публикувано на 07.03.2025 г.

 О Б Я В Л Е Н И Е


по реда на чл. 26, ал. 2 и ал. 3 от Закона за нормативните актове,
чл. 77 от Административнопроцесуалния кодекс


Съгласно чл. 26 от Закона за нормативните актове, регламентиращ задължение
на съставителя на проект на нормативен акт да го публикува на интернет
страницата на съответната община и/или общински съвет, Община Балчик, с цел
информираност на населението и прозрачност в нейната дейност, и съгласно чл. 77 от Административнопроцесуалния кодекс, според който компетентният орган издава нормативния административен акт, след като обсъди проекта, заедно с представените становища, предложения и възражения,


чрез настоящото обявление се предоставя възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения и становища по проекта за приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за изграждане, стопанисване, контрол и опазване на зелената система на територията на община Балчик

На основание чл. 26, ал. 4, изр. второ ЗНА се предоставя 14- дневен срок от публикуване на проекта на официалната интернет страница на Община Балчик за обществено обсъждане под форма на писмени консултации. Предложения и становища от обществеността - всички заинтересовани лица - граждани и юридически лица по проекта на наредбата, могат да бъдат депозирани в посочения срок в деловодството на Община Балчик, на адрес: гр. Балчик 9600, пл. „21-ви септември" №6, „Информационен център", както и на интернет адрес: mayor@balchik.bg

 

МОТИВИ
към Наредба за изменение и допълнение на Наредба за  изграждане, стопанисване, контрол и опазване на зелената система на територията на община Балчик (приета с Решение 520, по протокол 44 от 26.02.2010 год. на Общински съвет-Балчик; Отменя чл. 20, ал. 1; чл. 54, ал. 2 и чл. 54, ал. 3 с Решение № 244/23.06.2019 г. по Адм. дело № 160/2019г)


1.             Причини, които налагат приемането:

В Държавен вестник, бр. 70 от 20.08.2024 г. е обнародван Закон за въвеждане на еврото в Република България (по-долу „ЗВЕРБ"). Приемането му е логична фаза в осъществяването на стратегическата цел на държавата за присъединяване към еврозоната, а и в цялостното осъществяване на евроинтеграционните процеси в страната. С приемането на ЗВЕРБ е зададена правната рамка, която осигурява сигурност за гладко и ефективно преминаване от лева в евро.

Един от основните принципи, които Законът адресира при въвеждане на единната
европейска валута в Република България е принципът на приемственост и автоматично превалутиране на суми от левове в евро. Този принцип е залегнал в основата на Регламент (ЕО) 974/98.

Сегашният фиксиран курс на евро-в лева (1 евро = 1,95583 лева) е потвърден в Националния план за въвеждане на еврото в Република България.

Ангажиментът на българските власти страната ни да се присъедини към еврозоната със сегашния фиксиран курс, е потвърден освен в Националния план за въвеждане на еврото в Република България (актуализиран с Решение на МС № 797 от 13 ноември 2023 г.), и в Решение на Народното събрание от 27 октомври 2022 г. във връзка с приемането на еврото в Република България (обн., ДВ, бр. 87 от 2022 г.), както и в Решение на народното събрание от 26 юли 2024 г. за ускоряване и завършване на процеса по практическата подготовка за приемане на еврото в Република България (обн., ДВ, бр. 64 от 2024 г.).

Посочванията в правните инструменти на лева без посочване на стойността, следва да се считат за позовавания на евро. Дейността по подготовката за въвеждане на еврото е мащабен процес, който изисква изменения и в подзаконовата нормативна рамка, поради което със Закона са предвидени съответните делегации за това. Така, с §6 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗВЕРБ, на органите на местното самоуправление е възложено в 6-месечен срок от влизането на закона в сила да приемат изменения и допълнения в подзаконови нормативни актове, необходими за изпълнението му, като изрично е посочено, че измененията и допълненията в тези актове влизат в сила от датата на въвеждане на еврото в страната. Тази дата, от своя страна, ще бъде определена в Решение на Съвета на Европейския съюз за приемането на еврото от Република България, прието в съответствие с чл. 140, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз и Регламент на Съвета на Европейския съюз, приет в съответствие с чл. 140, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз.

