на дарбите на децата и учениците и чрез гъвкави форми на обучение във формалното образование и в свободното време.
Има малка, но устойчива тенденция за намаляване на ежегодния брой напускащи училище ученици. Институциите поотделно водят активна политика в рамките на своите правомощия за предотвратяване на напускането на училище и връщането в образователната система на напусналите ученици. Недостатъчна е все още координацията и обмена на данни между институциите за действителен комплексен подход към проблемите, водещи до отпадане от образователната система. Факторите, водещи до напускане на образователната система, са идентифицирани, но не е достатъчна работата по преодоляването на проявата им за всеки конкретен случай. В нашата община високо се оценява значението на ранното детско развитие и качественото предучилищно образование като фактор за предотвратяване на отпадането от образователната система.
III.2. ОБЩИНСКА ПОЛИТИКА ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ, СПЕЦИФИЧНИ УСЛОВИЯ, ОБЕКТИВНИ И СУБЕКТИВНИ ТРУДНОСТИ, РИСКОВЕ, ВЪЗМОЖНИ РЕШЕНИЯ.
В община Балчик има социални услуги за деца и младежи, предоставяни в общността, но те все още не са достатъчни. Липсват социални услуги, които да се предоставят на деца в риск, деца нуждаещи се от специална закрила, деца с трайни увреждания или деца със специални образователни потребности. Необходимо е да се разшири палитрата от услуги, за да се създаде възможност за задоволяване потребностите на идентифицираните целеви групи.
Формирането на общинската политика за подкрепа на личностно развитие на децата и учениците се влияе от неблагоприятните демографски тенденции - намаляващ брой на населението поради отрицателен естествен прираст и миграция, породена от икономически фактори, свързани с осигуряване трудова заетост. Тези процеси влияят на институциите в системата на предучилищното и училищното образование като създават трудности при формиране на групите и паралелките, обособяване на стабилни ядра в ученическата общност, които въздействат върху процеса на формиране на устойчиви нагласи и мотивация за учене. Ниското равнище на заетост в някои от селата създава предпоставки от социален характер, които влияят върху редовното посещение на децата и учениците. Много внимание изискват проблемите със задържането в детската градина и училищата на подрастващите от ромски произход. За напредъка на процеса на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие са необходими постоянни и периодични квалификационни дейности за педагогическите специалисти, на различни нива - детска градина/училище, обучителни организации, програми.
Кадрови и финансов е проблемът с липсата на специалисти като психолог, логопед, ресурсен учител в образователните институции. Ресурсното подпомагане на 2/3 от децата и учениците със СОП се извършва чрез Регионалния център за подкрепа на процеса за приобщаващо образование Добрич. При работата с тези деца и ученици има добра координираност между ресурсните учители от РЦПППО град Добрич и учителите от училищните екипи за подкрепа за личностно развитие.
През последната година се увеличават случаите на квалификация на специалисти или преквалификация на педагози от общинските училища и детски градини по специалностите логопед, ресурсен учител, психолог и др., което ще доведе до промяна.
Трудности има с изграждането на достъпна архитектурна среда, което се финансира от бюджета на общината, но не обезпечава нормативно изискваните условия. Кандидатстването по проекти е начин за осигуряване средства за създаване подходяща среда.
Ефективното сътрудничество в системата на предучилищното и училищното образование и всички институции, свързани с тях не е достатъчно. Всяка институция осигурява необходимата подкрепа в рамките на своите правомощия. Необходимо е по-тясно сътрудничество между образователните институции, държавните и местните органи и доставчиците на социални услуги и определяне на задължителните изисквания към всички участници в процеса на осъществяване на приобщаващо образование и отговорностите на всеки, съобразно определените му функции. До голяма степен на тези нужди отговорят дейностите по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца в задължителна предучилищна и училищна възраст, създаден с Решение № 373 от 05.07.2017 г. на МС.
Училищата и детските градини са изградили традиции, чрез които се дава възможност децата да се изявяват и развиват своите заложби и талант - училищни клубове, участие във фестивали на различно ниво, спортни мероприятия, организиране на изложби, провеждане на училищни дебати и др. В много детски градини и училища са изградени добри практики на партньорство с родителите на децата.