Съгласно глава втора, Раздел I, чл. 15, ал. 1 от ЗВЕРБ „Цените на всички стоки и услуги, които се предлагат на потребители, се обозначават в евро и в левове за посочения в ал. 2 период, като за цените в евро се прилагат правилата за превалутиране по чл. 12 и съответно за закръгляване по чл. 13 или по специалните правила за закръгляване, предвидени в този закон".

Периодът на двойно обозначаване на цените в евро и в левове /съгласно ал. 2 на същата разпоредба/ започва един месец след датата на влизане в сила на Решението за приемането на еврото и приключва 12 месеца след датата на въвеждане на еврото в Република България.

При изработване на проекта на настоящата наредба са спазени и приложени принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност.

2.             Цели, които се поставят:

Привеждане на разпоредбите на наредбата в съответствие с изискванията, правилата и принципите, заложени в Закона за въвеждане на еврото в Република България. Повишаване прозрачността и информираността на гражданите за процеса на приемане на единната европейска валута в страната и неговите отражения в местните отношения.

Проектът на наредба цели да обезпечи изпълнение на законовото задължение да се адаптират местните подзаконови нормативни актове със Закона за въвеждане на еврото в Република България и да се осигури навременното и безпроблемно въвеждане на еврото като основна валута в страната.

Наличието на такава наредба е единственият целесъобразен начин, по който местното законодателство би могло да бъде адаптирано в процеса на въвеждане на еврото като официална парична единица и валута на Р. България.

С въвеждането на еврото ще завърши процеса по присъединяването на Република България към еврозоната. В резултат от приемането на наредбата се очаква да бъдат създадени условия за регламентиране на обществените отношения с цел безпрепятственото преминаване към еврото и привеждане на местната подзаконова нормативна уредба с разпоредбите на нормативен акт от по-висока степен.


3.             Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:

Поради естеството на процеса на преход от лева към евро, ще възникне нуждата от еднократни разходи за адаптиране на информационните и счетоводните системи и софтуерни продукти и в единната европейска валута - евро. Това е еднократен разход, за който към настоящия момент е трудно да бъдат дадени дори индикативни данни.

Предлаганият проект няма пряко отражение върху бюджета на Община Балчик в дългосрочен план и не е необходимо осигуряване на допълнителни разходи/трансфери/други плащания, освен посоченият по-горе еднократен разход, за който Община Балчик има финансова възможност и готовност.

Не е необходим допълнителен човешки ресурс за прилагане на изменените разпоредби от нормативния акт.


4.             Очаквани резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива:

Приемането на настоящия проект на наредбата е обосновано с приемането на
нормативен акт от по-висока степен и цели привеждането му в съответствие с
разпоредбите на същия.

Очаква се с прилагането на акта да бъдат обезпечени вече регламентираните в закон /ЗВЕРБ/ условия за безпрепятственото и плавно преминаване към еврото.

Нормативно осигуряване изпълнението и регулиране на правилното прилагане на нормативните актове от по-висока степен във връзка с цифровото изражение - размери и актуален вид валута на всички местни такси и цени на услуги, глоби, имуществени санкции и други задължения или права, обективирани във финансово - цифрово изражение - стойност, цена.

Приемането на измененията в Наредбите ще спомогне за подсигуряване на условията и възможността за адаптация на обществените отношения на местно ниво в процеса на въвеждане на еврото и организацията на плавно преминаване от левове в евро на територията на Община Балчик, както и нормативно обезпечаване на местно ниво и реализирана готовност за спазване на срока за двойно обозначаване в лева и евро, в зависимост от датата на въвеждане на еврото в Република България.

От прилагането на проекта на наредба за изменение и допълнение няма да се реализират допълнителни приходи или разходи за заинтересованите лица или за общинската администрация.

Превалутирането и прилагането на изискването за двойно обозначаване на цените - в лева и евро са извършени при стриктно спазване правилата за закръгляване и фиксинг, съгласно разпоредбите на ЗВЕРБ и без да се поставят - нито административния орган, нито заинтересованите лица в по-неблагоприятно финансово положение.