В общината се развиват добрите практики в подкрепа на личностното развитие на децата и учениците, изграждане позитивен организационен климат и развитие на училищната общност. В ЦПЛР - ОДК Балчик са изведени извънучилищни дейности, съобразени с желания, интереси, потребности на децата и учениците, които се актуализират ежегодно. Организират се летни занимания за децата и учениците чрез ЦПЛР-ОДК и читалищата на територията на общината, като се осигуряват възможности за достъп на всички желаещи. Община Балчик разширява инициативите за насърчаване и поощряване на децата и учениците, свързани с изяви и успехи на различни нива - олимпиади, фестивали, конкурси, състезания, организирани празници и др.
IV. ВИЗИЯ И СТАТЕГИЧСКИ ЦЕЛИ НА ОБЩИНСКАТА СТРАТЕГИЯ
При формиране на визията, целите и дейностите за реализиране на Общинската стратегия определящи са анализът на актуалното състояние на дейностите, свързани с подкрепа за личностно развитие, по-нататъшното осигуряване на качествено и достъпно образование в общинската образователна система, съобразено с индивидуалните различия и способности на децата и ученици,.
IV.1. ВИЗИЯ НА ОБЩИНСКАТА СТРАТЕГИЯ ЗА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ (2017г. - 2019 г.);
Осигуряване на ключови фактори и ресурси от всички заинтересовани страни в системата на предучилищното и училищното образование в Община Балчик за осъзнато и пълноценно изграждане на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в образователните институции.
IV.2. СТРАТЕГИЧЕСКИ ЦЕЛИ НА ОБЩИНСКАТА СТРАТЕГИЯ.
Целите съответстват на Областната стратегия, точно и ясно са формулирани, реално измерими и практически насочени към постигане на описаното във Визията желано състояние на образователните институции в община Балчик.
IV.2.1. Стратегическа цел: Осигуряване на среда за социално приобщаване и качествено образование, в която детето е прието, ценено и има възможност да развива своите способности.
IV.2.2. Стратегическа цел: Осигуряване на необходими специалисти и повишаване на педагогическите компетенции на педагозите за посрещане на потребностите на децата и учениците за успешно и пълноценно приобщаване в училищната общност.
IV.2.3. Стратегическа цел: Организационно и съдържателно развитие на институциите в системата на предучилищното и училищното образование за ефективно изпълнение на разпоредбите в нормативните документи за приобщаващо образование.
IV.2.4. Стратегическа цел: Достъпност на общата и специализираната среда за децата и учениците чрез подобряване на материалните условия в детските градини и училищата.
IV.2.5. Стратегическа цел: Осигуряване на най-добрия интерес на детето или ученикът чрез партньорство и взаимодействие между всички участници във процесите на обучение, възпитание, социализация и адаптация в образователните институции ( деца /ученици - педагогически специалисти - родители).
IV.2.6. Стратегическа цел: Активно взаимодействие между образователните институции, държавни и общински структури, доставчици на социални услуги за осигуряване на процеса на приобщаващо образование в детските градини и училищата.
V. ДЕЙНОСТИ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА СТРАТЕГИЧЕСКИТЕ ЦЕЛИ.
Стратегическа цел 1: Осигуряване на среда за социално приобщаване и качествено образование, в която детето е прието, ценено и има възможност да развива своите способности. |
||||||
Дейност |
Срок за изпълнение |
Институции |
Период на отчитане |
|||
1.1.Оценяване на индивидуалните потребности на децата и учениците и определяне на необходимост от обща или от допълнителна подкрепа |
Ежегодно (месец септември) |
Детски градини, училища |
годишен |
|||
1.2.Извършване на оценка на риска от обучителни затруднения на децата на 5 и 6 годишна възраст в рамките на установяването на готовността на детето за училище |
Ежегодно ( месец май) |
Детски градини, |
годишен |
|||
1.3.Ранното оценяване на децата от 3 години до 3 години и 6 месеца при постъпване за първи път на детето в детската градина чрез скрининг за определяне на риск от възникване на обучителни затруднения. |
Ежегодно |
Детска градина, Община, |
годишен |
|||
1.4.Осигуряване на условия и ресурси за развитие на интересите, способностите, компетентностите и изявата на децата и учениците в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта: 1.4.1.Проучване на интересите, способностите и компетентностите на децата и учениците и създаване на условия за тяхното пълноценно развитие и изява на училищно, общинско, областно и национално ниво. 1.4.2.Организиране и провеждане на занимания в групи по интереси в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта, гражданското и здравното образование; 1.4.3.Организиране на образователна, творческа, спортна дейност за деца и ученици на общинско, областно, национално равнище, включително и през ваканциите |
Ежегодно |
Детски градини Училища, ЦПЛР, Община |
годишен |
|||
1.5.Подпомагане на професионалното ориентиране на учениците чрез стимулиране развитието на личностни качества, социални и творчески умения в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта |
Ежегодно |
Училища, ЦПЛР, Община |
годишен |
|||
1.6.Кариерно консултиране и ориентиране на учениците в зависимост от потребностите, интересите, способностите, предпочитанията и интересите |
Ежегодно |
Училища Община |
годишен |
|||
1.7.Разработване на инструменти за ранно кариерно ориентиране на застрашените от отпадане ученици |
Ежегодно |
Училища Община |
годишен |
|||
1.8.Осигуряване на кариерно ориентиране според способностите и потребностите на учениците със СОП |
Ежегодно |
Училища и ДГ - Ресурсни учители, психолози |
годишен |
|||
1.9. Участие в общински, областни, национални проекти, програми и форуми в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта за осигуряване на личностно развитие на децата и учениците и стимулиране на инициативност и творчески потенциал |
Ежегодно |
Детски градини Училища ЦПЛР Община |
годишен |
|||
Стратегическа цел 2: Осигуряване на необходими специалисти и повишаване на педагогическите компетенции на педагозите за посрещане на потребностите на децата и учениците за успешно и пълноценно приобщаване в училищната общност |
||||||
2.1.Осигуряване на специалисти в училищата и детските градини за предоставянето на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие. |
Ежегодно(чл. 129 ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Наредба за приобщаващото образование ) |
Детски градина, Училища, ЦПЛР, ЦСОП |
годишен |
|||
2.2.Осигуряване на помощник на учителя при повече от три деца или ученици в групата/паралелка |
Ежегодно (чл. 114 от Наредба за приобщаващото образование ) |
Детски градини, Училища, ЦСОП |
годишен |
|||
2.3.Обезпечаване на общата и допълнителна подкрепа за личностно развитие в детските градини и училищата с необходими специалисти: психолог/ педагогически съветник, логопед, социален работник, ресурсни учители и др. педагогически специалисти в зависимост от оценката на индивидуалните потребности |
Ежегодно (чл. 4, ал.4 от Наредба за приобщаващото образование и чл. 13 и 14 от Наредба № 12 за професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти) |
Детски градини, Училища, ЦПЛР, ЦСОП |
годишен |
|||
2.4.Организиране и осъществяване на различни форми за повишаване на знанията, уменията и компетенциите на учителите, работещи с деца и ученици със СОП, деца и ученици с изявени дарби, с хронични заболявания, деца и ученици в риск |
Ежегодно |
Детски градини, училища, ЦПЛР, ЦСОП, Община |
годишен |
|||
2.5.Организиране и провеждане на обучения за помощник на учителя |
Ежегодно |
РЦПППО - Добрич |
годишен |
|||
2.6.Организиране и провеждане на обучения на детски учители за осъществяване на дейности свързани с определяне на риск от възникване на обучителни затруднения чрез скриниг. |
Ежегодно ( май-септември) |