5.             Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз:

Европейското законодателство е изградено върху водещите принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с предлагания проект. Доколкото настоящия проект има за предмет подзаконов нормативен акт, който подлежи на приемане от Общински съвет като орган на местно самоуправление, то приложими са разпоредбите на „Европейската харта за местното самоуправление". В тази връзка проектът е съобразен със Закона за нормативните актове и е съобразен с европейското законодателство - Регламент (ЕО) №1082/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета и Европейската харта за местно самоуправление, както и с разпоредбите и целите на националното и местно законодателство.

Съдържанието в проекта не противоречи на норми от по-висока степен на българското и на европейското законодателство.

Предлаганият проект на наредба е във връзка и в изпълнение на влязъл в сила закон, който е съобразен с европейското законодателство и промените са в съответствие с правото на ЕС. При изработването на настоящия проект на подзаконов нормативен акт от местно значение са взети предвид основополагащите принципи на ЕС.

Причини и мотиви за предоставяне по изключение на 14-дневния срок, допустим от закона, за обществени консултации, обсъждане, приемане и разглеждане на предложения и становища по чл. 26, ал. 4, изр. второ от Закон за нормативните актове:

Предоставеният по изключение по-кратък срок е с оглед целесъобразност, при зачитане принципите, регламентирани в чл. 26, ал. 1 ЗНА, предвид срока, регламентиран в §6 на ПЗР на ЗВЕРБ, който изтича и предпоставен от  необходимото технологично време за изработване на този проект и множество други проекти за изменение и допълнение на местни наредби по същите причини и за постигане на тяхната доколкото е възможно своевременна актуализация.

Както вече беше посочено в „Причини, които налагат приемането на настоящо предложената Наредба" - дейността по подготовката за въвеждане на еврото е мащабен процес в национален план, който изисква изменения и в подзаконовата нормативна рамка, която на местно ниво представлява редица - голям брой местни наредби, подлежащи на актуализация. Чисто техническото изготвяне на измененията отнема технологично време, стиковане на възложените задължения, действия и разпределяне на ангажименти и работа на съответните общински служители по изготвянето /в прецизност/ на многобройните проекти на наредби за изменение и допълнение, при съчетаване с текущата им служебна ангажираност и необходимост от непрекъсване на работния процес, в т.ч. и обслужването на граждани, и прилагането на 30-дневен срок за подлагане на обществено обсъждане необосновано и нецелесъобразно ще забави още приемането на актуализациите в конкретния случай.

От друга страна, така или иначе влизането в сила на настоящо предложения проект на наредба е обусловено от датата на въвеждане на еврото в Република България /изрично регламентирано - §6, ал. 2 ПЗР вр. с чл. 3 ЗВЕРБ/. Тази дата /за въвеждане на еврото/ е индикативна към момента, но в същото време законът възлага на местното самоуправление срок за приемане на съответните изменения и допълнения, а общественото обсъждане, евентуалните предложения и становища на граждани не биха могли в юридически аспект и не следва да възпрепятстват приемането на предложените и належащи изменения и допълнения, (няма правна възможност за неприемането на предложените изменения и допълнения и респ. неизпълнение на национален и европейски нормативни актове и решения), които изменения и допълнения по съществото си се изразяват в чисто техническа дейност по възложеното нормативно задължение за превалутиране, при спазване на законовите правила, прилагане на нормата за двойно обозначаване в лева и евро за посочения в ЗВЕРБ времеви период, но всъщност влизащи в сила от датата на въвеждане на еврото, както вече е посочено.

С предложените изменения и допълнения не се променят смислово в съдържание текстове на юридически норми и разпоредби, както и промени в размера на таксите, цените на услугите, глобите и санкциите или повишение няма! Единствената промяна се изразява в това, че се добавя евровата равностойност на сумата в лева за определената услуга, данък или глоба/имуществена санкция, за привеждане в съответствие с изискванията на националното и европейското законодателство. Измененията касаят единствено превалутиране и посочване на всички цени/стойности, обективирани в цифри - едновременно в размер и вид валута - български лев и евро, при пълна равностойност, без повишения, за периода на двойно обозначаване на цени, съгласно закона. Превалутирането е при спазване правилата за закръгляване, без да се поставят лицата в по-неблагоприятно положение. Това превалутиране и спазването на изискването за двойно обозначаване на цените, реално не засяга и няма как да засегне законовите интереси и права на заинтересованата общественост.