Общини, РЦПППО - Добрич |
годишен |
|||
2.7.Мултиплициране на добър педагогически опит в приобщаващото образование на ниво образователни институции и община. |
Ежегодно |
Детски градини, училища, Община, ДГ „Знаме на мира" |
Годишен |
|||
I.V. Стратегическа цел 3: Организационно и съдържателно развитие на институциите в системата на предучилищното и училищното образование за ефективно изпълнение на разпоредбите в нормативните документи за приобщаващо образование |
||||||
3.1.Развитие на общинския Център за подкрепа за личностно развитие - Общински детски комплекс (ЦПЛР-ОДК) чрез делегиране на допълнителни услуги свързани с процеса на приобщаващото образование за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците |
Съгласно ЗПУО |
Община |
Годишен |
|||
3.2.Преобразуване на ПУИ „Акад. Т. Самудомов" с.Кранево в Център за специална образователна подкрепа (ЦСОП „Акад. Т. Самодумов") 3.2.1.Организиране на обучението на деца и ученици със СОП в изнесени групи в ЦСОП по реда на чл. 195 на ЗПУО ; 3.2.2. Осигуряване на педагогическа и психологическа подкрепа на децата и учениците със СОП за оптимално развитие на силните страни и способностите, коригиране и компенсиране на обучителните затруднения, постигане на очакваните резултати от обучението, стимулиране на цялостното им развитие за успешна социална и професионална реализация. |
Съгласно § 13 от Преходните и Заключителни разпоредби на ЗПУО |
ПУИ „Акад. Т. Самудомов" с.Кранево Община |
2017 - 2018 г. |
|||
Стратегическа цел 4: Достъпност на общата и специализираната среда за децата и учениците чрез подобряване на материалните условия в детските градини и училищата |
||||||
4.1.Подобряване на достъпността на архитектурната среда в образователните институции за осигуряване на физически достъп на децата и учениците с намалена мобилност: 4.1.1.Изграждане на съоръжения за достъпност на входовете на училищата и детските градини - рамки, асансьори и пр.; 4.1.2.Изграждане и адаптиране на детски площадки и съоръжения за игра в училищата и детските градини за деца с увреждания; 4.1.3.Изграждане на адаптирани санитарни възли в детските градини, училищата и обслужващите звена за децата със специални образователни потребности |
Ежегодно |
ДГ и училища Община |
Годишен |
|||
4.2.Изграждане и подобряване на специализираната подкрепяща среда в образователните институции, съгласно чл. 106, ал. 4 от Наредба за приобщаващото образование |
Ежегодно |
Детски градини, училища, Община |
Годишен |
|||
Стратегическа цел 5: Осигуряване на най-добрия интерес на детето или ученикът чрез партньорство и взаимодействие между всички участници в процесите на обучение, възпитание, социализация и адаптация в образователните институции ( деца/ученици - педагогически специалисти - родители)
|
||||||
5.1.Развитие на ефективни форми за взаимодействие с родителите на деца и ученици за осигуряване на подкрепа за личностно развитие: 5.1.1.Прилагане на програми и проекти за подкрепа и обучение за семействата за деца и ученици с увреждания; 5.1.2.Осигуряване на подкрепяща среда за семействата и близките на децата със СОП чрез консултиране с психолози, логопеди, социални работници в училището/детската градина; 5.1.3.Сформиране на родителски групи за получаване на професионална помощ и подкрепа по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение; 5.1.4.Консултиране на родителите на деца и ученици с изявени дарби и насочване към специалисти за развитие на детето и ученика. |
Ежегодно |
Детски градини, училища, Община |
|
|||
5.2.Дейности за организиране на колективни, индивидуални, постоянни и временни организационни педагогически форми и изяви на ученици на общински, регионално и национално равнище. |
ежегодно |
Детски градини, Училища, ЦПЛР, Община |
|
|||
5.3. Организиране на информационни срещи с родители за подкрепа на деца и ученици в процеса на училищното образование |
Ежегодно |
Детски градини, Училища, Община |
|
|||
5.4.Реализиране на програми за създаване на активно сътрудничество и партньорство със семействата на децата и учениците на училищно и общинско ниво |
Ежегодно |
Детски градини Училища Община |
|
|||
5.5. Провеждане на квалификационни дейности с педагогическите специалисти, насочени към усъвършенстване на уменията за сътрудничество с родители |
Ежегодно |
Детски градини Училища Община |
|
|||
5.6. Разработване и утвърждаване на модели на добри практики за съвместна дейност с родители и местна общност в подкрепа за личностното развитие на децата и учениците. |
Ежегодно |
Детски градини Училища Община |
|
|||
IV.6. Стратегическа цел 6: Активно взаимодействие между образователните институции, държавни и общински структури, доставчици на социални услуги за осигуряване на процеса на приобщаващо образование в детските градини и училищата |