 

ПРОЕКТ!

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за  изграждане, стопанисване, контрол и опазване на зелената система на територията на община Балчик (приета с Решение 520, по протокол 44 от 26.02.2010 год. на Общински съвет-Балчик; Отменя чл. 20, ал. 1; чл. 54, ал. 2 и чл. 54, ал. 3 с Решение № 244/23.06.2019 г. по Адм. дело № 160/2019г)


§1. Чл. 54 се изменя и допълва, както следва:

Наказва се с глоба от 100.00 лева / 51.13 евро до 500 лева / 255.65 евро, ако не подлежи на по-тежко наказание лице, което:

(1) упражнява спортове извън определените за това места, с които застрашава посетителите на парковете, градините и зелените площи, находящи се на територията на Община Балчик;

(2) Отменя чл. 54, ал. 2 с Решение № 244/23.06.2019 г. по Адм. дело № 160/2019 г.

(3) Отменя чл. 54, ал. 3 с Решение № 244/23.06.2019 г. по Адм. дело № 160/2019 г.

(4) пуска на паша домашни животни, при което се унищожават зелени площи и декоративна растителност или коси трева без разрешение;

(5) предизвиква шум и безпокойство, които пречат на посетителите в обектите на зелената система;

(6) замърсява зелените площи с отпадъци от всякакво естество;

(7) извършва продажба без разрешение в зелените площи на всички видове стоки, извършва услуги или устройва забавления;

(8) организира и провежда митинги, събрания, културни, спортни или други обществени мероприятия на открито в зелените площи без разрешение на кмета на община Балчик;

(9) чупи или поврежда съоръжения за игра в зелени площи и друга паркова мебел;
(10) поставя по дърветата в обществените зелени площи рекламно-информационни елементи или други съоръжения.

(11) озеленява нови зелени площи в определения гаранционен срок и не отстрани допуснатите пропуски и недостатъци и не възстанови загиналата растителност.

(12) отсече повече от определения в разрешението брой дървета.

 

§2. Чл. 55 се изменя и допълва, както следва:

Наказва се с глоба от 500.00 лева / 255.65 евро до 3000.00 лева / 1533.88 евро, ако не подлежи на по-тежко наказание:

1. лице, което разпореди да се отсече, изкорени, унищожи или увреди дълготрайна растителност, зелена площ, паркова територия и др. без писмено разрешение на компетентния орган;

2. изпълнителят на новоизградени зелени площи, който в определения гаранционен срок не отстрани допуснатите пропуски и не възстанови загиналата растителност;
3. лице, което отсече повече от определения или допустим брой дървета, определени ни му в разрешението;

4. лице, което създава нерегламентирани сметища в територии и имоти предвидени за озеленяване.


§3. Чл. 56 се изменя и допълва, както следва:

За други нарушения на тази наредба на виновните лица се налагат глоби в размер от 100.00лева / 51.13 евро до 500.00 лева / 255.65 евро.

 

§4. Чл. 58 се изменя и допълва, както следва:

Когато някое от нарушенията по чл. 57 е извършено от едноличен търговец или от юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 2000.00 лева / 1022.58 евро до 5000.00 лева / 2556.46, а за нарушение по чл. 56 - от 1000.00 лева / 511.29 евро до 3000.00 лева / 1533.88 евро.


§5. Приложение 2 към Наредбата се изменя и допълва, както следва:

 

Приложение №2

ТАРИФА

ЗА РАЗМЕРА НА ДЕПОЗИТИТЕ И ОБЕЗЩЕТЕНИЯТА ЗА ПРИЧИНЕНИ ЩЕТИ НА ОЗЕЛЕНЕНИТЕ ПЛОЩИ И ДЕКОРАТИВНА РАСТИТЕЛНОСТ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА БАЛЧИК:

РАЗДЕЛ I Храсти и тревни площи

Унищожаване или трайно увреждане

Депозит за възстановяване

Обезщетение, при унищожаване на растителността

в лева

в евро

в лева

в евро

1

Тревни площи - райграс за м2



 


I категория

40.00

20.45

50.00

25.56

II категория

30.00

15.34

40.00

20.45

III категория

25.00

12.78

35.00

17.90

IV категория

20.00

10.23

30.00

15.34

2

Едногодишни (летни)
цветя за 1 м2





I категория

120.00

61.36

80.00

40.90

II категория

90.00

46.02

70.00

35.79

III категория

60.00

30.68

60.00

30.68

IV категория

45.00

23.01

50.00

25.56

3

Многогодишни (почвопокривни) цветя за 1 м2

120.00

61.36

100.00

51.13

4

Жив плет за бройка





-широколистни храсти

45.00

23.01

60.00

30.68

-иглолистни храсти

80.00

40.90

100.00

51.13

5

Рози - за бройка





-обикновена

20.00

10.23

30.00

15.34

-рядък вид (черна)

60.00

30.68

70.00

35.79

6

Рози - влачещи

70.00

35.79

85.00

43.46

7

Храсти с височина до 0.50 м



 


-широколистни

35.00

17.90

45.00

23.01

-иглолистни

85.00

43.46

90.00

46.02

8

Храсти с височина от 0.50 -
1.00 м



 


-широколистни

80.00

40.90

85.00

43.46

-иглолистни

100.00

51.13

120.00

61.36

9

Храсти с височина над 1.00 м



 


-широколистни

120.00

61.36

130.00

66.47

-иглолистни

160.00

81.81

200.00

102.26

Раздел II Дървесна растителност

10

ШИРОКОЛИСТНИ ДЪРВЕТА ЗА 1 БРОЙ

Височина в метри

Обезщетение в лева

Обезщетение в евро

- Айлант, акация, тополи, върби, пауловния и др.

от 5 - 10

40.00

20.45

над 10

80.00

40.90

- Бреза, елша, чинар, червен американски дъб, софора, трепетлика, бряст, черница

от 6 - 12

50.00

25.56

над 12

90.00

46.02

Бук, клен, липа,шестил, явор, кестен, орех, каталпа, дъб

от 6 - 12

90.00

46.02

над 12

140.00

71.58

11

ИГЛОЛИСТНИ ДЪРВЕТА - за 1 брой




Лъжекипарис, веймутов бор, морски бор, метасеквоя, лиственица

От 2.4 - 4.5

40.00

20.45

От 4.5 до 12

250.00

127.82

Над 12

400.00

204.52

Бял и черен бор; обикновен и сребрист смърч; ела - обикновена, гръцка, испанска конколорка;   мура, кедър; източна и западна туя

От 2.4 - 7.5

150.00

76.69

От 7.5- 12

300.00

153.39

Над 12

500.00

255.65

Тис, юниперус

От 2.4 - 7.5

130.00

66.47

От 7.5- 12

350.00

178.95

Над 12

500.00

255.65

ЕКЗОТИЧНИ ВИДОВЕ




1

Магнолия

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

2

Гинко билоба

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

3

Червен кестен

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

4

Див лимон

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

5

Ацер палматум

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

6

Криптомерия

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

7

Вечнозелен дъб

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

8

Албиция

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

9

Маклура

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

10

Японска вишна

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

11

Финикова палма

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

12

Хартиено дърво

до 10

350

178.95

над 10 

500

255.65

 

§6. В Преходните и заключителни разпоредби се създават 3 нови параграфа, както следва:

§8. Съгласно §6, ал. 2 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за въвеждане на еврото в Република България, настоящата наредба влиза в сила от датата на въвеждане на еврото в България по реда на чл. 3 на Закона за въвеждане на еврото в Република България.

§9. Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за  изграждане, стопанисване, контрол и опазване на зелената система на територията на община Балчик е приета с Решение № _________ по Протокол № __________ на дата _______ от Общински съвет - Балчик и подлежи на публикуване на интернет сайта на Община Балчик.

§10. Контрол по изпълнението на Наредбата се възлага на Кмета на Община Балчик.

 ВНОСИТЕЛ:

НИКОЛАЙ АНГЕЛОВ

Кмет на Община Балчик