||||||
6.1. Подобряване на координацията и сътрудничеството между институции по отношение на работата с децата в риск и деца, жертви на насилие за прилагане на Механизъм за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище, утвърден със заповед № РД09-1871/18.12.2015 г. на министъра на образованието и науката |
Ежегодно |
ДГ, училища, МКБППМН, РЗИ,МВР,ОЗД,Д"СП", Община |
|
|||
6.2.Създаване на работещи мерки за осъществяване на дейностите по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца в задължителна предучилищна и училищна възраст, създаден с Решение № 373 от 05.07.2017 г. на МС. |
Ежегодно |
ДГ,училища,ОЗД,РЗИ, МКБППМН,МВР Община |
|
|||
6.3.Назначаване на социален работник в едно училище като пилотно, който да изпълнява функцията на медиатор между семейството, обкръжението на детето/ученика и образователната институция. |
Ежегодно |
Детски градини, Училища, Д"СП", Община |
|
|||
6.2.Създаване на работещи практики за изпълнение на нормативните изисквания за уведомяване на отделите за закрила на детето от училищата и детските градини в случаите на деца и ученици в риск, отказ от страна на родителите за осигуряване на допълнителна подкрепа след оценка на индивидуалните потребности на детето/ученика. |
Ежегодно |
ДГ, училища,ОЗД, Общини |
|
|||
6.5.Организиране и провеждане на дейности, насочени към местната общност за преодоляване на предразсъдъците и повишаване на информираността и чувствителността към децата и учениците, нуждаещи се от допълнителна подкрепа за личностно развитие. |
Ежегодно |
Детски градини, Училища, Община |
|
|||
Периодът на отчитане е свързан с двугодишната продължителност на изпълнение на Общинската стратегия.
VI. ОЦЕНКА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА СТРАТЕГИЯТА.
VI.1. ПРЕДМЕТ НА ОЦЕНКАТА.
Предмет на оценката е изпълнението на Общинската стратегия и постигнатите резултати. Тази оценка се извършва в два аспекта:
Първо: Какви са постигнатите резултати, доколко ефективно и ефикасно е въздействието на Общинската стратегия за постигането на целите и желаната визия.
Второ: Доколко се спазват регламентираните дейности за изпълнение на стратегическите цели, как се осигурява взаимовръзката между изпълнението на Общинската стратегия и Областната стратегия за личностно развитие на децата и учениците;
VI.2. КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ОБЩИНСКАТА СТРАТЕГИЯ.
- Брой групи в Центъра за подкрепа за личностно развитие-Общински детски комплекс Балчик за развитие на интересите, способностите, компетентностите и изявата на децата и учениците в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта, деца и ученици в тях;
- Брой деца и ученици със СОП в изнесени групи за обучение в ЦСОП с. Кранево, на които се осигурява педагогическа и психологическа подкрепа, коригиране и компенсиране на обучителните затруднения, стимулиране на цялостното им развитие за успешна социална и професионална реализация;
- Брой детски градини и училища, които самостоятелно организират и обезпечават ресурсното подпомагане на децата и учениците по чл. 283, ал. 4 от ЗПУО;
- Брой педагогически специалисти, участвали в обучения за развитие на професионалните компетентности за предоставяне на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие;
- Брой функциониращи ресурсни кабинети и нови елементи на специализирана подкрепяща среда в детските градини и училищата
- Брой педагогически съветници, психолози, логопеди и помощник на учителя, работещи в детски градини и училища.
- Брой ефективни форми за съвместна дейност на образователните институции с родители и местна общност в подкрепа за личностното развитие на децата и учениците.
VII. КООРДИНИРАНЕ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ОБЩИНСКАТА СТРАТЕГИЯ.
Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците се изпълнява от институциите, които работят на територията на Община Балчик и са ангажирани с осигуряване на подкрепата за личностно развитие на децата и учениците.
За изпълнение на общинската стратегия, ежегодно до 30 април, общинският съвет, по предложение на кмета и след съгласуване с Регионалното управление на образованието, приема годишен план за изпълнение на дейностите за подкрепа на личностно развитие.
Информация за изпълнените дейностите и постигане на критериите за оценка на изпълнението на Общинската стратегия се внася в Областна администрация - Добрич три месеца преди изтичане на срока на Областната стратегия.
Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в Община Балчик (2017-2019 г.) е приета на заседание на Общински съвет-Балчик проведено на 27.07.2017г. с решение № 193 по Протокол № 13.